به گزارش هنرآنلاین به نقل از   سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین تجلیل از عوامل برنامه ""ماه عسل" با حضور سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، رضا پورحسین قائم‌مقام سیما، علی فروغی مدیر و ناصر کریمان مدیر گروه اجتماعی شبکه سه، اصغر جهانگیر رییس سازمان زندان‌های کشور، شهربانو امانی عضو شورای اسلامی شهر تهران و چهره‌ها و مدیران فرهنگی در فرهنگ‌سرای اندیشه برگزار شد.

اوحدی: "ماه عسل" الگوی خوبی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی است

سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری با خیر مقدم به حاضران در این نشست گفت: امروز بهانه جمع شدن ما آیین تجلیل از عوامل برنامه "ماه عسل" است. اما آیا واقعاً برنامه "ماه عسل" و احسان علیخانی نیازی به این تجلیل دارند؟ قطعاً پاسخ منفی است، چرا که در نظرسنجی صدا و سیما این برنامه به عنوان پرمخاطب‌ترین برنامه ماه رمضان انتخاب شده و در واقع مردم اصلی‌ترین تجلیل را انجام داده‌اند.

وی اضافه کرد: امروز می‌خواهیم از یک برنامه موفق با ضریب نفوذ بسیار بالا در حوزه اجتماعی و فرهنگی تجلیل کنیم، برنامه‌ای که پویایی و استمرار ۱۲ ساله آن به الگویی برای دیگر برنامه‌های فرهنگی کشور تبدیل شده است. ورود به مسائل اجتماعی به قدری حساس است که اگر دقت کافی انجام نشود، استمرار برنامه غیرممکن می‌شود. باید دید راز موفقیت برنامه "ماه عسل" چیست که میلیون‌ها نفر آن را دنبال می‌کنند.

اوحدی با اشاره به تاثیرگذاری "ماه عسل" در جامعه عنوان کرد: بعد از فاجعه منا مشکلات جدی‌ای داشتیم و یکی از برنامه‌هایی که به کمکمان آمد تا به خانواده شهدای منا عرض ارادت کنیم، همین برنامه "ماه عسل" بود و اعتقاد پیدا کردیم که این برنامه چقدر می‌تواند تاثیرگذار باشد. "ماه عسل" الگوی خوبی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی است.

وی ادامه داد: هر پدیده‌ای دارای یک عمری است و در دنیای صنعت نیز واژه طول عمر وجود دارد. در صنعت به محصول به عنوان یک موجود نگاه می‌کنند و موجود یک طول عمری دارد. در نشست امروز باید ببینیم راز ماندگاری ۱۲ ساله محصول فرهنگی "ماه عسل" در اوج خودش چیست و پس از آن از آقای علیخانی بخواهیم این کیفیت را همچنان برای مردم حفظ کند.

رییس سازمان فرهنگی هنری تصریح کرد: در بهترین لحظات افطار، ما از این برنامه درس گرفتیم که چطور باید با همنوعانمان رفتار کنیم. کدام جریان فرهنگی در کشور سراغ دارید که در عرض یک ماه، ۳۲ میلیارد تومان برای آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد جمع‌آوری کند؟ این قدرت و نفوذ رسانه است.

وی در پایان سخنانش گفت: امام صادق (ع) می‌فرمایند "اگر خداوند به هر وسیله‌ای نعمتی به شما رساند، مبادا آن را با کمی شکر ترک کنید و از خودتان برانید." امیدوارم همیشه شاهد موفقیت‌های پرشمار صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های گوناگون باشیم.

پورحسین: علیخانی به تنهایی یک رسانه است

رضا پورحسین قائم‌مقام معاون سیما یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود. وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به رسالت رسانه گفت: احسان علیخانی به تنهایی یک رسانه است. وظیفه رسانه انتقال معنا و انتقال پیام درست و سالم به مخاطبان است و علیخانی این رسالت را به خوبی و در اوج انجام می‌دهد.

وی در ادامه درباره راز موفقیت علیخانی گفت: "ماه عسل" بازگشت به فطرت است. آدم‌ها و سرگذشت‌هایی که هر سال در "ماه عسل" مطرح می‌شوند کسانی هستند که راهی را به اشتباه رفته‌اند و با جرقه‌ای به اصل وجود خویش بازگشاته‌اند. مهم‌ترین نکته این است که خیلی از این افراد شاید در شرایط عادی هرگز نخواهند سرگذشت خود را نقل کنند، اما در این برنامه با اصرار می‌خواهند داستان زندگی خود را بگویند چرا که به این بستر اعتماد دارند و می‌اندیشند که می‌توانند راهگشا باشند.

وی افزود: دلیل دیگر موفقیت این تیم در گروه اجتماعی شبکه ۳، تحقیقی بودن و پژوهشی بودن آنهاست. گروه "ماه عسل" در طول سال زمینه‌یابی می‌کند و به اقصی نقاط کشور سفر می‌کند، مسائل و مشکلات مردم را از نزدیک می‌بیند و می‌شنود و بعد آنها را گزینش می‌کند. پژوهش میدانی کار ساده‌ای نیست. این تیم برای این برنامه این مسیر را انتخاب می‌کند. یک سال پژوهش و تفحص می‌کنند و نتیجه آن را در یک ماه به نمایش می‌گذارند.

قائم مقام معاون سینما تاکید کرد: اما اگر هر برنامه‌ای این انرژی پژوهش را داشته باشد نمی‌توان با تاکید گفت که آن برنامه موفق خواهد بود. این پژوهش و انرژی بدون باور قلبی مجری، تهیه‌کننده و تولید کنندگان این کار کمترین تاثیری بر تاثیرگذاری بر مردم ندارد. آنچه "ماه عسل" را موفق می‌کند این است که احسان علیخانی به کاری که می‌کند سخت باور دارد و این اعمال از شخصیت و ریشه مذهبی‌اش می آید. او از جان و احساس می‌گذارد و با نیت خالص برنامه‌اش را برگزار می‌کند و لاجرم بر دل هم می‌نشیند.

پورحسین در ادامه درباره دیگر دلایل موفقیت این برنامه گفت: "ماه عسل" از معدود برنامه‌هایی است که همه مردم در همه اقشار به نوعی خودشان را در این قاب می‌بینند. پایتخت زده نیست و سعی می‌شود سوژه‌ها عمدتا از خارج از تهران باشند. که این موضوع به دلیل فعالیت بیش از ۱۵۰ نفر در پشت صحنه این برنامه است.

وی در پایان سخنان خود گفت: البته در تمام این سال‌ها این برنامه با انتقاداتی هم همراه بوده که برخی از آنها درست است و باید باشد اما این نقد که "کام ما را دم افطار تلخ می‌کند" من، نه به عنوان یک مدیر رسانه که به عنوان یک شهروند قبول ندارم. "ماه عسل" برای مخاطب بهجت می‌آورد و بهجت الزاما شادی آفرین بهترین و عمیق‌ترین نشاطی که ما تجربه می‌کنیم اشک شوق است و خنده نیست. "ماه عسل" مایه بهجت درونی است که عین شادی است.

فروغی: "ماه عسل" برنامه مردم است

علی فروغی مدیر شبکه سه سیما نیز در این مراسم به سخنرانی پرداخت. او درباره سال‌های موفقیت "ماه عسل" گفت: "ماه عسل" یک برنامه مردمی است و به همین دلیل بعد از ۱۲ سال هنوز تازه است. موضوع، میهمان، انتخاب‌کنندگان و حتی قهرمانان آن مردمند. که قهرمان اول و آخر کشورند.

وی افزود: دلیل دیگر موفقیت "ماه عسل" تهران گریزی است. ۸۷ درصد از مهمانان این برنامه غیر تهرانی بودند و از این بین ۲۴ درصد برای اولین بار به تهران می‌آمدند. این موضوع در بستری قابل اهمیت است که عموم برنامه‌هایی که روی آنتن می‌رود سلبریتی زده است و کمتر برنامه‌سازی این ریسک را می‌کند که محور برنامه را روی مردم بگذارد آن هم مردم عادی و غیر معروف.

مدیر شبکه سه سیما در پایان گفت: برنامه امسال "ماه عسل" در یکی دو مسئله موجب هجمه بسیاری قرار گرفت که من از آن بسیار متعجب شدم چرا که زحمتی که این گروه می‌کشید را از نزدیک شاهد بودم که شاید بزرگترین گواه آن همین ۳۲ میلیاردی بود که به همت مردم در این برنامه جمع شد. توجه ویژه این برنامه به زندانیان جرایم نقدی و حل شدن درصد قابل توجهی از مشکلات آنها، آن قدر موضوع پررنگی است که همه ما را در کنار این برنامه قرار می‌دهد. حل شدن کامل مشکلات زندانیان جرائم نقدی وعده ما در شبکه ۳ است.

جهانگیر: "ماه عسل" امسال، "ماه اثر" بود

اصغر جهانگیر رییس سازمان زندانها دیگر سخنران این مراسم بود. وی با تقدیر از عوامل برنامه "ماه عسل" گفت: "ماه عسل" برنامه خاصی است. برنامه‌ای که تلاش کرد تا مشکلات را با دید جدیدی ببیند و دست یاری به نیازمندان را بگیرد. یک آسیب اجتماعی درباره زندانیان دیه و جرایم مالی مطرح شد و یک میلیون نفر لبیک گفتند و کار بزرگی صورت گرفت که در دنیا بی نظیر است.

وی اضافه کرد: سازمان زندان‌ها به عنوان سازمان حاکمیتی تلاش می‌کند تا امنیت پایدار را رقم بزند و در کنار آن به عنوان یک سازمان خدماتی و آموزشی بخشی از کاستی‌ها در حوزه آموزش و بهداشت و خدمات را بر عهده بگیرد.

رییس سازمان زندان‌ها اضافه کرد: این اتفاق فقط بر زندگی زندانیان تاثیر نمی‌گذارد بلکه ما با چیزی حدود ۲دو میلیون نفر خانواده این زندانیان در ارتباطیم اتفاقی که جرقه اصلی این حرکت بزرگ را زد.

جهانگیر ادامه داد: من مهم‌ترین دلیل موفقیت "ماه عسل" بعد از ۱۲ سال این است که ضمن نشان دادن اینکه آلام را نشان می‌دهد در کنار آن راه‌های درمان را هم نشان می‌دهد. اگر آسیب و تهدید را نشان می‌دهد، فرصت‌ها را هم به نمایش می‌گذارد.

وی در پایان سخنان خود گفت: به کمک این برنامه و دستان پر سخاوت مردم در ماه مبارک امسال، ۳۲ میلیارد تومان جمع آوری شد و ما نیز به ازای کمک مردم، مددکارانمان را بسیج کردیم تا شکات هم بخشی از طلبشان را گذشت کنند تا افراد بیشتری آزاد شوند و شکات نیز ۳۰ میلیارد تومان از حق خودشان را گذشت کردند تا بتوانیم بالای ۲هزار نفر را به کمک مردم و این برنامه و گذشت شکات به آغوش خانواده بازگردانیم. اتفاقی که "ماه عسل" امسال را "ماه اثر" تبدیل کرد.

احسان علیخانی تهیه‌کننده و مجری برنامه "ماه عسل" نیز در این مراسم بیان کرد: از همکارانم در برنامه "ماه عسل" و خانواده‌هایشان تشکر می‌کنم و مدیونشان هستم. اگر چند سال قبل بود، شاید کلی پز می‌دادم که ما چه کارهایی کردیم. ولی امسال لا به لای حواشی، عزیزی به من زنگ زد که برایم خیلی نازنین است. طبق روال برایش حرف زدم و گفتم که مهمانان ما اینها بودند و اینجا یک گره‌ای باز شد و... یک جمله‌ای ایشان گفت که برایم تکان‌دهنده بود. گفت پس حقت است اگر حواشی دامنت را بگیرد. گفتم چرا؟ گفت چون داری این خیرها را می‌شماری. اگر برای رضای خدا و مردم باشد، شمردن ندارد. سرت را بینداز پایین و مسیرت را ادامه بده. 

وی اضافه کرد: اگر کاری کرده‌ایم و خیری رسانده‌ایم، وظیفه‌مان بوده است. اگر نقد و حاشیه‌ای وجود دارد نیز نشان‌دهنده پویایی و جریان‌سازی برنامه است. پس از ۱۷ سال کار در فضای تلویزیون، معتقدم وقتی از برنامه‌ای حرفی زده نمی‌شود، حتماً در حدی نیست که به خوبی دیده شود. یکی از دلایل استمرار "ماه عسل"، توجه کردن به جذابیت بصری و ایجاد یک بستر برای انتقال پیام است، اتفاقی که خیلی جاها نمی‌افتد و بدون ایجاد جذابیت، سعی در ارائه پیام به مردم داریم. در نهایت خوشحالم که در جمع شما هستم و از برگزارکنندگان این آیین تجلیل تشکر می‌کنم. از مهمانان عزیز "ماه عسل" که برخی از آنها در اینجا هستند نیز کمال تشکر را دارم.

در پایان این برنامه عوامل برنامه تلویزیونی "ماه عسل" ۹۷ تجلیل شدند.