سرویس سینمایی هنرآنلاین: حسین شهابی کارگردان که سال گذشته فیلم سینمایی "آزاد به قید شرط" را روانه سینماها کرد، این روزها مشغول بازنویسی و دورخوانی برای تولید فیلم جدیدش است.

او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره این فعالیت خود گفت: فیلمنامه "رو در رو" در مراحل بازنویسی قرار دارد و به زودی کار نگارش آن به پایان می‌رسد. در حال حاضر مشغول دورخوانی و تمرین در لوکیشن‌های واقعی همراه با بازیگران جوان این فیلم هستم که همگی آنها را ابتدا انتخاب کرده‌ام و با برگزاری ورک شاپ آموزش‌های لازم را به آن‌ها داده‌ام.

شهابی درمورد موضوع فیلم و نزدیکی فرم و محتوای آن به آثار قبلی‌اش بیان کرد: موضوع فیلم به مشکلات جوانان باز می‌گردد. در فرم نیز نسبت به آثار قبلی من خیلی تفاوت چندانی ندارد، چرا که با اعتقاد فیلم می‌سازم و این اعتقاد در آثارم دیده می‌شوند، اما درمورد محتوا هم وقتی جهان قصه تغییر می‌کند محتوا نیز تغییر می‌کند. در مقطع کنونی پرداختن به مشکلات جوانان برایم اهمیت دارد. جوانان با توجه به حساسیت سنشان در تمام کشورها دچار مشکل هستند. زاویه دیدم تلخ و سیاه نیست و تلاش کردم در این فیلم از نگاه خودم موضوع را بررسی کنم. تم اصلی فیلم نیز حقوق است که در فیلم پررنگ است و در بین آثارم شباهت به فیلم "روز روشن " دارد البته با ریتم و آهنگی تندتر.

وی درباره زمان کلید خوردن این فیلم و حضور در جشنواره فیلم فجر نیز اظهار کرد: از آنجایی که شرایط هوا الان مناسب نیست و ما هم آمادگی کامل برای شروع کار نداریم، بنابراین فکر می‌کنم اواخر تابستان و یا اوایل پاییز بتوانیم کار را کلید بزنیم. قطعا هر اثری که در این زمان تولید می‌شود به جشنواره می‌رسد و ما هم تلاش می‌کنیم تا این اتفاق رخ دهد.

این کارگردان در پاسخ به این سوال که با توجه به وضعیت اکران و شرایط فعلی امیدی به بهبود وضعیت برای فیلمسازان مستقل هست یا نه، گفت: برای بهبود وضعیت امیدی به مدیریت‌ها نداریم. ما امیدمان به تجربیاتی است که از شکست‌های قبلی خودمان کسب کردیم و تلاش می‌کنیم که در ساختن، اکران و تبلیغات دچار مشکلات قبلی نشویم. فکر می‌کنم که این اتفاق هم بیفتد و بتوانیم در عمل موفق باشیم. به این دلیل که به همه استراتژی‌های لازم از الان فکر کردیم تا دچار ضرر و زیان در زمان اکران نشویم.

شهابی همچنین درباره نقش فروشی که این روزها در سینما به شدت باب شده است، نیز توضیح داد: در همه دنیا و در تاریخ سینما هم خرید نقش وجود دارد. سینما ذاتا هنر فریبنده‌ای است و طبیعی است که افراد برای حضور در آن پول پرداخت کنند. از آنجایی که تجربی آموختن زمان زیادی می‌برد و برخی می‌خواهند ره صد ساله را یک شبه بروند این اتفاق بسیار دیده می‌شود، ضمن این که برخی هم به اشکال مختلف پیشنهادهایی می‌دهند که اساسا رفتار درستی نیست و فضای سینما را آلوده می‌کند و همیشه اختلافاتی را به همراه داشته است. باید فرهنگسازی شود و به مرور زمان با رشد ابزار اطلاع رسانی شیوه‌های زشت پیوستن به هنر نیز از بین می‌رود، اما اگر بازیگران چهره این کار را انجام دهند بیشتر به جهت مشارکت و یا آوردن اسپانسر است که به نظرم این اشکالی ندارد. یا بازیگر به دلیل حضور کارگردان مورد علاقه‌اش و یا خود اثر این همکاری را می‌کند که آگاهانه است. عمدتا بازیگران حرفه‌ای فریب نمی‌خورند و از این مشارکت هم پشیمان نمی‌شوند.