سرویس موسیقی هنرآنلاین: نشست خبری "شب‌های جز 4" سه‌شنبه دوم مردادماه با حضور پدرام نیک‌سیرت مدیر مجموعه فرهنگی سازباز، احسان صدیق سرپرست گروه کوارتت کاسته و مجید بهادری نماینده شرکت هاکوپیان در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

در ابتدای برنامه، پدرام نیک‌سیرت درباره این برنامه گفت: "شب‌های جز" در سه دوره قبل، دو روز بود و موزیسین‌ها ایران بودند و سعی می‌کردیم از آن‌ها بخواهیم از قبل برنامه‌ای برای این رویداد آماده کنند. تفاوت دوره چهارم با دوره‌های قبل در این است که این رویداد را گسترش دادیم و تبدیل به چهار شب کردیم، ضمن این که از موزیسین‌های غیر ایرانی هم دعوت کردیم به ایران بیایند.

او ادامه داد: تفاوت دیگر "شب‌های جز 4" با سه دوره قبل شکل گرفتن اولین تجربه همکاری‌مان با مجموعه "هاکوپیان" است. خوشحالیم که این همکاری شکل گرفته است چون در شرایط فعلی حضور گروه‌های خارجی در ایران بسیار دشوار است. جز چتر بزرگی است که به خاطر انعطاف‌پذیر بودنش جنس کار خیلی از موزیسین‌های بزرگ دنیا را دربرمی ‌گیرد و موزیسین‌های متعددی هستند که به‌عنوان جزیست به ارائه برنامه می‌پردازند. در "شب‌های جز 4" تنها تریوی سردار سرمست است که استاندارد جز می‌زند و باقی اجراها جریان‌های دیگری از جز را پوشش می‌دهند.

نیک‌سیرت در پاسخ به سؤال خبرنگار هنرآنلاین درباره پکیج بلیت‌های تخفیف‌دار در این برنامه توضیح داد: ما تمام تلاشمان را کردیم که قیمت‌ها را براساس آنچه در شهر اتفاق می‌افتد، بالا نبریم. شما در هر شب شاهد اجرای دو کنسرت خواهید بود و همچنین شاهد حضور موزیسین‌های غیرایرانی. با این حساب قیمت بلیت ما 90، 110 و 130 هزار تومان خواهد بود.

او تأکید کرد: ما در سال دوم و سوم به این فکر کردیم که "شب‌های جَز" و "شب‌های جنوب" را به شهرهای دیگر هم ببریم، اما مشکل اصلی بالا رفتن هزینه‌هاست، چون این موسیقی مخاطب خاص دارد. نهایتاً 600 نفر به تماشا می‌نشینند و نمی‌توان به مبلغی که از فروش بلیتش به دست می‌آید امید چندانی داشت.

نیک‌سیرت اضافه کرد: جریانات مستقل برای این که از بین نروند به حمایت کسانی چون هاکوپیان یا شبکه آفتاب نیازمند و خوشحالیم که رویکرد فرهنگی آن‌ها در این شرایط سخت اقتصادی به این صورت است.

مجید بهاری نماینده شرکت هاکوپیان و دومین سخنران برنامه گفت: گمان می‌کنم این برنامه فرصتی اگر نگوییم تکرار نشدنی، لااقل کم‌ تکرار در اختیار علاقه‌مندان به موسیقی قرار می‌دهد. این اولین بار نیست که هاکوپیان در کنار اهالی فرهنگ و هنر قرار می‌گیرد و سابقه این حضور به سال‌های 52 و 53 و حمایت از ارکستر سمفونیک برمی‌گردد. این حمایت‌ها بخشی از اکوسیستمی است که هاکوپیان در آن قرار دارد و حاصل تلفیق هنر و صنعت است که به‌واسطه صنعت، هنر را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد و سطح زیبایی‌شناسی‌اش را ارتقا می‌بخشد.

سپس احسان صدیق سرپرست گروه کوارتت کاسته به‌عنوان آخرین سخنگوی برنامه توضیح داد: از ابتدا لزوماً این‌گونه نبوده است که ما صرفاً اجراهای مستقل بگذاریم. مسئله اینجاست که در تهران و در ایران فستیوالی به آن معنا وجود ندارد، جایی که گروه‌هایی باشند که بگویید این‌ها هم‌ سبک ما هستند و می‌توانیم در کنارشان به اجرا بپردازیم. یعنی از نظر ما مثلاً جشنواره فجر هم چنین قابلیتی ندارد.

او ادامه داد: هدف ما این نبوده که در هیچ فستیوالی حضور نداشته باشیم و تک‌روی کنیم، بلکه اگر ببینیم فستیوالی استانداردهای لازم را دارد حتماً همکاری خواهیم کرد. هنوز تصمیم قطعی نگرفته‌ایم که چه قطعاتی را اجرا کنیم، چون زمان‌‌بندی این برنامه سفت‌وسخت است. چند قطعه را از "ایستگاه 1 و 2" انتخاب کرده‌ایم و در حال بررسی زمان قطعات هستیم که ببینیم کدام با زمانی که در این برنامه در اختیار داریم همخوان می‌شود.

چهارمین دوره "شب‌های جز" ششم تا نهم مرداد در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.