سرویس موسیقی هنرآنلاین: مجید ناظم‌پور، نوازنده عود در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: مجموعه کتاب‌های "مهارت عودنوازی" که شیوه آموزش و یادگیری علمی و اصولی ساز عود (بربت) است، تجدید چاپ می‌شود.

ناظم‌پور افزود: حدود یازده سال از عمرم صرف پژوهش پیرامون این ساز باستانی ایرانی در کشورهای مختلف شد. در ابتدای راه با مشکل زبان مواجه بودم که برای حل آن در کنار پژوهش مدت سه سال از وقتم را صرف فراگیری زبان عربی و لهجه‌های محلی آن کردم. به‌طور کلی می‌توان گفت این تحقیقات در دو حوزه اصلی بوده است. یکی شیوه نوازندگی و شیوه آموزش آن در کشورهای مختلف و دیگری تاریخچه آن بوده است.

این نوازنده در ادامه تأکید کرد: تحقیقات در باب تاریخچه عود منجر به تألیف کتاب "داستان بربت (مروری بر تاریخ پنج هزار ساله ساز عود)" شد، اما در مورد شیوه آموزش کتاب "مهارت عود (بربت) نوازی" تألیف شد. این کتاب در چهار جلد تألیف شده است که چهار جلد آن به همراه سی‌دی‌های آموزشی منتشر شده بود و قرار است به‌زودی تجدید چاپ شود.

ناظم پور خاطرنشان کرد: در تألیف این کتاب‌ها به سه عنصر اصلی توجه داشتم. اولاً کتاب به گونه‌ای طراحی شده که منطبق بر روش اصولی و علمی و بین‌المللی آموزش این ساز است. ثانیاً منطبق با موسیقی ایرانی است و هنرجو به‌خوبی یاد می‌گیرد که چگونه با مهارت ردیف موسیقی ایرانی را به وسیله ساز عود اجرا کند. همچنین به خاطر تحصیلاتم که روان‌شناسی است، سعی کردم در تألیف این کتاب دانش روان‌شناسی خود را نیز به کار ببرم تا بازده کتاب و پیشرفت هنرجو را تسریع بخشم.

این نوازنده و پژوهشگر موسیقی قبلاً کتاب "کاربرد موسیقی در هیپنوتیزم درمانی و مراقبه" و آلبوم‌های فلسفه، حکمت، زریاب، مردی برای تمام فصول، راز ساحل، کنسرت بربت، را منتشر کرده و در سمینارها و فستیوال‌های تخصصی این ساز در کشورهای مختلف سخنرانی و نوازندگی داشته است.