سرویس تئاتر هنرآنلاین:  نمایش کمدی "آقا دلبر" به نویسندگی و کارگردانی سیدعلی موسویان درباره انیس‌الدوله سوگلی ناصرالدین شاه است که پس از آمدن یک زن فرنگی به دربار دچار افسردگی شده و دیگر نمی‌خندد. این اثر نمایشی با بازی هدی آهنگر، الهه پورجمشید، محمد زوار بی‌ریا، حسین شفیعی، سروش طاهری، میرنادر مظلومی و حسن همتی از 27 تیرماه ساعت ۱۹:۱۵ در تماشاخانه سنگلج روی صحنه است.

سیدعلی موسویان درباره شکل‌گیری این نمایش گفت: طرح نمایشنامه را ۳_ ۴ سال پیش نوشتم و قصد داشتم آن را در جشنواره تئاتر آیینی سنتی روی صحنه آورم اما فرصت  آن به دلایلی میسر نشد تا اینکه مدیریت تماشاخانه سنگلج پیشنهادی برای اجرای عمومی در این تالار را با من در میان گذاشت و از آنجا که حدود ۴_ ۵ سال به عنوان کارگردان اثری را در این تالار نمایشی به صحنه نیاورده‌ام از پیشنهاد اجرا در این تماشاخانه قدیمی که مخصوص آثار ایرانی است، استقبال کردم.

او با بیان اینکه پروسه نگارش طرح به نمایشنامه حدود ۲ ماه به طول انجامید، درباره فضا نمایش و ایده‌های کارگردانی خاطرنشان کرد: وظیفه نخست من در این کار تفریح مخاطب است چرا که در ابتدا باید فضای نمایش برای تماشاگر مفرح باشد. با این حال من با تفریح به هر قیمت مخالف هستم و در همه کارهایم اعم از آثار کمدی یا نمایش‌هایی که فضای کمیک ندارد، سعی کرده‌ام که به مخاطب احترام بگذارم. بازیگران در زمان تمرین پر از خلاقیت و انرژی هستند اما اگر ایده‌هایشان در راستای کار نباشد جایی در نمایش ندارد. 

موسویان همچنین در ادامه افزود: تلاش کرده‌ام این اثر نمایشی فضایی سیال داشته باشد و ذهن تماشاگر را به سمت و سوی قصه ببرد چرا که این نمایش قصه‌گو و قصه‌محور است و مخاطب باید با قصه همراه شود چون قصه آن سراسر اوج و فرود است. بنابراین تمام سعی‌مان بر این بوده تا تماشاگر را در این اوج و فرودها همراه و همگام کنیم. "آقا دلبر" نمایشی ایرانی با خصوصیات این گونه نمایشی است.

او ضمن اشاره به اینکه در همه آثاری که روی صحنه آورده‌ام درنظر داشته‌ام مخاطب را به تفکر وادارم، عنوان کرد: در نمایش‌هایی که تاکنون اجرا کرده‌ام تنها به فکر خنداندن و ایجاد لحظات شاد و مفرح برای تماشاگر نبوده‌ام چرا که معتقدم تماشاگر نباید دست خالی سالن نمایش را ترک کند. 

این کارگردان در ادامه افزود: در این اثر نمایشی تماشاگر با اتفاقات دوران قاجار آشنا می‌شود و رسالت این اثر، نمایش تصمیمات نابخردانه‌ای است که در دوران قاجار به خصوص زمان ناصرالدین شاه اتخاذ شده است‌‌. نمایش پایان گزنده‌ای ندارد و امیدوارم در مخاطب ایجاد اندیشه کند. 

سیدعلی موسویان در پایان صحبت‌هایش اظهار داشت: تاکنون استقبال قابل توجهی از این نمایش شده است‌. از مخاطبان تئاتر می‌خواهم تماشاگر همه آثار نمایشی روی صحنه باشند چرا که بزرگترین سرمایه تئاتر تماشاگران فهیم هستند و امیدوارم خودشان را از این هنر دریغ نکنند.

سایر بازیگران این نمایش رضا ایزدخواه، الهام قندهاری، اوا صدرواثقی، محمدعلی عسگری، هومن نخبه زعیم و حسین ملامحمدمهدی هستند و دیگر عوامل آن عبارتند از: طراح صحنه: سید علی موسویان، طراح لباس: هدی آهنگر، موسیقی: رامین عبدالهی، رامین شاهین کار و ارسلان خواجه میری، دستیار و برنامه ریز کارگردان: مرتضی برزگرزادگان، گروه کارگردانی: محمد محب الهی و نسرین درویشی، عکاس: کورش برزی، دستیار: الناز پیکری و روابط‌عمومی: سمیه زمانی.

علاقمندان می توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.