به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، قطب‌‌الدین صادقی اظهار کرد: پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کوردی سقز به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان و با همکاری و همراهی استانداری استان، اداره کل هنرهای نمایشی وزارا فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت استانداری و فرمانداری ویژه شهرستان سقز، شهرداری و شورای اسلامی شهر سقز و انجمن هنرهای نمایشی کردستان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اهداف و اولویت‌های این جشنواره عنوان کرد: توجه به ادبیات و زبان کوردی بعنوان پشتوانه‌ای غنی برای تشویق و ترغیب نویسندگان به نگارش متون نمایشی بر اساس اصالت‌ها و ارزش‌های فرهنگی مناطق کوردنشین با تاکید بر میراث ملی، اسلامی و نگاهی نوبه فرهنگ عامه/ رسوم و آیین‌های سنتی در این مناطق، ایجاد بستری مناسب و فضایی فرهنگی برای تبادل اندیشه‌های خلاق و نوگرایانه در بین هنرمندان عرصه نمایش و عامه مردم، بازآفرینی خلاقانه حماسه/ آیین‌ها و رسوم ملی و مذهبی از طریق هنر فاخر نمایش، توجه ویژه و کشف استعدادهای جوان در عرصه‌های گوناگون نمایش و حمایت مستمر از این استعدادها، تلاش و حمایت برای به اجرای عمومی در آوردن تولیدات نمایشی در مناطق کوردنشین ایران اسلامی به زبان کوردی از جمله اهداف و اولویت‌های این دوره از جشنواره تئاتر کوردی سقز است.

دکتر صادقی با بیان اینکه این دوره از جشنواره به صورت غیررقابتی همزمان با دهه سوم آبان ماه سال جاری در شهر سقز برگزار می‌شود، افزود: شرط اصلی حضور در جشنواره ارائه متن کامل نمایشنامه به زبان کوردی است.

دبیر پانزدهمین جشنواره تئاتر کوردی سقز ادامه داد: هرگروه نمایشی دارای شرایط و ضوابط و مقررات صادره از سوی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از سراسر کشور می‌تواند داوطلب حضور در جشنواره باشند.

وی با بیان اینکه جشنواره به طور جدی از پذیرش آثاری که به هر عنوان در جشنواره دیگری توسط گروه داوطلب شرکت کرده باشد معذور است، تاکید کرد: در صورت پذیرش اثر و حتی در زمان برگزاری جشنواره، در صورت اثبات حضور در جشنواره‌های دیگر، نمایش در هر مرحله‌ای حذف و هیچ کمک هزینه‌ای به گروه پرداخت نخواهد شد.

صادقی همچنین گفت: جشنواره در راستای توسعه زیباشناسی، فرهنگ و هنر کوردی و به منظور حمایت از متون کوردی و تشویق و ترغیب نویسندگان مستعد خودی از پذیرش متون ترجمه شده خارجی معذور است و گروه‌های  خارج از کشور با ارسال فیلم نمایش می‌توانند داوطلب حضور در جشنواره باشند.

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کوردی سقز با اشاره به گاه‌شمار جشنواره اذعان کرد: متقاضیان حضور در جشنواره تا 15 مرداد سال جاری فرصت دارند  2 نسخه از متن مورد نظر را به دبیرخانه ارسال کنند.

صادقی با بیان اینکه کلیه متون رسیده به دبیرخانه جشنواره که دارای شرایط مندرج در این فراخوان باشند مستقیماً به مرحله بازبینی جشنواره راه خواهند یافت، ابراز داشت: آثار پذیرفته شده در جشنواره توسط هیئت بازبین همزمان با 15 آبان امسال اعلام می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: به منظور تحول و دگرگونی در ساختار اجرایی جشنواره و تلاش برای ایجاد فضایی فرهنگی و توجه ویژه به اندیشه‌های فاخر هنری، جشنواره به صورت غیررقابتی برگزار می‌شود.

صادقی با بیان اینکه دبیرخانه جشنواره به گروه‌های راه‌یافته حداقل 30 و حداکثر 50 میلیون ریال ورودی پرداخت می‌کند، افزود: جشنواره از 3 کار برتر  به انتخاب کارشناسان برای اجرا در شهرستان‌های دیگر تا سقف 50 میلیون ریال حمایت می‌کند.

دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کوردی سقز از معرفی 2 کار برگزیده این جشنواره به جشنواره بین‌المللی تئاترفجر خبر داد و خاطر نشان کرد: علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به آدرس دبیرخانه جشنواره واقع در سقز– کردستان– اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی– دبیرخانه دائمی جشنواره تئاتر کوردی سقز مراجعه و یا با شماره تلفن – 08736222266 تماس بگیرند.

دانلود فایل