سرویس تئاتر هنرآنلاین، نادر برهانی مرند 26 اردیبهشت‌ماه سال جاری با حکم شهرام کرمی به عنوان دبیر سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، مهم‌ترین رویداد تئاتری کشور منصوب شد. فراخوان این دوره از جشنواره روز گذشته 31 تیرماه حدود 2 ماه پس از انتصاب دبیر این جشنواره منتشر شد. توجه به دستاوردهای انقلاب اسلامی با تاکید بر چهل سالگی انقلاب اسلامی، توجه خلاقانه به مفهوم تولید و حمایت از کالای ایرانی، وفاق ملی در مسیر همدلی و همزبانی، نفی خشونت و کوشش برای صلحی پایدار و جهانی، توجه به زمینه‌های فرهنگ ایرانی- اسلامی و بهره‌‌گیری از مضامین بومی و ملی، توجه به تئاتر ایرانی اندیشه‌ورز و خلاق در جهت توسعه فرهنگی، نگاه کاوشگرانه به جامعه در جهت ترویج ارزش‌های دینی، اخلاق اجتماعی و فرهنگ امید، اهمیت دادن به تعاملات بینافرهنگی میان تئاتر ایران و تئاتر سایر ملل، نگاه ویژه به دستاوردهای هنرمندان تئاتر در استان‌ها و جشنواره‌های استانی و اهتمام به نظم و انضباط بیشتر در برگزاری جشنواره به مثابه یک آیین با شکوه ملی از محورها و اولویت‌های این فراخوان عنوان شده است.

این فراخوان در مقایسه با فراخوان دوره سی‌و ششم که دبیری آن به عهده فرهاد مهندس پور بوده است، تغییراتی داشته  که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

فراخوان سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر به نسبت فراخوان دوره پیشین این رویداد توضیحاتی کاملی دارد در صورتی‌که فراخوان دوره گذشته به صورت خلاصه و با اشاره به اهم موارد تهیه و تنظیم شده بود.

از مهمترین تغییرات این فراخوان این است که چهار بخش نمایشنامه‌خوانی، بخش خیابانی، مسابقات پوستر و عکس که سال گذشته از فراخوان جشنواره حذف شده و با انتقادات بسیاری از سوی فعالان این حوزه‌ها روبرو بود در سال جاری به فراخوان این رویداد اضافه شده است. در روند سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در پی اعتراض هنرمندان، این بخش‌ها خارج از زمان اصلی جشنواره با اختتامیه‌های مجزایی برگزار شد.   

بخش چهل سالگی انقلاب اسلامی از بندهایی است که امسال به بخش‌های این جشنواره اضافه شده است. این بخش شامل رادیو تئاتر، حمایت از تولید چند اثر صحنه‌ای و محیطی، برگزاری نمایشگاه پوستر و عکس تئاتر بعد از انقلاب و سمینار بررسی تئاتر بعد از انقلاب اسلامی است که طبق اعلام فراخوان منتشر شده، قرار است فراخوان‌های بخش رادیو تئاتر با هماهنگی مسئولان رادیو و فراخوان سمینار متعاقباً اعلام شود.

از دیگر موارد، اهدای جوایز این دوره از جشنواره است. جایزه طراحی گریم که چند دوره در جشنواره‌ها به گریمورهای منتخب اهدا شده بود در دوره پیشین از این رویداد حذف شد. اما جوایز تازه‌ای در فراخوان سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر قید شده است که برای نخستین بار در طول چندین سال برگزاری این جشنواره به برگزیدگان اهدا می‌شود. این جوایز به برگزیدگان طراحی حرکت، نور و آرا‌یه‌های صوتی اهدا خواهد شد اما جایزه گروه یا نمایش برگزیده در این فراخوان به چشم نمی‌خورد.

طی فراخوان سال گذشته اعلام شده بود که سقف پذیرش آثار در بخش مسابقه بین‌الملل و مسابقه تئاتر ایران برای هر کدام حداکثر 18 اثر نمایشی است. این در حالی است که در فراخوان این دوره سقف پذیرش آثار غیر ایرانی 8 نمایش و آثار ایرانی 15 اثر در بخش بین‌الملل و حداکثر 30 نمایش برای بخش مسابقه تئاتر ایران- یک و 25 اثر برای حضور در بخش مسابقه تئاتر- دو در نظر گرفته شده است. بنابراین در این فراخوان شاهد رشد قابل توجه آثار شرکت‌کننده در بخش‌های رقابتی خواهیم بود.

در دوره سی و هفتم این جشنواره کمک هزینه در نظر گرفته شده برای آثار دانشجویی 40 تا 80 میلیون ریال و برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر استانی و مرور تئاتر ایران حداقل 50 و حداکثر 120 میلیون ریال عنوان شده بود در حالی‌که در این فراخوان آثار شرکت‌کننده در مسابقه تئاتر بین‌الملل، مسابقه تئاتر ایران براساس ضوابط اعطای کمک مالی جشنواره حداقل 70 و 200 میلیون ریال در نظر گرفته شده است.

از مواردی که در مقدمه دبیر این دوره از جشنواره به آن اشاره است، این است که جشنواره‌ سی و هفتم تئاتر فجر مرور محور است و برآیندی از اجراهای عمومی است. بنابر گفته نادر برهانی مرند نمایش‌های این دوره از جشنواره از میان آثار اجرا شده در طی سال انتخاب و گزینش خواهند شد و این رویداد تولید تازه‌ای نداشته و حتی آثار شرکت‌کننده در بخش میهمان نیز از میان تمام گونه‌های نمایشی و به انتخاب دبیر انتخاب خواهد شد.

طی این فراخوان در بخش جشنواره‌های استانی تئاتر فجر، دبیرخانه این رویداد بر آن است تا به احترام هنرمندان شرکت‌کننده در جشنواره‌های استانی برگزیدگان نهایی جشنواره‌ را تا حد امکان از طریق ارزیابی زنده انتخاب کند.

طبق اعلام فراخوان این دوره انتخاب حضور در سه بخش "رقابتی" و یک بخش "غیر رقابتی" از همان ابتدای ثبت نام به اختیار متقاضی خواهد بود.