سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش زنده- عروسکی "چارلی و کارخانه شکلات‌سازی" براساس قصه‌ای از رولد دال به کارگردانی فریبا دلیری از 21 تیرماه در تالار هنر روی صحنه است. آرش صادقیان حقیقی، آرین ناصری‌مهر، شیرین کاشفی، محمود صامت، محیا نمازی، امیر رضا جدیدی، پدرام زنجانی، هلیا نصراللهی، محمدرضا اصغری، سورنا نجفی به همراه تعدادی از نوجوانان در این نمایش ایفای نقش می‌کنند و بازی‌دهندگان نمایش مهبد فیضی، آوا ناصری مهر، احسان سامانی‌منش و پیرایه پیروزنیا و بازیگران افتخاری این اثر جذاب را نوید فرح‌مرزی، روشنک کریمی، مینووش رحیمیان و امیرمحمد انصافی هستند.

فریبا دلیری در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره انتخاب این اثر نمایشی گفت: داستان این اثر را چند سال پیش خوانده و فیلم آن را دیده بودم. آنچه که در این داستان وجود دارد اخلاق و خصوصیات بچه‌های امروزی است. یکی از دلایلی که تصمیم به اجرای این اثر گرفتم داستان به روز آن است.

او با بیان اینکه نقطه‌نظرات خودم را در داستان اصلی این اثر اعمال کرده‌ام، خاطرنشان کرد: آنچه که به منظور اجرای این نمایش برایم اهمیت داشت مسئله خانواده بوده است. خانواده از ارکانی است که خواسته‌ها و نیازهای فرزندان را تامین می‌کند اما بچه‌های امروز آن را به دست فراموشی سپرده‌اند. نسل امروزی تنها خواهان حریم خصوصی خود هستند و کسی را به محدوده‌شان راه نمی‌دهند. شاید این مسئله ناشی از تربیت نادرست والدین است که در هر حال همه سختی‌ها را متحمل می‌شوند و بار همه چیز را به دوش می‌کشند که منجر به تربیت نسلی پرتوقع شده است.

این نویسنده و کارگردان عنوان کرد: در این اثر در نظر دارم تا به بچه‌ها یادآوری کنم که موفقیت در کنار خانواده امکان‌پذیر است حتی در صورتی‌که بزرگترین کارخانه شهر را داشته باشید.

دلیری ضمن اشاره به اینکه تمرکز نمایش "چارلی و خانواده شکلات‌سازی" بر خانواده است، یادآور شد: در وهله نخست سعی کرده متن را برای کودک ایرانی آداپته و آماده کنم و با تعلیقات به جذابیت اثر اضافه کنم. آنچه که همواره در آثارم مدنظرم دارم اندیشیدن مخاطب است.

او نمایش "چارلی و کارخانه شکلات‌سازی" برای رده سنی کودک و نوجوان عنوان کرد و درباره سبک و شیوه اجرایی این اثر تصریح کرد: یکی از خصوصیات نمایش‌هایی که به صحنه می‌آورم عجیب و غریب بودن آنهاست و این نمایش نیز اینگونه است. از عناصری که عجیب بودن آن را می‌رساند استفاده از عروسک ماروت است. این عروسک دو طبقه به نظر می‌آید و دو عروسکی است که بر هم سوار هستند. در این نمایش از چندین تکنیک عروسکی استفاده شده است.

این کارگردان کودک و نوجوان ضمن بیان اینکه با استفاده از عناصر عجیب این نمایش اثری فانتزی است، گفت: از خصوصیات این کار موسیقی مختص این کار است که به صورت پلی بک ساخته شده است. همچنین نمایش وابسته به طراحی صحنه آن است.

فریبا دلیری در پایان یادآور شد: امیدوارم آثاری از این دست که به دردسرهای فراوان، فضاسازی متنوع و پروداکشن سنگین تهیه و تولید می‌شود مورد حمایت اداره کل هنرهای نمایشی و همچنین مخاطبان قرار گیرد. تمرینات این نمایش 4 ماه به طول انجامیده و از میان 30 بچه‌ای که از آن‌ها تست گرفته شده است 5 نفر برای بازی انتخاب شده‌اند و سعی کرده‌ایم در نمایش از هیچ لحظه‌ای فروگذار نباشیم.  

دیگر عوامل نمایش "چارلی و کارخانه شکلات سازی" عبارتند از: طراح صحنه: مهدی نیک روش، ساخت دکور: امیر عباس کبوتر صحرایی، طراح و ساخت تصاویر: رامین بهادری، طراح، ساخت عروسک و لباس اومپاها و آکسسوار: شیدا صفوی، طراح لباس: فاطمه  نمازی، طراح حرکت: مهبد فیضی و طراح گریم: فریبا دلیری، مدیر تولید: سعید ناصری مهر، دستیار کارگردان: پونه عسگرخانی، بازی‌گردان کودکان: آرین ناصری مهر، مدیران صحنه: احسان سامانی منش و مهرنوش دلیری، آهنگساز: حمیدرضا شجاعی، خوانندگان: پانیذ شهرستانی و حمیدرضا شجاعی، ترانه‌سرا: هادی حسنعلی، عکاس: سهیل دلیری، طراح پوستر و بروشور: محمد حسین توکلی، طراح نور: علی اشرف سماعی، مدیر روابط عمومی و مشاور رسانه‌ای: زهرا شایان فر، تبلیغات فضای مجازی: آرش صادقیان حقیقی و رامین بهادری، ضبط تصاویر در استودیوسهیل و ساخت ماکت صحنه پیرایه پیروزنیا.

علاقمندان بلیت این اثر نمایشی را از سایت ایران نمایش تهیه کنند.