سرویس سینمایی هنرآنلاین: در چهار ماه ابتدای سال گاهی برخی از فیلم‌های در حال اکران که از مدت‌ها قبل در صف اکران باقی مانده بودند همزمان اکران شدند و دیده می‌شود از برخی از کارگردان‌ها نیز به شکل همزمان دو فیلم به روی پرده رفته است یا آثار با فاصله بسیار کمی از هم اکران شده‌اند.

همین امر نیز موجب شده تا بسیاری از کارگردان‌ها به این وضعیت اکران اعتراض داشته باشند، چرا که ناعدالتی در اکران همچنان حرف روز بسیاری از کارگردانان مستقل است، تنها به این دلیل که فیلم‌هایشان با این شرط اکران می‌شوند که یا الان یا هیچ وقت و قطعا سازنده اثر حاضر است فیلمش را حتی اگر به ضرر به روی پرده سینماها بفرستد تا آنکه در آرشیو باقی بماند.

این روزها ما حتی شاهد آثاری هستیم که از 14 سال پیش که تولید شدند و رنگ اکران را به خود ندیدند امروز توانسته‌اند به روی پرده بروند و این برای یک فیلمساز بدترین اتفاق ممکن است چرا که در درجه نخست اثر دیگر آن تازگی را که باید داشته باشد ندارد و قطعا در پی آن اثرگذاری نیز نخواهد داشت و به سرعت نیز از پرده سینماها به دلیل نداشتن مخاطب و سقف فروش مناسب پایین کشیده می‌شود. این شرایط اکران بیشتر به نظر می‌رسد باعث شود تا یک باکس اکران از سایر آثار گرفته شود چرا که این حجم دوری از اکران نه تنها به سازنده اثر کمکی نمی‌کند بلکه به مخاطب هم کمکی نخواهد کرد.

در حالی که حجم تولید آثار سینمایی به سالی حدود 150 اثررسیده است باید وضعیت و شرایط اکران برای تمامی فیلم‌ها یکسان باشد که متاسفانه این اتفاق رخ نمی‌دهد. اغلب آثار سینمایی که به روی پرده می‌روند آثاری هستند که در جشنواره فیلم فجر دیده شده‌اند و بعد از آن نیز آثار پرستاره و کمدی هستند که روی پرده سینما را می‌بینند و گاهی برای مدت‌های طولانی جا خوش می‌کنند و حق اکران از سایر آثار گرفته می‌شود. چرا که در کشور ما پرده سینما به اندازه کافی نیست و همین تعداد اندک هم به شکلی نامساوی تقسیم می‌شود.

ای کاش وضعیت اکران به گونه‌ای بود تا عدالت برای همه و به مساوات باشد، اتفاقی که متاسفانه رخ نداده است و عدالت جای خود را به مذاکره، رایزنی و دست‌های پشت پرده داده است.