سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "آنکه گفت آری، آنکه گفت نه" اثر برتولت برشت به کارگردانی هومن رهنمون از 7 تیرماه ساعت 19 در تماشاخانه مهر حوزه هنری روی صحنه است.  

هومن رهنمون در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره انتخاب این نمایشنامه گفت: "آنکه گفت آری، آنکه گفت نه" نمایشنامه‌ای از برشت است که از هر حیث به منظور موضوعی آموزشی جذاب و کارآمد است. سال‌ها علاقمند بودم این اثر را با هنرجویان شهرستانی به صحنه آورم که هر بار به دلایلی امکان‌پذیر نشد.

او همچنین در ادامه افزود: سال گذشته با همت مضاعف و پیرو مسئولیت و مأموریت از انجمن هنرهای نمایشی تهران به شهریار و دماوند این اتفاق افتاد. این نمایشنامه به صورت کارگاهی با عنوان کارگاه ایده تا اجرا، انتخاب و تمرینات آن با این دو گروه شهرستانی آغاز شد که پروسه آن حدود یک سال به طول انجامید.

این بازیگر تئاتر درباره مسائل و مشکلات هماهنگی این دو گروه شهرستانی برای اجرای این اثر خاطرنشان کرد: گروه شهریار هنرجویان مبتدی بودند که باید از ابتدا مبانی و بدن را آموزش می‌دیدند در حالی‌که گروه دماوند 5- 6 سال در عرصه تئاتر فعالیت داشتند. ابتدا تمرینات را به  صورت مجزا با هنرجویان شهریار و دماوند در شهر خودشان آغاز کردم  که 7 ماه به طول انجامید. حدود 5 ماه نیز برخی از روزها تمرینات در شهریار و بعضی از روزها در دماوند با کلیه بازیگران انجام شد و در نهایت 40 روز آخر در تهران، تمرین کردیم.

رهنمون درباره سبک و شیوه اجرایی نمایش "آنکه گفت آری، آنکه گفت نه" عنوان کرد: شکل اجرایی به فراخور فضای متن و پیشنهاد و حال و هوای برشت‌گونه به سبک فاصله‌گذاری است آنچه که در ایران و اجرای آن توسط فارسی‌ زبان اتفاق نیفتاده است. 80 درصد نمایش به شکل اپرا، سرود و خواندن با موسیقی زنده اجرا می‌شود و بخشی از آن حرکات فیزیکال است.

کارگردان نمایش "کله پوک‌ها" ضمن بیان اینکه این اثر از برشت جزء متون کلاسیک است، یادآور شد: این نمایشنامه همچنان به زبان‌های مختلف در جهان اجرا می‌شود و اجراهای بسیاری نیز در ایران به خصوص در سال‌های 58 تا 62 داشته است ضمن اینکه پیش از انقلاب نیز چندین بار به روی صحنه آمده است.

او در ادامه اضافه کرد: با اینکه این نمایشنامه توسط هنرمندان بزرگی در ایران روی صحنه آمده است اما اجرای درخشان و ماندگاری از این اثر نشده است. به نظر من و به گفته کسانی که تاکنون این نمایش را دیده‌اند، این اجرا عجیب و خاص است و امیدوارم ماندگار باشد.

بازیگر نمایش "خسیس" درباره طراحی صحنه نمایش "آنکه گفت آری، آنکه گفت نه" اظهار داشت: نمایش طراحی صحنه بسیار ساده‌ای دارد. صحنه را در دو طبقه در نظر گرفتیم. طبقه بالا با داربست از سطح زمین جدا شده که گروه و ادوات موسیقی در آن قرار دارد. در طبقه پایین هیچ دکوری نیست و بازیگران با بدن دکور را می‌سازند.

بازیگران نمایش "آنکه گفت آری، آنکه گفت نه" فاطمه اللهویرنی، بهار پاسبان، نازنین تاجیک، امیرحسین تاری، زهرا تاک، پریسا ترابی، مهسا ترابی، غزاله چیذری، نریمان حکانی، مونا حیدری، بهار خسروی، زینب خسروی، ‌ زهرا درخشان، کیمیا درخشان، لادن دماوندی، کیمیا دهقانی، زهرا زاهدی مهر، سجاد زنگی، صبور سعیدی، امیرحسین شیخی، حانیه صالحی، آرزو صراف رضائی، اسما صوری غیاثوند، عطیه عبداله‌بیگی، صدرا عظیمی، فربد عقیده‌مند الهی، محمدمهدی غریب‌زاده، بهنام غلام نیا، امیرحسین فاتحی، متین فتاحی، مهتا فرزام نیا، فریده فکری، سارا قدری، کیاوش قربانی، لیلا کاریزنوی، میثم کاریزنوی، مرتضی کریمیان، مهتاب کیوان‌جو، داوود گراوند، صبا گراوند، مائده محسنی، مهسا مشهدی عباسی، سحر مغنی شناس، حسین ملکیان، آیناز سادات میرحسینی، حسین نصیری و رضا همتی هستند.

در خلاصه داستان این اثر نمایشی آمده است: روستائی دچار یک بیماری واگیردار است. آموزگار روستا و یکی از شاگردانش همراه عده‌ای دیگر سراغ درمانی به آن سوی کوه‌ها می‌روند. داروئی نمی‌یابند اما ....

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.