به گزارش هنرآنلاین، حمید رضا آذرنگ بیش از دو دهه است که در تئاتر با خلق آثاری نظیر "ترن"، "خنکای ختم خاطره" و غیره حضورش را به عنوان یک هنرمند دغدغه مند در کلیه مسائل اجتماعی به رخ کشانده است و با بازی و حضورش در کارهایی نظیر"ملکه"، "آسمان زرد کم عمق" حضور موثری در حوزه‌های مختلف هنر سلامت داشته است.

آذرنگ در این باره به ستاد خبری جشنواره فیلم سلامت گفت: تاریخ نشان داده آثار هنری ماندگارشده‌اند که به مسائل مختلف اجتماعی پرداخته‌اند. آثاری که برای سلامت، طرح مسائل درونی آدم‌ها، عشق و امید و... اهمیت قائل بودند و سازندگان‌شان با تفکر به این نوع موضوعات پرداخته‌اند.

او در ادامه بیان کرد: سال قبل همسرم (ساناز بیان) نمایشی را با عنوان "آبی مایل به صورتی" نوشته و کارگردانی کرده بود که من در آن به عنوان مشاور کارگردان و گوینده گفتار حضور داشتم. در این نمایش به قشر خاصی از جامعه (ترنس‌ها) پرداخته شد که همیشه مورد فراموشی و بی‌اعتنایی قرارداشتند و همواره درباره آنها قضاوت‌های از سر عدم شناخت و گاه بسیار بی‌رحمانه انجام شده است. نمایش روی صحنه رفت و بازتاب‌های فراوانی داشت؛ حتی وزیر بهداشت قول ساختن آسایشگاه و امن خانه‌ای تخصصی برای آنها داد. این تاثیرات به صورت کوتاه مدت بود و تاثیرات بلند مدتش در طول زمان به شکل روان شناسی در ذهن مردم حک شد و هرکسی که نمایش را می‌دید، نسبت به قضاوت خودش درباره ترنس‌ها دچار شرم می‌شد و به نگاه اشتباه‌اش اذعان می‌کرد. یکی از بازخوردهای مثبت این اتفاق هنری، این بود که خانواده‌های این افراد می‌آمدند و از اینکه ما دردشان را به اشتراک گذاشتیم، تشکر می کردند. بنابراین در فرآیند این اجرا و خاتمه‌اش، برخی از چالش‌های ترنس‌ها، مورد توجه قرار گرفت و برای حل مشکلات برخی‌ها، شوراهای مشورتی تشکیل شد.

او با اشاره به فعالیت‌هایش در زمینه هنر سلامت به یکی از آثارش اشاره کرد و افزود: بازی در فیلم "بیست و یک روز بعد" را به‌خاطر دغدغه‌مند بودن سازنده‌اش درباره نحوه ارتباط نوجوانی با بیماری صعب‌الاعلاج مادرش قبول کردم. سوای ارائه چنین موضوعی، کارگردان به تکنیک و درام‌سازی هم شناخت کاملی داشت و توانست با تلفیق توانایی فنی خود با این موضوع، فیلمی اثرگذار خلق کند که به نظرم دیدن این فیلم برای کودکان و نوجوانانی که درگیر چنین چالشی در زندگی هستند، خیلی مفید بود.

آذرنگ تأکید کرد: جشنواره فیلم سلامت با پرداختن و برجسته کردن موضوعات پیرامون سلامت اجتماعی و روانی و جسمی، به ویژه در زمان برگزاری نقش مهمی در اعتلای سلامت جامعه دارد.

موسسه آوای هنر سلامت از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وبا هدف نمایش آثار ایرانی با محوریت نقش سلامت در زندگی انسان، سومین جشنواره فیلم سلامت توسط  را با شعار «سلامت برای همه؛ اجتماعی شدن سلامت» 1 تا 5 شهریور 97 برگزار خواهد کرد.