به گزارش هنرآنلاین، دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو، رئیس کمیته علمی سومین کنفرانس بین‌المللی گردشگری و معنویت در ارتباط با موضوع هنر، معنویت و گردشگری مطالبی را بیان کرد.

ایمانی خوشخو با اشاره به اهمیت موضوع معنویت در مطالعات هنر و گردشگری، هنر و معنویت را دو عنصر ناگسستنی دانست و گفت: هر چند ابزار هنر مادی است اما خمیر مایه اصلی آن معنویت است. همان‌طور که هنر اسلامی نیز نتیجه تجلی وحدت در کثرت است و وابستگی همه چیز را به خداوند متعال نشان می‌دهد در این فضای هنری انسان به هر سو رو کند به یاد خداوند متعال می‌افتد و خداوند در ضمیر او روشن می‌شود.

ایمانی خوشخو با تأکید به اینکه گردشگری نیز از معنویت جدا نیست، عنوان کرد: در فلسفه گردشگری مطالعات زیادی انجام شده است که نتیجه این مطالعات از گردشگری به عنوان وسیله رشد و پیشرفت یاد می‌کند و اگر تغییر و رشد در فرد گردشگر رخ ندهد آن فرد دچار نقص بوده است.

رئیس کمیته علمی سومین کنفرانس بین‌المللی گردشگری و معنویت، اذعان کرد: همه گردشگران ضمن بازدید از معماری بناهای تاریخی و مذهبی در همه نقاط جهان، دارای یک حس مشترک هستند که این حس معنوی بوده و از طریق هنر منتقل می‌گردد. لذا عناصری چون زیبایی، مابعدالطبیعه، لذت، خیال، قرب الهی، همساز با سرشت انسانی و مقصد حقیقی، به عنوان محورهای هنر معماری و گردشگری هستند که از طریق حس مشترک معنوی در فطرت انسانی، افراد را از طریق گردشگری به یکدیگر متصل می‌نمایند؛ و این امر در فلسفه حرکت گردشگری رخ می‌دهد که هم‌راستا با اصول معنویت بوده و در مسیر تحقق حرکت انسان به سوی آفریدگار محقق خواهد گشت.

 

وی یادآور شد دو نگاه به موضوع صنعت وجود دارد، یک نگاه اقتصادی و دیگر نگاه هنری. در نگاه هنری، فن و حرفه خمیر مایه اصلی صنعت را تشکیل می‌دهد، چه بسا در گردشگری این فن، محوریت کلیدی مبانی هنر و گردشگری را از حیث زیبایی شناختی و اتصال با معنویت بیان می‌دارد. لذا فرآیند گردشگری محصولی را خلق می‌کند که انسان به خداوند متعال نزدیک‌تر می‌شود

در این نشست تخصصی دکتر اردکانی، رئیس اداره امور بین‌الملل حرم کریمه اهل‌بیت(س) و همچنین معاون فرهنگی حرم حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین فلاحی، ضمن تأکید به اهمیت شهر مقدس قم از حیث توجه گردشگران خارجی، گزارشی را از آمار گردشگران و نیز اقدامات فرهنگی آستان حرم حضرت معصومه علیها السلام ارائه کردند.

دو نفر از هنرمندان عرصه معماری و هنر در این نشست با تشریح معماری اسلامی از حیث زیبایی شناختی و فرهنگ، ضمن اشاره به منحصر به فرد بودن معماری اسلامی در جهان، بر شناخت مفاهیم و معانی مکنون در بناهای ایرانی اسلامی، که هر یک از این مفاهیم دارای مبانی کلیدی از معنویت و هنر است، تأکید کردند.

سومین کنفرانس بین‌المللی گردشگری و معنویت در اواخر مهرماه سال 1397 در شهر قم برگزار می‌شود. علاقه‌مندان و پژوهشگران می‌توانند مقالات خود را از طریق سایت اصلی کنفرانس به نشانی    http://icts-usc.ir  مقالات خود را بفرستند.

معنویت راهی برای تحقق گردشگری پایدار، مبانی فلسفی و تعالی انسان در گردشگری، مبانی روانشناسی و سلامت معنوی در گردشگری، مبانی جامعه شناسی و تعامل اجتماعی در گردشگری، مبانی زیبایی شناسی فرهنگ، هنر و معماری در گردشگری و مبانی برنامه ریزی، اقتصاد و مدیریت در گردشگری با رویکرد معنوی موضوعات سومین کنفرانس  بین‌المللی گردشگری و معنویت است.