سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار فاطمه چاوشی با عنوان "یاد" در گالری فرمانفرما برپاست. چاوشی سال 56 وارد دانشکده هنرهای تزئینی شد و پس از آن کارشناسی ارشد نقاشی را از دانشگاه الزهرا دریافت کرد. او در طول بیش از 30 سال سابقه فعالیت خود 4 نمایشگاه انفرادی برگزار کرده و در بیش از 30 نمایشگاه گروهی در داخل و خارج از کشور شرکت کرده است.

چاوشی در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: در این نمایشگاه چند دسته از آثارم به نمایش درآمده است. بخشی از آنها با نام "جهیزیه ایراندخت" آثار رئال هستند و مجموعه "یوسف و زلیخا" هم بر اساس مطالعاتی که در قرآن و تورات درباره این داستان داشتم به وجود آمد. با مطالعه آن متن‌ها تصاویر زیادی به ذهنم رسید و پس از آنکه روایت جامی از این داستان را خواندم، متوجه شدم که چه خلاقیتی در این روایت به خرج داده است. بنابراین من هم سعی کردم داستان یوسف و زلیخا را به روایت خودم به تصویر بکشم.

او درباره مجموعه‌ای که با تکنیک نقاشی پشت شیشه به وجود آورده است گفت: این آثار از دل همان مجموعه یوسف و زلیخا بیرون آمدند و نگاه من به نقاشی ایرانی باعث شد به این شیوه کار کنم. من علاقه زیادی به نقاشی دوره قاجار دارم و مطالعات زیادی درباره آن داشتم. به مرور متوجه شدم که موتیف‌های آن دوره به صورت ناخودآگاه وارد کارم شده است. در دهه 70 نیز بر اساس علاقه‌ای که به مکاتب مختلف نگارگری ایرانی داشتم آثاری را به وجود آوردم و حالا این مجموعه ادامه همان کارها است.

چاوشی با اشاره به انتخاب شیوه نقاشی پشت شیشه برای بخشی از آثار خود گفت: این تکنیک از ونیز به ایران آمد اما چنان با فرهنگ ما عجین شد که در دوره قاجار بسیار مورد توجه قرار گرفت. اما پس از آن مهجور ماند و آثار زیادی با این شیوه خلق نشد. من علاقه زیادی داشتم که این تکنیک را زنده کنم و طرح‌های خود را با این شیوه کار کنم. پس از مشورت‌هایی که با همسرم، ایرج اسکندری داشتم تصمیم گرفتم یک بازنگری در هنر قدیم ایران داشته باشم و این کار را انجام دهم.

او درباره اهمیت ابزار در کار هنرمند گفت: هر تکنیکی محدودیت‌ها و فواید خودش را دارد. من با اکریلیک، کلاژ پارچه یا نقاشی پشت شیشه آثار مختلفی را به وجود آورده‌ام که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. اما در یک اثر هنری ابزار کار به اندازه فکر هنرمند اهمیت ندارد. حتی گاه آنچه در ذهن هنرمند می‌گذرد مشخص می‌کند که چه ابزار و تکنیکی برای اجرای آن باید استفاده شود. بنابراین آنچه اهمیت دارد تجربه و خلاقیت هنرمند است.

چاوشی ادامه داد: هدف من ایجاد ارتباط میان هنر و مردم است. هر انسانی در این دنیا بار مسئولیتی بر عهده دارد و احساس می‎کنم بر دوش من و خانواده‌ام بار فرهنگ و هنر نشسته است و وظیفه داریم آن را به سلامت برسانیم. منِ هنرمند باید ادامه دهنده راه هنرمندان گذشته باشم و با مطالعه و شناخت سایر هنرها، این دانسته‌ها را به نسل آینده انتقال دهم تا این رشته گسسته نشود.