سرویس موسیقی هنرآنلاین: نشست خبری کنسرت آنسامبل اینترنوا شنبه 23 تیرماه با حضور لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر، دارا مورگان پیانیست و سرپرست آنسامبل، فرخزاد لایق آهنگساز، منیره آرزومندی مدیر موسسه خیریه "ایلیا" و اسپانسرهای این برنامه در بیمارستان نیکان برگزار شد.

در ابتدای این نشست منیره آرزومندی درباره این رویداد گفت: این موسسه خیریه با سابقه یک دهه‌ای کمک‌های زیادی به کودکان کار و خانواده‌های آن‌ها در برنامه کاری خود گنجانده است. این موسسه در چند سال گذشته با حمایت بیمارستان نیکان و ... توانسته است فعالیت‌های خود را گسترش دهد.

مدیر موسسه خیریه "ایلیا" ادامه داد: ما تنها به حضور کودکان کار در این کنسرت بسنده نمی‌کنیم و جدا از اینکه عواید حاصل از بلیت‌فروشی این دو شب کنسرت را به آن‌ها اختصاص می‌دهیم، دوست داریم فروش بلیتمان به‌صورت سمبلیک و با مبلغی بیش از ارزش حقیقی آن، در راستای همین حمایت صورت بگیرد.

من یک کودک کار هستم

لوریس چکناواریان هم درباره این اجرا گفت: کمک کردن به کودکان کار یک حرکت درست است. هر کسی که به این کودکان کمک کند به خودش کمک کرده است. خودم هم یک کودک کار هستم. من با کمک مردم و با عشق مردم ایران توانستم هنر خودم را نشان دهم.

دارا مورگان سومین سخنران این برنامه هم گفت: خیلی خوشحالم که امروز اینجا هستم، من فارسی نمی‌دانم اما موسیقی زبان مشترک ماست و من با آن حرفم را به شما می‌زنم، برای یک انگلیسی اجرا در این کشور اصلاً اتفاق معمولی نبوده در نتیجه من از این بابت بسیار احساس خوبی دارم.

این پیانیست و سرپرست آنسامبل ادامه داد: یکی از ویژگی موسیقی ربع پرده است که من آشنایی کامل با آن دارم و در موسیقی مدرن نیز امری کاملاً عادی است و به‌راحتی در این کنسرت اجرا خواهد شد.

در ادامه نشست، فرخزاد لایق آهنگساز گفت: تمام عواید این کنسرت به کودکان کار اختصاص می‌یابد. شب نخست این اجراها بزرگداشت هشتادمین سال تولد استاد چکناواریان است. کودکان کار کادوی تولد هشتاد سالگی لوریس چکناواریان را به او اهدا می‌کنند. "بازی تاج و تخت" به‌عنوان قطعه بیز در هر دو شب اجرا می‌شود. این دو اجرا جنبه‌های پرفورمنس هم دارد و مخاطبان این کنسرت جنبه‌های بصری زیبایی را بر روی صحنه می‌بینند. در این اجراهای برای نخستین بار آثاری از استیو رایش در ایران اجرا می‌شود.

او ادامه داد: کنسرت پیش رو اجرایی در سطحی بین‌المللی است که به افتخار کودکان کار برگزار می‌شود. کل این برنامه بر اساس جمع شدن یک کوارتت از اروپا و دو کوارتت از ایران و یک نوازنده پیانوست. هدفمان این است که در سطحی فرهیخته انجام شود. رهبران کوارتت‌های ایرانی بردیا کیارس و امیر باورچی هستند. اجرای این برنامه یک ضرر مطلق است، اما می‌خواهیم این اجرا اتفاقی برای کمک به کودکان کار باشد.

آنسامبل اینترنوا حاصل جمع شدن دو کوارتت از ایران به سرپرستی بردیا کیارس و امیر باورچی و یک کوارتت اروپایی به سرپرستی دارا مورگان و یک پیانو به نوازندگی اشکان لایق خواهد بود. این کنسرت روزهای 25 و 26 تیر ساعت 21:30 در تالار وحدت روی صحنه می‌رود.