سرویس مد و لباس هنرآنلاین:  اتحادیه‌ها و اصناف یکی از ارکان مهم تولید و توزیع در حوزه پوشاک کشور هستند. به ظن بسیاری از کارشناسان، اصناف بالاترین سطح اشتغال‌زایی را در کشور دارند و باید با حمایت‌های همه‌جانبه موجبات پیشرفت این مجموعه را فراهم کرد.

نزدیک به ۲۰ درصد از تولید ناخالص ملی توسط اصناف انجام می‌شود، اما از بودجه‌ای که دولت برای اتاق‌های بازرگانی، تعاون، اصناف و بخش‌های خصوصی تعریف کرده است کمترین درصد آن به اصناف تعلق دارد.

همواره اصناف و اتحادیه‌ها در حوزه‌های مختلف دچار مشکلات عدیده‌ای هستند و تنها ارگانی که امسال برای حمایت از اصناف گام برداشتند سازمان امور مالیاتی کشور بوده است.

در مسائل بیمه‌ای و بانکی هنوز اصناف معضلاتی را با این سازمان‌ها دارند در حالی که باید توجه کرد که اصناف بالاترین سطح اشتغال‌زایی را در کشور دارند و باید با حمایت‌های همه‌جانبه در ارائه تسهیلات کم‌بهره و مسائل بیمه‌ای موجبات پیشرفت این مجموعه را فراهم کرد.

بدیهی است در شرایط نابسامان اقتصادی فعلی با حمایت هر چه بیشتر دولت، اتاق اصناف، اتاق بازرگانی و اتاق تعاون خواهند توانست نقش اساسی خود را در تمامی عرصه‌ها به‌ویژه صنعت پوشاک ایفا کنند.

به گفته مشاور عالی اقتصادی و برنامه‌ریزی اتاق اصناف کشور در سال گذشته ۹۰ درصد پوشاک کشور توسط اصناف تولید و تأمین می‌شود اگر قاچاق در حوزه‌ی پوشاک ادامه پیدا کند بیشترین ضرر متوجه اصناف خواهد بود.

با وجود بازار مطلوب ایران و در حالی که مصرف سالانه پوشاک کشورمان ۱۴ میلیارد دلار است تنها حدود ۷ الی ۸ میلیارد دلار آن تولید، مقدار کمی از آن از طریق قانونی وارد کشور و بقیه‌اش قاچاق می‌شود.

علی‌رغم بحث‌های مکرر درباره مبارزه با قاچاق اما به نظر می‌رسد این مهم محقق نشده است زیرا تولید اصناف و اتحادیه‌ها باید افزایش پیدا کند که با وجود مشکلات متعدد افزایش نیافته است.

۶۶۰ هزار واحد صنفی در بیش از ۴۰۰ رسته پوشاک وجود دارد که با مشکلات متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که با حمایت از فرصت‌های حمایتی ویژه برای رفع مشکلات اصناف حوزه پوشاک می‌تواند به خروج از رکود بازار داخلی کمک کرد.