سرویس معماری هنرآنلاین، در معرفی هشتمین مراسم تقدیر از معمار معاصر ایران آمده است: تمدن و هنر ایرانیان در دنیا، با سابقه چند هزار ساله، زبانزد و سرآمد تمام کشورهای غربی و شرقی بوده و متکی بر فرهنگ اصیل و ارزش‌های معنوی است.

سرزمین ما ایران، محل سکونت هنرمندان، روشنفکران و نوآوران، مخترعین و صنعت‌گران، معلمان و اندیشمندان، مبتکران و خردمندان، سیاستمداران و حقوق‌دانان، جوان‌مردان و پهلوانان است و این سرزمین به ریشه‌های مهر و دوستی، عشق و معرفت و صلح متکی است، همان‌طور که در گذشته و برای پیشینیان ما نیز این گونه بوده و در تاریخ درج گردیده است.

در این راستا و در عصر حاضر، رسانه معماری و ساختمان مراسم تقدیر از معمار معاصر ایرانی را در شرایطی برگزار می‌کند که به هنرمندان، اندیشمندان و معماران برجسته، که نه تنها دستاوردهای حرفه‌ای خود را که در عرصه معماری کشور به صورت خدمات ارزنده‌ای ارائه داده‌اند، بلکه با حضور خود در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز تأثیرگذار بوده‌اند.

مراسم تقدیر از معمار معاصر ایران، تاکنون هفت دوره در هفت سال متوالی طی مراسم با شکوهی هم‌زمان با مراسم اهداء جوایز معماری داخلی ایران برگزار گردیده است. امسال نیز به رسم هر سال از استاد بزرگوار جناب آقای حسین شیخ زین‌الدین تقدیر به عمل خواهد آمد.

حسین شیخ‌زین‌الدین از جمله هنرمندان برجسته عرصه معماری است. او که مدرک کارشناسی ارشد معماری از دانشکده هنرهای زیبا ، دانشگاه تهران را در سال ۱۳۴۶ کسب کرده است از دوران دانشجویی کار پژوهشی و حرفه‌ای خود را آغاز کرد. وی در سال 1353 فعالیت حرفه‌ای خود را به عنوان مهندس مشاور شروع کرد و در سال 61 به عنوان عضو هیئت مدیره مهندسان مشاور باوند انتخاب شد که بعدها به سمت مدیرعامل این بخش رسید. او کاندیدای انتخاب "شصت چهره برگزیده در شصت سال" توسط کانون مهندسان معمار دانشگاه تهران، در سال ۱۳۷۹ است. دریافت نشان معماری ایران (استاد پیرنیا)، در گروه معماران برگزیده سال ۱۳۷۹ از دیگر موفقیت‌های این چهره شاخص هنر معماری است.  طراحی و مدیریت در پروژه‌های گوناگون ساختمان‌های اداری، دولتی، عمومی، دانشگاهی، مسکونی، سفارتخانه، بهسازی و مرمت بناهای تاریخی و مجموعه‌های صنعتی، عضویت در شوراهای علمی و تخصصی معماری و شهرسازی، شورای مشورتی شهر تهران در معاونت فنی و عمرانی شهرداری، پروژه نوسازی اطراف فلکه حرم امام رضا (ع) از سال ۱۳۷۲،  شورای تخصصی شهر تهران، معاونت فنی شهرداری سال ۱۳۷۸،  کمیته معماری شرکت سرمایه‌گذاری مسکن، از سال ۱۳۷۸، تدریس در دانشگاه‌های علم و صنعت، شهید بهشتی، دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد اسلامی تهران، عضو کمیته نمای بناهای شاخص، شهرداری تهران از سال ۱۳۹۳ و  عضو شورای فنی و معماری بنیاد مستضعفان از سال ۱۳۹۵ از دیگر فعالیت‌های این چهره معتبر معماری است.

در دوره‌های پیشین این مراسم، نادر اردلان، دکتر ایرج اعتصام، بهرام شیردل، فریار جواهریان، مهدی علیزاده سقطی، فرامرز شریفی و  ایرج کلانتری طالقانی به عنوان چهره‌های شاخص هنر معماری تقدیر شده بودند.

هشتمین مراسم تقدیر از معمار معاصر ایران پنج شنبه 5 مهرماه برگزار می‌شود. مکان برگزاری این مراسم متعاقباً اعلام خواهد شد.