سرویس موسیقی هنرآنلاین: جشنواره ملی موسیقی جوان در دوازدهمین دوره برگزاری قرار دارد. در فاصله یک ماه به آغاز این جشنواره، داوران بخش‌های مختلف به ارزیابی آثار ارسالی می‌پردازند تا رقابت جشنواره امسال میان برگزیدگان آثار رقم بخورد.

نگار بوبانی نوازنده عود و استادیار گروه موسیقی دانشگاه آزاد اسلامی که یکی از داوران بخش ساز عود است، درباره کیفیت آثار به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: می‌توان گفت سطح گروه سنی الف و ب کمی نسبت به سال گذشته بهتر شده است. بیان موسیقیایی که سال گذشته نقطه‌ضعف عمومی شرکت‌کنندگان محسوب می‌شد، مسیر بهتری را پیش گرفته و امسال کمتر شاهد این نقطه ضعف بودیم.

او ادامه داد: بسیار سخت است که بخواهیم بگوییم چه چیزی مسبب این تغییر بوده است. ممکن است شرکت‌کنندگانی که سال گذشته حضور داشته و امسال دوباره شرکت کرده‌اند، آموخته‌اند که چگونه کار کنند. اگر این‌طور باشد، تأثیرگذاری جشنواره را بر این امر شاهد هستیم. ممکن است مجموعه تجربه‌ها و آموزش معلمان آن‌ها نیز بوده باشد. این موضوع به‌گونه‌ای نیست که بتوان به آن پاسخ قطعی داد. تعداد افرادی که شرکت کرده‌اند نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته است. به‌طور کلی شرکت‌کنندگان ساز عود، به‌خصوص در سنین بالا، کم هستند.

بوبانی در خصوص ماهیت کلی برگزاری جشنواره موسیقی جوان بیان کرد: هدف‌گذاری جشنواره موسیقی جوان به دلایل مختلفى که البته قابل درک هم است، محدود است. این جشنواره نگاه متمرکزی بر نوازنده دارد، اما با عنوان جشنواره موسیقی فعالیت می‌کند. بخش‌های دیگری هم اضافه شده که متمرکز بر نوازندگی نیست، اما این بخش‌ها جدا از هم دیده می‌شوند و پیوستگی لازم را نمی‌شود در آن دید. کمی برای شرکت‌کنندگان شباهت به امتحان دادن دارد.

او در پایان گفت: اگر در عین قضاوتی که داوران خواهند داشت از این فضا دورتر شویم و به فضاى واقعی موسیقی نزدیک‌تر شویم، شرکت‌کنندگان خوشحال‌تر خواهند بود، چرا که پس از این، این دوستان روی صحنه خواهند رفت، آهنگساز خواهند شد یا در فضای ضبط وارد می‌شوند. سبک امتحان باید با فضاى واقعی موسیقی تناسب داشته باشد. باید به این مسیر بیشتر بیندیشیم.