سرویس مد و لباس هنرآنلاین: نگرش‌های زیست‌محیطی طی سال‌های اخیر تفکر نوینی را وارد هنر صنعت پوشاک کرده است.

هرچند بسیاری از فعالان سنتی این عرصه اعتقاد چندانی به این مسئله ندارند، اما باید پذیرفت مسائل زیست‌محیطی در مقوله مد نگاه جهانیان را به مقوله سبک زندگی تغییر داده است.

افزایش بازارهای مصرف و رقابت در دنیای مد موجب شده است ترغیب به افزایش کیفیت در محصولات از سوی صاحبان برند مورد توجه قرار گیرد اما این مسئله نه‌تنها سرعت کار را در میان فعالان کم نکرده که در اصطلاح مد سریع، تخریب محیط زیست را نیز به دنبال داشته است.

حجم ضایعات ناشی از صنعت مد منجر به تخریب محیط زیست شده و توسعه پایدار جهانی را به خطر انداخته است.

این‌گونه است که فعالان صنعت نساجی و پوشاک راهی جز پذیرش پدیده مد زیست پایدار را ندارند و مدت‌هاست فرهنگ‌سازی در این زمینه هم رونق گرفته است.

پژوهش‌های بسیاری با هدف شناسایی معضلات مد سریع در حال انجام بوده و راهبردها و رویکردهای گوناگونی نیز در زمینه تغییر شیوه مصرف ارائه شده است.

بر اساس این پژوهش‌ها، از بعد راهبردی مهم‌ترین نیاز در حوزه فرهنگی مد زیست پایدار، توجه به تغییر سلیقه­ مصرف­‌کننده و توسعه­ ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی مصرف زیست‌­پایدار برای بهره‌برداری از این مد از طریق تغییر سلیقه زیبایی­‌شناختی و افزایش توجه عمومی نسبت به جنبه‌های اخلاقی مصرف، از جمله عدالت اقتصادی است.

از بعد رویکردی نیز توسعه­ گرایش عمومی به توجه به مصرف مواد خام زیست‌محیطی، مواد بادوام، مواد بازیافتی، توسعه مدهای دارای هزینه­ نگهداری کم، ایجاد ارزش در کاربرد چندگانه­ محصول، تداخل کاربر در فرآیند تولید به­منظور جایگزینی مد کاربر محور  به­جای مد عام و افزایش ارزش یکتایی محصول و بازیابی پوشاک جهت استفاده­ مجدد آن است.

به هر روی آلاینده‌های صنعت پوشاک روزبه‌روز در حال افزایش هستند و مدرنیته با چالش‌های بسیاری ماحصل تفکر تولید صنعتی در دوران مدرن روبه‌رو است.

مخاطرات جهانی حمل‌ونقل انواع کالای مرتبط با این صنعت و مقوله پسماندهای غیرقابل بازیافت دنیای مد در شرایط فعلی به معضلی جهانی تبدیل شده و تداوم آن جهان را با مشکلی لاینحل روبه‌رو خواهد ساخت.

البته آگاهی صاحبان صنعت از این سیمای نامطلوب، بسیاری از  برند­های مشهور پوشاک جهان را وادار ساخته تا رویکرد­های زیست­‌پایدار را از طریق نوعی تحول طولانی‌مدت دنبال ­کنند و با چاره‌اندیشی خود را دوستدار محیط زیست جلوه دهند.

ایجاد نوعی نشان تجاری دوستدار محیط، ایجاد بسته ‌بندی‌‌های سازگار با محیط زیست، به‌کارگیری مواد خام آلی، حفظ رنگ طبیعی و کاهش استفاده از چرم و خز برای حفظ حقوق حیوانات به‌عنوان منابع طبیعی در معرض خطر انقراض از جمله راهکارهای مورد توجه در مسیر کاهش مخاطرات زیست‌محیطی دنیای مد است.