به گزارش هنرآنلاین به نقل از ایرنا، چندی پیش هنرمندان حوزه‌های مختلف از جمله تئاتر و موسیقی طی اظهارنظرهای رسانه‌ای از اقدام جدید سازمان تأمین اجتماعی خبر دادند که بر اساس آن بیش از 16 درصد از مبالغ قراردادهای هنرمندان بدون ارائه هیچ خدماتی و در حالی که این هنرمندان خود بیمه تأمین اجتماعی هستند، کسر می‌شود که این اقدام، اعتراض هنرمندان را در پی داشت.

در ادامه این اعتراضات و همزمان با ماه رمضان، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی میزبان هنرمندان در مراسم افطار در خانه سینما شد، در این میهمانی روسای خانه‌های تئاتر، موسیقی، سینما و جمعی از هنرمندان اعتراض خود را نسبت به این اقدام تأمین اجتماعی اعلام کردند و ربیعی برای حل مشکل، قول مساعد داد.

قسم حضرت عباس وزیر برای حل مشکل هنرمندان

در این جلسه وزیر کار بعد از شنیدن سخنان هنرمندان و گلایه‌های آنان از سازمان تأمین اجتماعی گفت: حق شما آن‌چنان که شایسته هنر است، ادا نشده و سلایق ما کار دست شما داده و مانند یک متغیری وابسته در مقابل این سلایق بودید.

ربیعی با اعلام فرصت یک ماهه برای فعالیت کارگروه مربوطه و گزارش به وی، ادامه داد: «زمان انجام این کار را هم نباید طولانی کنیم و باید تا یک ماه آینده انجام شود. به قول ترک‌زبان‌ها، حضرت عباسی می‌خواهیم این مشکل را حل کنیم. واقعاً مایلم هر راه قانونی که وجود دارد، انجام شود. خود شما چارچوب‌های قانونی جلویتان است و هر تصمیمی که در اختیار ما است و فکر می‌کنم می‌توانیم راهکاری برای آن انجام دهیم، صورت بگیرد تا بعدها بگویند که یادش به خیر و تصمیمات خوبی گرفته شد. امیدوارم که باز هم جلسه مختصرتری در هر سه حوزه داشته باشیم و یک ماه دیگر روند این کار را مرور کنیم و پیشرفت کار را ببینیم.»

امضای تفاهم نامه بی سرانجام

در جلسه صمیمی دیدار هنرمندان با وزیر کار همچنین تفاهم‌نامه‌ای برای بررسی مسائل و مشکلات هنرمندان بین خانه‌های هنری و سازمان تأمین اجتماعی امضا شد. هنرمندان امضای این تفاهم‌نامه را به فال نیک گرفته و منتظر خروجی این تفاهم‌نامه و کارگروه تشکیل شده در این زمینه هستند ولی تاکنون اعلام رسمی نشده است.

جامعه هنری و موسیقی از این شرایط بسیار گله‌مند هستند

حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی درباره مشکلات اعضای این تشکل هنری با بیمه تأمین اجتماعی گفته که "دو- سه سال است که به صورت ناگهانی با قاعده و قانونی مواجه شده‌ایم که پیشینه‌ای ندارد. من در جشنواره موسیقی فجر با این موضوع مواجه شدم که رقم کلانی از قرارداد هنرمندانی که در جشنواره حضور دارند کسر می‌شود. پس از پرس‌وجو متوجه شدیم که این رقم طبق قانونی بابت بیمه است. به اتفاق همکاران موسسه توسعه هنرهای معاصر که طرف قرارداد هنرمندان به منظور اجراهای برنامه‌های موسیقی هستند، پیگیر آن شدیم و باور کنید که تا امروز پاسخی دریافت نکرده‌ایم."

او با بیان اینکه سال گذشته متعاقب پیگیری‌های هنرمندان به سازمان تأمین اجتماعی مراجعه کرده است، خاطرنشان کرد: جلسه‌ای با معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی (محمدحسن زدا) داشتیم که در جلسه اول با روی گشاده‌ وی مواجه شدیم و همان جا اعلام کرد که این مساله قابل حل است. پیرو قول مساعد معان این سازمان از آنجا که 16 تا 40 درصد کسر بیمه از هنرمندان رقم عجیب و غریبی است، ما نیز به جامعه هنری این مژده را دادیم.

نوربخش ضمن اشاره به اینکه هفت هزار نفر از اعضای خانه موسیقی از طریق صندوق اعتباری هنرمندان بیمه تأمین اجتماعی و بسیاری دیگر نیز به روش‌های دیگر بیمه هستند، عنوان کرد: با وجود قول‌های معاون تأمین اجتماعی متوجه شدیم که این مساله تاکنون لاینحل مانده است. با توجه به اینکه عمده فعالیت‌ها، حمایت‌ها و قراردادهای جامعه موسیقی توسط موسسه توسعه هنرهای معاصر صورت می‌گیرد و معدود کارهایی را ما در خانه موسیقی انجام می‌دهیم، این موسسه از سوی سازمان بیمه بابت قراردادهای موسیقی، بدهکار شده است.

مدیرعامل خانه موسیقی اضافه کرد: متاسفانه برخی مطالب مطرح شده توسط مسئولان تأمین اجتماعی خلاف واقعیت بوده است؛ به طور مثال این ادعا که قراردادهایی که پیمانکار آن شخص است مشمول بیمه نمی‌شود، نادرست بوده و اکنون این نوع پرونده‌‌ها در شعبات دایر و در جریان است، تمامی قراردادهای انفرادی و گروهی مشمول این بیمه هستند و تا این لحظه هیچ‌یک معاف نشده‌اند.

نوربخش اظهار داشت: متعاقب پیگیری‌ها، قرار بر آن شد که سه صنف تئاتر، موسیقی و سینما با سازمان تأمین اجتماعی تفاهم‌نامه‌ای منعقد کنیم و آن تفاهم‌نامه به امضا رسید درحالیکه تنها بند این تفاهم‌نامه این است که کارگروهی باید به آن رسیدگی کند، جامعه هنری و موسیقی کشور از این شرایط بسیار گله‌مند، شاکی و آماده طغیان هستند و امیدوارم این مساله حل شود.

بوی جگر سوخته هنرمندان به مشام می‌رسد

در این زمینه، سیاوش طهمورث، هنرمند سینما و تئاتر، کسر 16 درصدی مبالغ بیمه از قرارداد هنرمندان را مورد انتقاد قرار داد و در این ‌باره گفته که آنچه به مشام مسئولان گرامی رسیده است، بوی کباب به نظر می‌آید اما در واقع این بوی جگر سوخته هنرمندان است.

او افزود: وقتی دولت هنرمندان را در جهت حمایت از هنر، معاف از مالیات کرده است، سازمان تأمین اجتماعی به چه جراتی اقدام به اخذ مجدد بیمه از پروژه‌ها می‌کند؟ باید از مسئولان پرسید که با چه مجوز قانونی دست در جیب هنرمندان می‌کنند؟

این هنرمند تصریح کرد: مسئولان باید پاسخ دهند که در برابر مبالغی که از پروژه‌های هنرمندان کسر می‌شود، سازمان تأمین اجتماعی چه خدماتی به هنرمندان ارائه می‌کند؟ و در برابر کسر این مبالغ چه اتفاقی برای هنرمندان رخ می‌دهد؟

طهمورث تصریح کرد: تنها قشر اندکی از هنرمندان به دلایل خاصی، درآمدهای کلانی دارند و این ربطی به هنر ندارد پس باید مسئولان گرامی کمبود بودجه‌هایشان را از طریق درستی جبران کنند و بدانند که چه کسانی این صندوق را خالی کرده‌اند!

او بر لزوم حمایت از هنر تأکید کرد و گفت: مگر یک هنرمند چقدر درآمد دارد که باید چندین بار هزینه بیمه پرداخت کند، یقیناً چنین اقداماتی باید بر اساس مصوبه قانونی باشد لذا اگر مسئولان گرامی مصر به انجام چنین کاری هستند، باید از طریق قانون و مصوبات قانونی اقدام کنند و در صورتی که مجلس و مسئولان ارشد چنین حکمی را صادر کنند، می‌توانند بر لزوم اجرای آن اصرار ورزید.

این هنرمند افزود: به نظر می‌رسد که چنین اقداماتی در راستای پر کردن کسری‌های بودجه است حال سؤال اصلی اینجاست که چرا مسئولان برای رفع چنین کمبودهایی برای سرمایه‌داران حق بیمه اضافه تعیین نمی‌کنند؟

طهمورث اضافه کرد: هنرمند را رها کنید زیرا از بین چند هزار هنرمند فعال در کشور، تنها یک درصد دارای درآمد مناسبی هستند بنابراین باید گفت که تأمین اجتماعی دچار اشتباه شده و این بوی جگر هنرمندان است.

بعد از گذشت مهلت یک ماهه وزیر کار هنرمندان همچنان منتظر هستند تا گشایشی برای حل مشکل بیمه قراردادهای هنری صورت گیرد و باید دید دوباره وزیر در این زمینه دستور تسریع و پیگیری حل مشکل را خواهد داد یا خیر.