سرویس موسیقی هنرآنلاین: بعد از افزایش بی‌رویه و بی‌پایان قیمت‌ها برخی از اهالی هنر در حوزه موسیقی اجراهای صحنه‌ای خود را به خاطر همدردی با وضعیت معیشتی مردم کنسل کردند.

یکی از افرادی که برنامه خود را کنسل کرد همایون شجریان بود که پرفورمنس خود با نام "سی" را لغو و آن را به تاریخ دیگری موکول کرد، خیلی افراد این حرکت شجریان را جدی نگرفته و آنرا نفروختن بلیت دانستند اما قائله به اینجا ختم نشد و این هنرمند سرشناس در حرکتی دیگر روز گذشته در یکی از شبکه‌های مجازی پست جالب و عجیبی را منتشر کرد.

همایون شجریان دومین بار است که طی پنج سال پیشنهاد اجرای کنسرت خیابانی را مطرح می‌کند و علت آن را هم بهتر شدن حال مردم بیان می‌کند؛ پیشنهادی که معلوم نیست چقدر جدی باشد اما سکوت مسؤولان امر هم بر جدی گرفته نشدن آن می‌افزاید.

ایسنا در این باره نوشته است: همایون شجریان سال ۹۲ وقتی پیشنهاد اجرای کنسرت خیابانی را مطرح کرد، گفت که سال‌هاست در این فکر بوده است.

او چنین عنوان کرد که حاضرم سال آینده برای هر کس که دلش بخواهد، اجرای خیابانی داشته باشم و البته این اجرا را فقط برای دل مردم و بدون هیچ مناسبتی در نظر گرفته‌ام که امیدوارم این شرایط از سوی خانه موسیقی فراهم شود.

حالا شجریان بار دیگر می‌خواهد کنسرتی خیابانی داشته باشد و باز هم علت را بهتر شدن حال مردم مطرح می‌کند.

او در بخشی از پیامی که امروز در فضای مجازی منتشر کرده، نوشته است: عزیزان، در این ایام که چون سیاوش در گذر از آتش هستیم، نمی‌دانم چه کنیم تا حال‌مان کمی به شود، چنانچه مشکل مجوز نباشد، سراپا در خدمتم تا بدون هیچ انتفاعی کنسرت خیابانی گسترده برای شما عزیزان اجرا کنم، شاید دل‌مان در کنار یکدیگر آرام گیرد.

اما آنچه در هر دو پیشنهاد شجریان که تاکنون عملی نشده است پررنگ مطرح می‌شود، بحث مجوز است؛ این هنرمند در هر دو باری که پیشنهاد اجرای کنسرت خیابانی را داده، آن‌را به گرفتن مجوز کنسرت منوط می‌داند.

در ادامه این حرکت حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی و حجت نظری مخبر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران هم از این کار اعلام حمایت کرده‌اند.

حجت نظری در گفت‌وگو با ایسنا در واکنش به اعلام آمادگی همایون شجریان برای برگزاری کنسرت خیابانی گفت: همایون شجریان اعلام کرده است که در فضای باز و برای همه مردم کنسرتی برگزار کند و این اتفاق مبارک و میمونی است؛ چراکه در این روزها برگزاری کنسرت آن هم از سوی یک خواننده محبوب باعث کاهش دغدغه‌های این روزهای مردم می‌شود و بسیار از این خواننده تشکر می‌کنم.

وی با بیان اینکه هر آنچه که در توان داشته باشیم برای برگزاری این کنسرت در یکی از مناطق شهر تهران انجام خواهیم داد، گفت: معتقدیم فعالیت‌های اینچنینی از سوی هنرمندان می‌تواند به افزایش نشاط اجتماعی کمک کند و به همین دلیل شخصاً تلاش خواهم کرد تا شجریان مجوزهای لازم را دریافت کند تا افراد بیشتری از این فضا در پی برگزاری کنسرت بهره ببرند.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران تجربه‌های خوبی در برگزاری کنسرت‌های روباز در منطقه میدان مشق دارد، گفت: شخصا معتقدم اگر این کنسرت در یک منطقه جنوبی همچون بوستان آزادگان یا ولایت برگزار شود قطعا اتفاق بهتری خواهد بود چراکه لازم است در همه امور در تهران توسعه متوازن داشته باشیم و یکی از کارهایی که می‌توانیم در راستای توسعه متوازن انجام دهیم این است که مردم مناطق جنوبی هم امکان حضور در کنسرت را داشته باشند.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: مدیریت شهری تهران از هیچ کوششی برای اجرای این کنسرت کوتاهی نخواهد کرد.

حمیدرضا نوربخش نیز در راستای این پیشنهاد بیان کرد: ما به عنوان خانه موسیقی یک صنف هستیم و همایون شجریان عضو صنف ماست و همچنین مشاور من به عنوان مدیرعامل خانه موسیقی است.

او با بیان اینکه سابقه برگزاری کنسرت خیابانی برای هنرمندان را به این شکل نداشته‌ایم، گفت: به هر حال در استادیوم‌های ورزشی اجراهایی داشته‌ایم. شاید منظور آقای شجریان این باشد که کنسرتی در فضایی مثل پارک برگزار کند. اگر این هنرمند آمادگی برگزاری چنین کنسرتی داشته باشد، ما نیز می‌توانیم در این زمینه کمک کنیم اما ارائه مجوز کنسرت موسیقی به ما مربوط نمی‌شود و باید دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این مجوز را بدهد.

امروز نیز دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای صدور مجوز کنسرت‌های رایگان در حمایت از جامعه و مردم اعلام آمادگی کرد.

روابط عمومی دفتر موسیقی اعلام کرد به دنبال اعلام آمادگی برخی هنرمندان موسیقی برای برگزاری کنسرت‌های موسیقی رایگان به منظور امیدافزایی و نشاط بخشی به قشرهای مختلف جامعه، دفتر موسیقی نیز همگام با این حرکت مثبت، برای صدور مجوز این نوع کنسرت‌ها اعلام آمادگی کرد.

دفتر موسیقی ضمن تشکر از هنرمندانی که در همه فراز و فرودهای تاریخی، کنار مردم ایستاده اند؛ برای صدور سریع مجوزهایی برای این کنسرت‌ها آمادگی خود را اعلام می‌کند و امیدوار است در این راه از همکاری و همیاری سایر ارگان ها و نهادهای موثر به ویژه شهرداری های کشور و نیروی انتظامی  برخوردار باشد.

همایون شجریان روز دوشنبه ٨ مردادماه در صفحه شخصی خود نوشت: عزیزان، در این ایام که چون سیاوش در گذر از آتش هستیم، نمی‌دانم چه کنیم تا حالمان کمی به شود، چنانچه مشکل مجوز نباشد، سراپا در خدمتم تا بدون هیچ انتفاعی کنسرت خیابانی گسترده برای شما عزیزان اجرا کنم، شاید دلمان در کنار یکدیگر آرام گیرد.

این هنرمند در سال ١٣٩٢ نیز اعلام کرد: حاضرم سال آینده برای هر کس که دلش بخواهد، اجرای خیابانی داشته باشم و البته این اجرا را فقط برای دل مردم و بدون هیچ مناسبتی در نظر گرفته‌ام که امیدوارم این شرایط از سوی خانه موسیقی فراهم شود.

باید منتظر ماند و دید که آیا این حمایت ها ادامه پیدا خواهد کرد و در نهایت به چه چیز ختم می شود.