سرویس تجسمی هنرآنلاین: استیو دیتکو، تصویرگر که با همکاری استن لی، دو شخصیت محبوب قصه‌های مصور اسپایدرمن (مرد عنکبوتی) و دکتر استرنج را خلق کرد، درگذشت. او 90 ساله بود.

اداره پلیس نیویورک در گفت‌وگو با هالیوود ریپورتر خبر درگذشت دیتکو را تأیید کرد. علت مرگ او هنوز مشخص نیست. جنازه دیتکو 29 ژوئن در آپارتمانش پیدا شد و گفته می‌شود او حدود دو روز قبل از آن درگذشت.

دیتکو متولد 1927 در جانستن در پنسیلوانیا بود. او از کودکی عاشق ابرقهرمانان قصه‌های مصور بود. دیتکو در 1945 بعد از پایان تحصیلات در دبیرستان در ارتش ثبت نام کرد و اولین بار به عنوان تصویرگر در روزنامه‌های وابسته به ارتش مشغول کار شد. او بعد از خروج از ارتش در 1950 در نیویورک زیر نظر جری رابینسن، تصویرگر بتمن آموزش دید و از این طریق با استن لی سردبیر وقت مجله مارول کامیکس و رئیس بعدی این انتشارات آشنا شد.

دیتکو و لی در 1961 اسپایدرمن را خلق کردند. لی از برداشت جک کربی از ایده یک ابرقهرمان نوجوان با قدرت‌های عنکبوت راضی نبود، برای همین وظیفه خلق این شخصیت را به دیتکو سپرد. ظاهر اسپایدرمن – لباس، وب شوتر (تار‌پرتاب‌کن)، طراحی قرمز و آبی – همه ایده دیتکو بود. اسپایدرمن اولین بار در شماره 15 مجموعه قصه‌های مصور " فانتزی شگفت‌انگیز" ظاهر شد. این قصه مصور به شکل غیرمنتظره‌ای موفق بود و در ادامه به خلق مجموعه "اسپایدرمن شگفت‌انگیز" انجامید.

دیتکو در ادامه، شخصیت‌های کلاسیک قصه‌های "اسپایدرمن" از جمله دکتر اختاپوس، مرد شنی، مارمولک و گرین گابلین را خلق کرد. نام او از شماره 25 به عنوان یکی از نویسندگان قصه‌ها نیز به مجله‌ها اضافه شد. همکاری او تا شماره 38 ادامه داشت.

دیتکو در 1963 دکتر استرنج، قهرمان سورئال را خلق کرد که اولین بار در "قصه‌های عجیب" شماره 110 ظاهر شد. دیتکو تا ژوئیه 1966 و شماره 146 به همکاری خود ادامه داد. دیتکو بعد از آن به خاطر اختلاف با لی که دلایل آن همچنان نامعلوم است، مارول کامیکس را ترک کرد. او هیچ‌گاه دلیل این کار را توضیح نداد و لی مدعی شد که واقعاً نمی‌داند انگیزه دیتکو برای ترک مارول کامیکس چه بود.

بهترین توضیح این است که دیتکو از نحوه نظارت لی بر کار و این که هیچ‌وقت به‌درستی نقش او در خلق اسپایدرمن و دکتر استرنج را در نظر نگرفت، سرخورده شده بود. لی که شخصیتی دارای جذبه جادویی است، همیشه چهره شاخص مارول کامیکس بود، اما دیتکو و (جک کربی) بر این باور بودند که لی بیشتر علاقه داشت برای خود تبلیغ کند تا این که به فکر منافع شرکت باشد، و در این مسیر تلویحاً خودش را مستحق این می‌دانست که بخش زیادی از اعتبار خلق شخصیت‌های مارول به او نسبت داده شود.

دیتکو در ادامه برای چارلتن، دی‌سی کامیکس و دیگر ناشران مستقل کوچک کار کرد. او در 1979 به مارول بازگشت و روی " Machine Man" و " Micronauts " کار کرد. او تا دهه 1990 به عنوان تصویرگر آزاد با مارول همکاری کرد. از آخرین کارهای او می‌توان به " Squirrel Girl" در 1992 اشاره کد که در سال‌های اخیر جایگاهی "کالت" پیدا کرده است.

احتمالاً دیتکو بعد از کار خود در مارول، بیش از همه با خلق شخصیت "آقای آ" در 1967 شهرت دارد. این شخصیت مظهر آین رند، رمان‌نویس و فیلسوف روسی - آمریکایی بود که نقش مهمی در پیشبرد "عینیت‌گرایی" داشت، یک نظام فلسفی که دیتکو از اواسط دهه 1960 از طرفداران سرسخت آن بود. از دیگر شخصیت‌هایی که او در مسیر این فلسفه دنبال کرد از The Question، هاوک و داو و کریپر می‌توان نام برد که همه برای دی‌سی کامیکس خلق شدند.

دیتکو فردی گوشه‌گیر بود و از او به عنوان "جی. دی. سالینجر دنیای قصه‌های مصور" یاد می‌شد. او از دهه 1970 به بعد به‌ندرت مصاحبه مکتوب داشت و تقریباً تمام درخواست‌های مصاحبه را رد می‌کرد. تبلیغات حاصل از اکران مجموعه فیلم‌های "اسپایدرمن" و فیلم "دکتر استرنج" نیز او را از انزوای خودخواسته‌اش خارج نکرد.

اسکات دریکسن کارگردان فیلم "دکتر استرنج" در 2016 به هالیوود ریپورتر گفت: ما سراغ او نرفتیم. او مثل جی. دی. سالینجر است. او درون‌گراست و مانند سالینجر عامدانه از قرار گرفتن در مرکز توجه طفره می‌رود. امیدوارم هر جا که هست فیلم را ببیند، چون فکر می‌کنم ما به کار او ادای احترام کردیم.

دریکسن، گی‌یرمو دل تورو کارگردان، نیل گیمن نویسنده و ادگار رایت کارگردان بعد از اعلام خبر درگذشت دیتکو در توئیتر به او ادای احترام کردند. رایت نوشت: "او از بسیاری جهات تأثیرگذار بود و کارش هیچ‌گاه فراموش نمی‌شود." دل تورو تصویر روی جلد شماره 33 " فانتزی شگفت‌انگیز" را که سال گذشته در فیلم "اسپایدرمن: بازگشت به خانه" به آن ادای احترام شد، منتشر کرد.

علی افتخاری