سرویس سینمایی هنرآنلاین: محمد مسلمی بازیگر و کارگردان برنامه‌های تلویزیونی کودک و نوجوان با اشاره به لزوم توجه به آسیب‌های اجتماعی گفت: شفاف بگویم کسی امروز دلش به حال بچه‌ها نمی‌سوزد. تنها زمانی که بحرانی در ارتباط با کودکان و نوجوانان ایجاد می‌شود، همه کشور برای حل آن بسیج می‌شوند.

وی در پاسخ به این که آیا سینما و تلویزیون موظف به طرح مسائل اجتماعی با مخاطبان کودک و نوجوان است یا نه افزود: عده‌ای معتقدند نباید این مسائل را با کودکان در میان گذاشت، اما من می‌گویم لازم است حتی برای آگاهی بخشی به بچه‌ها کتاب‌هایی در این زمینه نوشته و فیلم هم ساخته شود.

مسلمی درباره رسالت‌های وزارت آموزش و پرورش در آموزش نحوه برخورد کودکان و نوجوانان با مسائل اجتماعی بیان کرد: مدرسه خانه دوم بچه‌ها است؛ جایی که مسائل مثبت و منفی را در آن می‌آموزند. به نظرم بی توجهی به کودکان و نوجوانان نه تنها در حوزه هنر بلکه در همه حوزه‌ها وجود دارد. نگاه کودکانه‌ای که به بچه‌ها می‌شود، در سینما هم وجود دارد و تا فاجعه‌ای رخ ندهد، برای برطرف کردن یک معضل اقدام نمی‌کنیم.

وی با اشاره به این که هزینه‌های پیشگیری از یک آسیب بسیار کمتر از چاره جویی برای حل آن است، ادامه داد: پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کودکان و نوجوانان نظیر اعتیاد، بزه و کودک‌آزاری ساده‌تر و کم هزینه‌تر است. این رسالت را می‌تواند آموزش و پرورش برعهده بگیرد و از کارشناسان برای گنجاندن این مسائل در کتاب‌های درسی یا سایر مواد آموزشی کمک بگیرد.

این بازیگر و کارگردان همچنین خاطر نشان کرد: کارهای فرهنگی و هنری می‌تواند هنرمندان را به فعالیت در آموزش و پرورش به عنوان یک پایگاه ثابت سوق دهد. محتوای کتاب‌های درسی را می‌توان در قالب نمایش و ترانه آموزش داد. به نظرم آموزش در این دوران که بچه‌ها به فضای مجازی دسترسی دارند، صرفا مطالعه محور نیست، بنابراین لازم است بعد پرورشی باید در اولویت باشد و شاید عنوان وزارت پرورش و آموزش در دوران کنونی مناسب‌تر است.

وی درباره تاثیرگذاری جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بر سینمای این حوزه عنوان کرد: برگزاری این جشنواره مطلوب است، اما نظیر یک داروی مسکن عمل می‌کند و ما نیازمند تحولات جدی‌تری در زمینه کودکان و نوجوانان هستیم.

سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان به دبیری علیرضا رضاداد 8 الی 14 شهریور 97 در شهر اصفهان برگزار می‌شود.