به گزارش هنرآنلاین، در‌این مراسم سید علیرضا حسینی گفت: اکسپو ۹۱ از ۲۸ خرداد تا ۱۴ تیرماه در تالار وحدت برگزار می‌شود.‌این اکسپو زمینه‌ای است تا آثار هنری هنرمندان تجسمی‌ کشور در‌این مجموعه به نمایش در آید و علاقمندان به آثار هنری و دستگاه‌های دولتی بتوانند از محل بودجه یک دهم درصد عمرانی خود آثاری را خریداری کنند. وی ادامه داد: قانون یک دهم درصد می‌تواند به‌ این اکسپو کمک کند چرا که‌این قانون در سالهای قبل از ۹۰ با لفظ "می‌تواند" نوشته شده بود و تنها دستگاه‌هایی که علاقمند به خرید آثار هنری بودند و یا مدیرانشان نگرش خاصی به هنر داشتند وارد‌ این ماجرا می‌شدند و دیگر دستگاه‌ها‌ این خرید را نداشتند اما با توجه به پیگیری‌های نمایندگان مجلس‌ این لفظ از "می‌توانند" به "باید" تغییر یافت. البته‌ این به آن معنی نیست که دستگاه‌ها تنها موظف به خرید از‌این اکسپو هستند بلکه می‌توانند از فروشگاه‌های دیگر آثار هنری نیز‌ این خرید را داشته باشند. حسینی افزود: متاسفانه‌ این بودجه در لایحه سال ۹۱ به تصویب نرسید و با توجه به تلاش نمایندگان‌ این لایحه در کمیسیون تلفیق رای نیاورد و تنها به‌ این امیدوار هستیم که بتوانیم‌ این طرح را به عنوان یک الحاقیه در قانون داشته باشیم تا فروش آثار هنری به صورت مستمر صورت گیرد. مدیر عامل بنیاد رودکی عنوان کرد: در طول مدت کوتاه مسئولیتم در‌این عرصه به‌ این نتیجه رسیدم که‌ این حرکت باید به صورت مستمر و دائمی‌ برگزار شود تا بتواند‌ این با ارتباط با نمایندگان مجلس، زمینه فروش آثار در بخش خصوصی و دولتی، با روش‌های حمایتی و اطلاع رسانی را به درستی صورت دهد و بستر دائمی‌برای فروش آثار هنری فراهم کند. در ادامه‌این نشست جواد صادقی دبیر اجرایی اکسپو ۹۱ نیز گفت: تلاش همه ما و هنرمندان به همراه گالری دارها‌ این است که نمایش خوبی دراکسپو داشته باشیم و به هدفی که مد نظرمان است برسیم. وی ادامه داد: از یک ماه گذشته کار با جدیت شروع شد و از تمام گالری‌های فعال که مرکز هنرهای تجسمی‌ اعلام کرد، دعوت کردیم تا آثار را در قالب تصویر ارائه کنند‌. این کار انجام شد و با سایر استان‌های کشور و مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ مکاتبه کردیم و خواستیم نگارخانه‌های فعال خود را به ما معرفی کنند و اگر هم نگارخانه‌ای ندارند هنرمندان فعال استان را معرفی کنند و آثار هنریشان را به نمایش بگذارند. ما حصل‌ این کار استقبال نگارخانه‌ها برای حضور در اکسپو بود که ۶۰ نگارخانه به همراه ۱۰ استان آثارشان ۲۸ خرداد ماه بر روی دیوارهای تالار وحدت نقش می‌بندد. در روز نخست برگزاری اکسپو از هر هنرمند یک اثر خواهیم داشت و باقی آثار دپو می‌شوند. صادقی افزود: در مجموع ۵۷۱ اثر از ۳۱۶ هنرمند دراین اکسپو به نمایش در می‌آیند و امیدواریم که اتفاق خوبی را در عرصه هنرهای تجسمی‌شاهد باشیم. دبیر اجرایی اکسپو ۹۱ اظهار کرد: خوشبختانه دراین دوره از اکسپو انتخاب‌های خوبی داشتیم و شاهد آثار حرفه‌ای از ۳ نسل از هنرمندان‌ایران هستیم. احمد وکیلی عضو شورای انتخاب نیز با اظهار‌ اینکه اکسپو جای انتخاب آثار نیست و گالری دارها خود موظف به ممیزی آثار هستند ادامه داد: به دلیل‌اینکه ما وارث فضایی هستیم که از قبل تعیین شده تنها خواستیم اشتباهی را با اشتباه دیگر جبران کنیم و‌ این برای گالری‌هایی اتفاق افتاد که تجربه چندانی نداشتند و اثار قابل توجهی ارائه نکرده بودند. وکیلی با اشاره به معیارهای انتخاب آثار گفت: از جمله معیارهای ما برای انتخاب آثار حدی از توانایی و ادراک خلاقیت، در آثار بود تا کپی و تکراری نباشند و در واقع آثاری انتخاب شوند که ادراک درستی از هنر معاصر داشته باشند. در نتیجه تنوع آثار با دیدگاه‌های مختلف را شامل می‌شود که خریداران با تعاریف مختلف زیبایی شناسی رو به رو و خرید خواهند داشت. وی ادامه داد: هیات انتخاب از اساتید دانشگاه و گالری‌دارهای معتبر و از جمله افرادی هستند که دارای اعتبار در فضای هنری هستند. هیات انتخاب شرط‌ هایی داشت از جمله آنکه از گالری‌دارها خواهش کردیم آثار گنجینه‌ای خود را ارائه ندهند و آثار از هنرمندان معاصر باشد تا بهتر کارخود را ادامه دهند و از سوی دیگر ۱۰ روز پس از خرید با هنرمندان تسویه شود تا هنرمندان نیز از‌ این اکسپو به نحو درستی بهره ببرند. در ادامه‌ این نشست حسینی در پاسخ به‌ این سوال که به چه شکل مدیران را ترغیب به خرید آثار هنری کرده اند گفت: تیم بازاریابی ما با ارتباطات مختلفی به صورت خصوصی و مکاتبه‌ای با مدیران در ارتباط است و سعی داریم در مراسم اختتامیه از مدیرانی که بیشترین خرید را داشته اند تجلیل کنیم. وی اظهار کرد: ما مجبور بودیم هیات انتخابی داشته باشیم تا اثار نگارخانه‌های غیر حرفه‌ای نیز بررسی شود. در نگارخانه‌های فعال و حرفه‌ای ما دخالتی نداشتیم و در مورد نگارخانه‌های بی تجربه دخالت داشته و یا حتی روی قیمت آثار تغییراتی‌ ایجاد کردیم. ما قصد داریم آثار هنرمند به فروش برسد و نتیجه بدهد. حسینی با تشریح بازار هدف برای اکسپو تصریح کرد: بازار هدف باید همه اقشار جامعه باشد و به سمت فرهنگ سازی در جامعه برویم و همه مخاطبین را مد نظر قرار دادیم. ما چند نوع مخاطب داریم یک دسته کسانی هستند که علاقمند به خرید آثار هنری هستند. عده دیگر نه علاقمند هستند و نه وسع خرید دارند، اما عده‌ای هستند که وسع خرید دارند اما اطلاع درستی ندارند در واقع‌این فرآیندی است که هم عامه باید طی کنند و هم دستگاه‌های دولتی تا رونق اقتصادی هنر را بیش از پیش داشته باشیم اما‌این فرهنگ سازی متاسفانه دراین فرصت کوتاه میسر نیست باید دائم‌این ارتباطات فراهم شود و تلاشی شود تا به مرور‌این فرهنگ سازی تقویت و به خلق آثار ارزشمند‌ایجاد شود. حسینی تصریح کرد: لازم است بازارچه هنر دائمی‌داشته باشیم تا دستگاه‌ها و علاقمندان بتوانند آثار را خریداری و با هنرمندان ارتباط برقرار کنند که اگر محقق شود می‌تواند ضعف‌های موجود را پوشانده و مشکلات را برطرف کند.

انتهای پیام/۳۱/۳۲