سرویس مد و لباس هنرآنلاین: همزمان با هفته عفاف و حجاب بود که ضمن تجلیل از دست‌اندرکاران حوزه عفاف و حجاب، برخی نمونه‌های مبتکرانه از لباس‌های بانوان در قالب عنوان لباس اسلامی ایرانی و ماحصل برپایی رقابت طراحی در زمینه این محصولات رونمایی شدند.

در اینکه چنین رویدادی به‌نوبه خود جای تقدیر دارد شکی نیست چرا که طیف وسیعی از فعالان عرصه مد و لباس به خانواده عفاف و حجاب تعلق دارند و سال‌هاست در این مقام به طراحی و تولید محصولاتی می‌پردازند که بانوان محجبه ایرانی از آن‌ها به نحوی شایسته در پوشش بهره گیرند و زیبایی و آراستگی را توسط آنچه بر تن دارند همراه خود سازند.

اما در این مجال با ذکر چند نکته در ارتباط با آنچه در مراسم تجلیل از دست‌اندرکاران حوزه عفاف و حجاب رونمایی شد، دیگر بار یادآوری این نکته را به طراحان، تولیدکنندگان و مدیران عرصه مد و لباس کشور ضروری دانسته که شاید بهتر باشد در پس تحولات فرهنگی، صنعتی و اجتماعی به وجود آمده طی سال‌های اخیر، پیام لباس‌هایمان را هم با تکیه بر درک درست از نیاز جامعه منتقل سازیم.

عفاف و حجاب

آنچه بر تن می‌کنیم حامل پیام فرهنگی و اخلاقی است که می‌تواند ویژگی‌ها و نوع رفتار و فرهنگ فردی و اجتماعی را عیان سازد پس در انتخاب رنگ‌ها در امر پوشش کمی بیشتر دقت کنیم.

تغییرات ظاهری که در سال‌های اخیر به لطف توجه هر چه بیشتر به مقوله طراحی لباس شاهد بوده‌ایم  بی‌شک از نیاز جامعه نشأت گرفته و یقیناً بدون درک درست از مفهوم تغییرات، فعالان عرصه مد و لباس قادر نبودند به شکلی متعادل و همسو با ارزش‌های حاکم بر نظام به پوشش بانوان محجبه ایران‌زمین رنگ و بویی تازه بخشند.

با این وجود، حفظ پیکره استوار لباس‌هایی همچون چادر هم در جای خود قابل احترام بود چرا که نظر به نظام اعتقادی تقریباً ثابت برای متقاضیان این نوع پوشش، آزمون و خطاهایی به انجام رسید که نشان داد بیشتر این بانوان همچنان بر مشکی بودن رنگ پارچه چادر خود اصرار دارند و علی‌رغم تلاش بسیاری از طراحان برای ورود رنگ‌های متنوع در پارچه چادر اجتماع، به جرئت می‌توان گفت که این پروژه با شکست مواجه شد.

عفاف و حجاب

این اصالت و ماندگاری قابل تحسین است و حرفی بر سر آن نیست اما آنچه در این مجال مورد هدف قرار گرفته، صرفاً پوششی است که مشابه مانتو، اما با عنوان مانتوهای اسلامی معرفی شده‌اند که بی‌دلیل بر به‌کارگیری از رنگ تیره اصرار داشته‌اند و به‌نوعی مقتضیات اجتماعی را در مسیر این طراحی‌ها نادیده گرفته‌اند.

به نظر می‌رسد این پوشش بینابینی با ترکیبی از طراحی انواع چادر و مانتو می‌توانست با کمی هزینه بیشتر در بحث انتخاب پارچه و اصرار نداشتن بر به‌کارگیری پارچه‌های چادری در راستای دوخت طرح‌های طراحان، بخش گسترده‌ای از نمادهای فرهنگی و نحله‌های فکری یک تمدن و تحولات ایجادشده بر آن را با چاشنی رنگ و لعاب در نسخه نهایی اثری ترکیب کرده و سپس در محملی با عنوان "تجلیل از فعالان عفاف و حجاب" رونمایی شود.