سرویس موسیقی هنرآنلاین: کنسرت "رسم" شامل دونوازی همایون نصیری و پیام جهانمانی 31 تیرماه ساعت 21 در فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد و این دو نوازنده با سازهای پرکاشن و تار با یکدیگر برنامه اجرا می‌کنند.

همایون نصیری درباره این اجرا گفت: در این برنامه تار پیام جهانمانی در کنار فرم جدیدی از پرکاشنی قرار می‌گیرد که از جنس سازهای کوبه‌ای روتین سنتی مثل تمبک و دف نیست. البته من سابقه نواختن این سازها را هم داشتم اما سال‌ها است با ست پرکاشنی فعالیت می‌کنم که ساختار غربی دارد.

او ادامه داد: ما ذهنیتی از رسوم و قواعد جاری داریم که این رسوم راجع به هر مقوله‌ای وجود دارد. طبیعتاً این ذهنیت درباره موسیقی هم هست و وقتی نام تار و سازهای کوبه‌ای را می‌شنویم، ذهنیتی پشت آن شکل می‌گیرد، اما ما می‌خواهیم در این اجرا بگوییم که موسیقی ایرانی در کنار سازهای غیرایرانی لزوماً دو خط غیر ایرانی را طی نمی‌کنند و جاهایی هم با یکدیگر تلاقی پیدا می‌کنند.

نصیری همچنین گفت: درواقع این دو تعریف ذهنی که در این برنامه با آن مواجه خواهیم شد، لزوماً خطوط موازی نیستند و می‌توانند در قسمت‌هایی در کنار هم ترکیبِ قابل ارائه و خوشایندی را به وجود بیاورد. این ساختارها از فضای ذهنی دو هنرمندی بیرون می‌آید که هنجارشکنی دارند و از آن قالب سنتی و به نوعی رسمی خارج شده‌اند.