به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی اکسپو ۹۱، مدیر گالری سیحون که قدیمی ترین نگارخانه فعال تهران است، گفت: بهتر است در اولین گام برای برگزاری اکسپو نشستی با حضور گالری دارها و کسانی که در امر برگزاری اکسپو تجربه دارند، برگزار شود تا آنچه را که در طی این سال‌ها تجربه کرده‌اند در اختیار برگزارکنندگان قرار دهند و جلوی هر گونه بی نظمی در برگزاری هرچه بهتر اکسپو گرفته شود و به نوعی برای حضور استادان و هنرمندان انگیزه ایجاد کنند.

وی با درنظر گرفتن بودجه یک دهم درصدی برای خرید آثار هنری افزود: این بودجه تصویب شده است و ارگان های دولتی نیز موظف به خرید آثار هنری هستند، تنها باید عده ای مشاور آنها را راهنمایی کنند که چه اثری را با چه قیمتی بخرند در واقع می توان گفت مهمترین بخش خرید آثار هنری حضور مشاوران با سابقه برای معرفی هرچه بهتر آثار است.

سیحون با اشاره به این که نقش نهادهای خصوصی و گالری ها درخرید آثار هنری و برپایی اکسپوها بسیار پررنگ است، اظهار کرد: تمام خرید آثار باید از طریق گالری دارها باشد. چرا که یک هنرمند خودش نباید معرف خودش باشد و این وظیفه گالری دار است. هنرمندان حرفه ای در تمام دنیا هرگز خودشان اثرشان را معرفی نمی کنند و این گالری دارها هستند که می دانند چه اثری و از چه هنرمندی باید در اکسپو حضور داشته باشد.

سیحون با اشاره به نبود کارشناس برای قیمت گذاری آثار هنری نیز گفت: اگر قرار است اکسپو با حضور گالری داران برگزار شود با این که کارشناس دیگری بخواهد روی آثار قیمت گذاری کند مخالف هستم. چرا که اگر گالری دار صلاحیت دارد که نمایشگاه بگذارد باید قیمت هایش درست باشد و اگر نبود باید گالری تعطیل شود. البته برخی از گالری ها هم که به تازگی وارد این عرصه شده اند قیمت هایی روی آثار هنرمندان جوان می گذارند که قیمت های منطقی نیست و همین امر باعث می شود تا استادان این هنرمندان نیز قیمت آثارشان بالاتر برود و درنتیجه شاهد سیر صعودی و نجومی قیمت آثار هنری هستیم. در چنین شرایطی ما هم موافق حضور شخص دومی برای قیمت گذاری مجدد آثار هستیم.

وی درباره اقتصاد هنر و رونق آن تصریح کرد: اتفاق هایی مانند اکسپو باید هر سال به صورت درست برگزار شود. یک اکسپوی حرفه ای باید کاتالوگ مناسب همراه با یک برنامه ریزی درست و حساب شده داشته باشد ضمن این که باید مکان نمایش آثار مناسب باشد تا گالری دارها نیز از این موضوع اطمینان حاصل کرده و از برگزاری اکسپو استقبال کنند.

اکسپو ۹۱ از سوی بنیاد فرهنگی، هنری رودکی اواخر خرداد و اوایل تیرماه سال جاری برگزار می شود.

انتهای پیام/31/32