به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مجتبی حسینی؛ معاون امور هنری و عبدالرحیم کردی؛ مدیرعامل منطقه آزاد چابهار تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

این تفاهم نامه با محوریت و برای همکاری ویژه در عرصه مد و لباس با توجه به مزیت های نسبی منطقه، پیشینه تاریخی و مشخصه های اجتماعی و فرهنگی چابهار در زمینه مد و لباس، پارچه و تزیینات لباس بین معاونت امور هنری و منطقه آزاد چابهار امضا شد.

این تفاهم نامه در چهار سرفصل است: سرفصل نخست ایجاد نهادی برای معرفی مد و لباس و طراحی و تزیینات وابسته در منطقه آزاد چابهار است. همچنین با توجه به اینکه موزه ای در این منطقه در حال ساخت است گالری هایی از موزه به مد و لباس اختصاص پیدا می کند تا به صورت دائمی و در سطح ملی طراحی ها و تزیینات مد و لباس را معرفی کند.

سرفصل دوم تفاهم نامه   ایجاد مدرسه عالی هنر است که رویکرد اصلی آن احیای نظام استاد و شاگردی و استفاده از مدرسان ملی، شاخص و متخصص در زمینه مد و لباس است.

سرفصل سوم تفاهم نامه  همکاری برای ایجاد آتلیه ها و کارگاه های مربوط به حوزه مد و لباس و صنایع وابسته است و تمهید و پیش بینی بازار مناسب عرضه به صورت بازارهای دائمی و مجازی و رویدادهای متناسب عرضه مانند نمایشگاهها سرفصل چهارم این تفاهم نامه است.

همچنین بر اساس این تفاهم نامه بخشی از هشتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر در سال جاری در چابهار برگزار می شود.

این تقاهم نامه براساس مطالعات انجام شده و با توجه به پیشینه تاریخی، فرهنگی و اجتماعی منطقه چابهار در زمینه لباس و تزیینات آن و به منظور مستند کردن و معرفی سنت های هنری ایران در حوزه مد و لباس و تزیینات آن انجام شده است. در حال حاضر  زنان بسیاری در استان سیستان و بلوچستان در خانه های خود در زمینه پارچه و سوزن دوزی و طراحی های هنری پارچه فعالیت می کنند.

یکی از حوزه هایی که معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای توسعه فعالیت های هنری و بازار هنر دنبال کرده است، چگونگی همکاری مناطق آزاد تجاری برای توسعه فعالیت های هنری است که به این منظور مطالعاتی در چند ماه گذشته درباره پیشینه و مشخصه های فرهنگی، هنری و اجتماعی مناطق آزاد انجام شد و پس از جلسات و مذاکراتی با مسئولان مناطق آزاد، برای توسعه فعالیت های هنری مناطق آزاد تجاری و تخصصی شدن فعالیت های هنری این مناطق متناسب با ویژگی ها و پیشینه هر منطقه طرحی آماده شد که در فاز نخست تفاهم نامه بین معاونت هنری و منطقه آزاد چابهار برای همکاری ویژه در عرصه مد و لباس انجام شد.

فاز نخست این طرح تفاهم نامه با منطقه آزاد چابهار در زمینه مد و لباس است و معاونت امور هنری فازهای بعدی طرح را برای توسعه فعالیت های هنری در سایر مناطق آزاد دنبال خواهد کرد.

همچنین معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در منطقه آزاد چابهار با هنرمندان استان سیستان و بلوچستان دیدار و گفت و گو کرد.