سرویس تئاتر هنرآنلاین: نشست خبری کنسرواتوار تئاتر تهران چهاردهم تیرماه در حضور اصحاب رسانه و بنیان‌گذاران آن برگزار شد. این کنسرواتوار برای نخستین بار در ایران شکل می‌گیرد و به گفته مؤسسان آن در دل کنسرواتوار تهران با هدف برداشتن گام بزرگ در جهت تربیت بازیگر شروع به فعالیت می‌کند.

بهزاد معافی، علی معافی، ابراهیم پشت‌کوهی، سولماز همت‌زاده و رؤیا نونهالی به‌عنوان اعضای این کنسرواتوار در این نشست حضور داشتند.

در ابتدای این نشست خبری بهزاد معافی به‌عنوان رئیس کنسرواتوار گفت: کنسرواتوار تهران از سال 77 شروع به کار کرد و این یک مسیر تازه برای پیگیری است. با آموزش دادن موسیقی و آهنگ‌سازی کار خود را شروع کرد و با پیشرفت قابل توجه خود را در دنیا مطرح کرده است. کنسرواتوار تهران توانسته است ارتباطی قوی با دوازده کشور اروپایی، کانادا، استرالیا و ... پیدا کند. در ادامه دیده شد که جای تئاتر بسیار در کنسرواتوار خالی است، از همین رو تصمیم به بنا نهادن کنسرواتوار تئاتر گرفتیم و از دوستان صاحب نظر دعوت کردیم. به‌زودی شاهد پذیرش هنرجو در این کنسرواتوار خواهیم بود. هنرجویان در پایان دوره مدرک معتبری که مورد تأیید وزارت علوم است، دریافت می‌کنند.

علی معافی در ادامه به‌عنوان قائم مقام این کنسرواتوار بیان کرد: در آموزش هنر تئاتر و موسیقی دو سیستم دانشگاهی و مدرسه عالی هنر و موسیقی وجود دارد. هدف در کنسرواتوار تربیت عملی هنرجویان است. همان روند کنسرواتوار موسیقی در تئاتر نیز پیش خواهد رفت. چکیده‌ای از مهارت‌های تخصصی و کاربردی در زمان کوتاهی آموزش داده خواهد شد. داوطلبان زیادی به دنبال چنین آموزش‌هایی هستند که پس از آن مدرک مورد تأیید وزارت علوم را با قابلیت ارائه آن به تمام دنیا، دریافت کنند. کنسرواتوار تئاتر در دل کنسرواتوار تهران با هدف برداشتن گام بزرگ در جهت تربیت بازیگر شروع به فعالیت می‌کند و در آینده بخش‌های دیگری نیز در همین زمینه به آن اضافه خواهد شد. یکی از مهم‌ترین دلایل حمایت وزارت علوم، تغییرات چابک سر فصل‌ها است. فارغ‌التحصیلان کنسرواتوار تئاتر در همه جهان جای خواهند داشت.

رؤیا نونهالی در خصوص شکل‌گیری چنین کنسرواتواری گفت: قرارگیری تجربه‌ها کنار هم‌ زمان‌بر است، اما وقتی کنار گستره‌ای از تجارب مفید قرار بگیری حالتی رخ می‌دهد که امکان آموزش با ایده‌پردازی را در عین قرارگیری در یک شورای فکری پدید می‌آورد. پیش بردن آموزش در این راه کارآمد خواهد بود.

ابراهیم پشت‌کوهی که سمت مدیر آموزشی این کنسرواتوار را دارد، گفت تفاوت کنسرواتوار با دیگر مراکز این است که بار علمی را در کنار بار عملی قرار می‌دهد و اشاره کرد: ما تلفیقی از علم و عمل را خواهیم داشت. تلاش خواهیم کرد که دریچه تازه‌ای از تئاتر ایران در جهان باز کنیم. متأسفانه تئاتر و نویسنده‌های بزرگ ایران در جهان آن چنان که باید شناخته‌شده نیستند. تئاتر ایران نیاز به مراوده بیشتری با جهان دارد. باید از بزرگان تئاتر دنیا دعوت شود و همچنین نخبگان تئاتر ما به مراکز بزرگ تئاتر جهان بورسیه شوند. در این کنسرواتوار شورای آموزش خواهیم داشت و در آن همه مسائل به بحث گذاشته خواهد شد. هدف ما این است که فارغ‌التحصیلان ما به‌عنوان یک متخصص در حوزه خود اعم از بازیگری، کارگردانی، نمایشنامه‌نویسی و... وارد عرصه فعالیتی شوند. به‌طور قطع تعداد حوزه‌ها را در آینده گسترش خواهیم داد. تئاتر خانه همه هنرها است. در تئاتری که در سطح دنیا وجود دارد هر یک از بازیگران توانایی نواختن یک ساز را دارند. خواهان تربیت کسانی هستیم که در پایان ریتم و ضربان صحنه را یاد بگیرند. در پایان چند اثر خروجی خواهیم داشت که علاوه بر ایران در تورهای بین‌المللی نیز آن را به اجرا گذاریم.

سپس علی معافی صحبت‌ها را تکمیل کرد: کنسرواتوار دپارتمان‌های مختلفی خواهد داشت. در کنسرواتوار تهران دپارتمان موسیقی حدود بیست سال است که فعالیت می‌کند. اکنون شاهد شروع فعالیت دپارتمان تئاتر خواهیم بود. چهار دوره تبیین شده است که شامل شناخت، پرداخت، ساخت و اجرا است و بیش از سه سال به طول می‌انجامد. فارغ‌التحصیلان کسانی خواهند بود که بی‌هیچ فاصله‌ای روی صحنه می‌روند.

پشت‌کوهی اظهار داشت: تصور عمومی از کنسرواتوار یک مرکز موسیقی است، اما اگر در فرهنگ لغت به معنای آن نگاهی کنیم، می‌بینیم به معنای مرکز آموزشی موسیقی، تئاتر، هنرهای نمایشی و ... نیز است. در این مرکز تئاتر با روش‌های مختص خود پیش خواهد رفت. ماحصل آن در کتابی گردآوری می‌شود. منابع درسی در تئاتر تنوع کمی دارد ولی ما در انتها روش تدریس را به‌صورت یک کتاب در اختیار علاقه‌مندانی که توانایی شرکت در این دوره را ندارند، می‌گذاریم. در ادامه بر آن هستیم تا علاقه‌مندان مستعد را از جای‌جای ایران شناسایی کنیم و آموزش را در اختیارشان قرار دهیم.

معافی در انتها درباره نحوه پذیرش هنرجو اشاره کرد: ورود به کنسرواتوار بسیار آسان است، اما خروج از آن دشوار خواهد بود. توانایی‌های هر فرد بررسی خواهد شد. آزمون علمی و سختی در پیش روی علاقه‌مندان نخواهد بود، البته مصاحبه داخلی خواهیم داشت تا سطح افراد را مورد ارزیابی قرار دهیم. رده سنی برای ورود تعریف‌نشده است اما داشتن مدرک دیپلم و برای آقایان مدرک نظام‌وظیفه اجباری خواهد بود.