سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش کمدی موزیکال "نیرنگ اورنگ" نوشته دکتر سیدهاشم‌خان شافع و به کارگردانی مرتضی برزگرزادگان از 4 تیرماه ساعت 18 در تماشاخانه سنگلج روی صحنه است. بازیگران این اثر نمایشی محمدرضا آزادفرد، محمد پورا، الهه پورجمشید، مهناز غمخوار، داود معینی‌کیا، محمود موسوی، اسماعیل پور یوسف و سعید کنگرانی هستند.

مرتضی برزگرزادگان درباره روند شکل‌گیری این نمایش گفت: چند سالی است که قصد داشتم این نمایش را به روی صحنه آورم تا اینکه موفق شدیم آن را در جشنواره آئینی سنتی به شکل دانشجویی در سالن سایه مجموعه تئاترشهر اجرا کنیم. فیلم اجرا در جشنواره را به مدیر تماشاخانه سنگلج ارائه دادم و از آنجا که اثر نمایشی از اجرا در این زمان انصراف داده بود به من اعلام شد در صورتی‌که امکان اجرای این نمایش را داریم آن را به صحنه آوریم.

او در ادامه افزود: در نهایت طی سه هفته تمرین و با تغییر کست بازیگران قرار بر آن شد این نمایش را 15 شب در این تالار نمایشی اجرا کنیم.

برزگرزادگان درباره انتخاب این نمایشنامه خاطرنشان کرد: نویسنده این متن دکتر سیدهاشم خان شافع است که در سال 1312 مجوز اجرای این اثر را گرفته است و این نمایش از سندهای نمایشی ایران است. در آن زمان متون چخوف و مولیر را ایرانیزه و آداپته می‌کردند و این نمایشنامه آداپتسیون "نیرنگ‌‌های اسکاپن" اثر مولیر است. ورژن فرانسوی این اثر را دیده‌ام منتهی تنها نام کاراکترها تغییر یافته است و لهجه‌ای به آن اضافه شده است.

این کارگردان تئاتر همچنین اضافه کرد: آنچه که مرا جذب کرد این بود که مولیر در فرانسه کمدی دلارته کار ‌کرده است و از این منظر جالب است که شباهت‌های بسیاری میان دلارته و نمایش‌های ایرانی وجود دارد. من معتقدم در صورتی‌که تئاتر هنری وارداتی است و ما در گذشته تئاتر نداشته‌ایم پس تئاتر ملی که به نام سیاه بازی مرسوم است همان دلارته است که ما خرده نمایش‌های خودمان را در آن گنجانده‌ایم. یعنی تخت حوضی، بقال بازی، نقالی و ... را وارد کرده‌ایم و در قالب نمایشی به نمایش ملی تبدیل شده است.

او درباره تغییرات متن و بداهه‌پردازی بازیگران تصریح کرد: دست بازیگران در بداهه‌پردازی صد در صد باز بود چون چه نمایش ایرانی و چه دلارته براساس بداهه‌پردازی پیش می‌رود اما قصه تغییری نکرده است و تنها به دلیل محدودیت زمان و اینکه نمایشنامه بسیار طولانی است مجبور شدم صحنه‌ای زیبا را حذف کنم. ما همه چیز را کوتاه کردیم و به سرعت، حق مطلب را ادا کرده و از آن رد شدیم در غیر این صورت این اثری است که بیش از دو ساعت زمان نیاز دارد که از حوصله تماشاگر خارج است.

او در پایان در خصوص حضور سعید کنگرانی به عنوان بازیگر در این نمایش یادآور شد: حضور سعید کنگرانی در این نمایش بسیار اتفاقی بود. ما در حال تمرین بودیم و نقش حاجی این نمایش را بازیگر دیگری ایفا می‌کرد که روزی به دلایلی برای تمرین نیامد. آقای کنگرانی در لابی سنگلج حضور داشتند که بسیار اتفاقی تصمیم گرفتیم که این همکاری صورت بگیرد.   

دیگر عوامل نمایش عبارتند از: گردآورنده: داود فتحعلی بیگی، طراحان حرکت:  محمد پورا و سامان توحیدی، سایر بازیگران و گروه حرکت: جواد ندیمی، الناز طهامی، مهدی سلطانی، مجتبی رفیعی، درسا صانعی و یاسمن جعفری، موسیقی: مبینا چاپی و علی فعلی، طراح نور: امیر ترحمی، طراح گریم: فریبا نور شعاع حسینی، طراح صحنه و لباس: مرتضی برزگرزادگان، عکاس: کورش برزی، مسعود نیکو و یلدا ابراهیمی، دستیار طراح لباس: نوشین ترحمی، ساخت دکور: رسول نجفی و مدیر روابط عمومی: گیتی شاکری.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.