سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "دختر یانکی" اثر نیل سایمون با ترجمه شهرام زرگر و کارگردانی روزبه شفیعی از 17 تیرماه ساعت 20 در سالن شماره 2 خانه نمایش مهرگان روی صحنه است و  امیررضا نظری، فریناز نسرین و روزبه شفیعی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

روزبه شفیعی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری اجرای این نمایش گفت: اجرای این اثر کاملاً تصادفی و به پیشنهاد یکی از دوستان اتفاق افتاد. نمایشنامه "شهر جدید" دیوید آیوز را ترجمه کرده و تمرینات آن انجام شده بود اما متاسفانه این اثر مجوز اجرا دریافت نکرد و تصمیم بر آن شد تا نمایشنامه "دختر یانکی" را روی صحنه آوریم.

او همچنین در ادامه افزود: زمانی‌که این اثر را خواندم متوجه شدم که دغدغه‌های این اثر با شخصیت من در یک راستاست. این نمایشنامه داستان دو روزنامه‌نگار در سانفرانسیکو در سال 1967 است که با یکدیگر در آپارتمانی کار و زندگی می‌کنند که با ورود یک دختر به آپارتمان‌شان زندگی‌شان دچار مسائل و مشکلاتی می‌شود.

این کارگردان تئاتر درباره مضمون این اثر خاطرنشان کرد: نمایش درباره قشر روشن‌فکری است که جامعه را هدایت می‌کند و وظیفه دارند درک درستی به مردم بدهند اما درگیر نیازهای اولیه‌ای چون اجاره مسکن، خورد و خوراک و ... هستند.

شفیعی ضمن بیان اینکه نمایشنامه اصلی را دراماتورژی کردم، یادآور شد: مدت زمان اجرای متن اصلی حدود دو ساعت و نیم است که آن را به 75 دقیقه رساندم  هرچند که داستان تغییر اساسی ندارد. هر چند که تماشاگر با این نمایش می‌خندد اما آنچه که برای من در این اثر اهمیت دارد درد و واقعیت جامعه بوده است.

او درباره سبک و شیوه اجرایی نمایش "دختر یانکی" اظهار داشت: این اثر را به سبک ناتورئالیسم و با جزئیات یک زندگی کاملاٌ واقعی اجرا می‌کنیم و تماشاگر شاهد اتفاقاتی در خانه‌ای است.

روزبه شفیعی درباره طراحی صحنه و فضای این اثر تصریح کرد: طراحی صحنه در راستای شیوه اجرایی ناتورئال است و آشنازدایی در آن وجود ندارد. تمام لوازم خانه، دیوارها و مبل‌ها همانند یک زندگی واقعی است.

او درخصوص موسیقی این اثر خاطرنشان کرد: در این نمایش به چند دلیل موسیقی زنده با استفاده از ساز گیتار الکتریک نواخته می‌شود که موسیقی انتقال‌دهنده فضای آن خانه به مخاطب است. تماشاگر در این اثر با خانه‌ای روبروست که طی زمان در آن تغییراتی صورت می‌گیرد.

دیگر عوامل این اثر عبارتند از: تهیه کننده: باربد طولابی، موسیقی: آرین حقانی، دستیار کارگردان: محمدرضا رجبی، منشی صحنه: انیس صنیعی، طراح صحنه: فاطمه حیدرخانی، عکاس: بهنوش ثنایی، گریم: شورش معروفی و تبلیغات: تهران تماشا.

علاقمندان می‌توانند بلیت نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.