سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: جلسه‌ رونمایی و نقد مجموعه شعر "از پهلوی راستم دیوانه‌ام" سومین اثر آیت نامداری روز 12 تیرماه در مجتمع فرهنگی هنری ایوان‌غرب برگزار شد.

در ابتدای این نشست "داریوش همتی" شاعر ایوان‌غربی به عنوان مجری برنامه ضمن خوشامدگویی به حاضران و معرفی دو منتقد اشاره‌ای به فعالیت‌های ادبی آیت نامداری نمود و سپس با دعوت از حسین شکربیگی به عنوان یکی از منتقدان، جلسه ادامه پیدا کرد. شکربیگی با اشاره به اینکه شعر فارسی همواره تابع موج‌های مختلف بوده و برای مثال شعر دهه هفتاد را شعری دانست که توجه به جزئی‌‌نگری از ویژگی‌های آن به شمار می‌رود و توجه گاه افراطی به مساله زبان گاه کار را به نوعی زبان بازی کشاند که نتوانست مخاطب عام را با خود همراه کند. اما در دهه هشتاد و پس از آن  جریان موسوم به ساده‌نویسی بر شعر ایران غلبه یافته است که به نوعی واکنشی به شعر دهه هفتاد بود و توانست مخاطبان عام را با خود همراه کند. وی شعر نامداری را متعلق به جریان سادنویسی دانست که البته خوشبختانه این ساده‌نویسی مثل بسیاری از شاعران امروز به ورطه سطحی نویسی نغلطیده است. وی نگاه شاعر مجموعه "از پهلوی راستم دیوانه‌ام" را فاقد یک نگاه فرمی و وسواس زبانی دانست و بیان کرد که بیشتر شعرها در سطر اتفاق افتاده، سطرهای چه بسا درخشانی که متاسفانه ارتباط عمودی آنها ضعیف است. شکربیگی یکی از ویژگی مثبت این کتاب را دارا بودن نوعی تغزل اجتماعی دانست که بر کشش مجموعه افزوده و خواننده را تا انتهای کتاب با خود همراه می‌کند. وی همچنین برخی از شعرهای کوتاه کتاب را دارای قدرت گیرایی و جذب فراوان و برخوردار از تفکر و اجرایی زیبا دانست. ایشان از نامداری با عنوان شاعری صادق با روحی زلال و غمی عمیق یاد کرد و مجموعه‌ی "از پهلوی راستم دیوانه‌ام" را نیز کتابی  بسیار خوب و شایسته دانست که تجربه‌ی خواندش بسیار لذت بخش بوده است. 

در ادامه محمد مرادی نصاری به عنوان منتقد دوم بحث خود را با ذکر نکاتی درباره تقسیم‌بندی‌های رایج نظیر ساده‌نویسی و دشوارنویسی آغاز کرد  و با اشاره به دلایل مختلف و استناد به سخنان برخی صاحبنظران حوزه فلسفه نشان داد که این تقسیم‌بندی تا چه اندازه غیر دقیق بوده و نوآوری‌های زبانی، فرم و... را نمی‌توان در قالب این چنین مفاهیمی دسته‌بندی کرد. ایشان با اشاره به اینکه هر شعری در راستای تفاوت با دیگر آثار زاده می‌شود عنوان داشت که نمی‌توان از نوآوری یا تفاوت ساده و پیچیده صحبت کرد تنها می توان عدم وجود یا شدت و حدت این نوآوری و تفاوت را تببین ساخت. وی همچنین هر موج شعری را جدا از اجتماع و مناسبات آن ندانست و برخی شرایط اجتماعی را از دلایل اقبال به چنین شیوه‌ی شعرنویسی دانست. وی همچنین یکی از دلایل دیگر مشابه شدن شعرهای امروز به یکدیگر را عدم وجود تجارب جدی و پشتوانه‌های عمیق مطالعاتی و فکری و برقراری دیالوگ با متون و آثار برجسته دیگر دانست. ایشان سپس با اشاره به شعرهای مجموعه "از پهلوی راستم دیوانه‌ام" یکی از برجستگی‌های آیت نامداری را دو زبانه بودن او دانست،  و مطرح کردن مفاهیمی مثل حق زبان مادری و... به صورت شاعرانه را از نکات برجسته و خوب این مجموعه به حساب آورد. نصاری شعار را بیان فشرده و صریح خواسته‌ها دانست که  خوشبختانه شعرهای نامداری بخصوص آنجایی که از حق زبان مادری سخن می‌گوید فاقد چنین بیان مستقیم و صریحی  می‌باشد، هرچند خواستی حقوقی و انسانی را نیز نمایندگی می‌کند. ایشان برخی ویژگی‌ها از جمله برخورداری از زبانی صمیمی و عاشقانه را به عنوان استایل و فرم شعری نامداری نام برد و بیان داشت که حتا در شعرهای کُردی نیز همین ویژگی تکرار می‌شود. وی همچنین رویکرد آیرونیک و طنزگونه در برخی شعرها را ویژگی مثبتی دانست که در این مجموعه به چشم می‌خورد. مرادی‌نصاری همچنین با اشاره به برخی موارد بیان داشت که شاعر می‌توانست با حذف برخی سطرهای کم کارکرد و افعالی که حشو به حساب می‌آیند بر ایجاز و زیبایی شعرها بیافزاید. وی این کتاب را یک اثر بسیار خوب و برخی شعرهای آن را مهم و برجسته دانست و چاپ این مجموعه را حرکتی رو به جلو و مثبت در جهان شعری نامداری به شمار آورد. 

IMG_20180707_120605_071

در انتها آیت نامداری ضمن تشکر از نظرات منتقدین به بیان نکاتی درباره روند شعری خود به ویژه در این کتاب پرداخت. او داشتن تعهد اجتماعی را سرلوحه شعر خود به حساب آورد و اثرش را بریده از اجتماعش نداست. بیان دیدگاه و نظرات دیگران حاضران در جلسه و شعرخوانی برخی شاعران از جمله خود آیت نامداری پایان بخش این مراسم بود.

گفتنی است، مجموعه شعر "از پهلوی راستم دیوانه‌ام" اثر آیت نامداری در سال جاری و در انتشارات دوات معاصر منتشر شده است.