سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار مریم رحیمی با عنوان "هایپر ایگو" در گالری شیرین برپاست. در این نمایشگاه 9 مجسمه به نمایش درآمده است که با موادی مانند فایبرگلاس، برنز، آینه، مس و... ساخته شده‌اند. رحیمی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره شکل‌گیری این مجموعه گفت: ایگو که "من" هر فرد است موضوع مورد نظرم برای شکل دادن این مجموعه است. در ذهن خود داستان‌هایی داشتم که روی آنها کار کردم و بستری اسطوره‌ای برای مجسمه‌ها ساختم.

رحیمی افزود: این اسطوره‌ها ساخته ذهن خودم هستند و ارتباطی با اساطیر کهن ندارند. در واقع همراه با شکل‌گیری مجسمه‌ها، داستان‌هایی هم در ذهن من شکل می‌گرفت اما تا آخرین لحظه تصمیم نگرفته بودم که داستان‌ها را هم با مخاطب به اشتراک بگذارم یا آنها را برای خودم نگه دارم. در نهایت داستان هر مجسمه را در کنار آن به مخاطبان نمایشگاه ارائه کردم و عده‌ای از بینندگان توانستند با خواندن آنها ارتباط بیشتری با آثار برقرار کنند. اما عده‌ای دیگر ترجیح دادند بدون خواندن داستان‌ها، تنها با فرم و رنگ آثار ارتباط برقرار کنند و برداشت شخصی خود را داشته باشند.

رحیمی با بیان اینکه "ایگو" را مانند یک سرزمین وسیع می‌داند، افزود: یکی از مجسمه‌ها که هسته اصلی این مجموعه است ایگونیا نام دارد که او را الهه مادر می‌دانم و بقیه مجسمه‌ها دختران او هستند که هر کدام از آنها یکی از جنبه‌های روانشناختی زن را نشان می‌دهند. احساس می‌کنم در وجود هر زنی تمام این ویژگی‌ها قرار دارد اما تعدادی از آنها نمود بیشتری دارند. البته این ویژگی‌ها از دید خود من انتخاب شده‌اند و دیدگاه روانشناسی در آنها وجود ندارد.

او با اشاره به رنگ‌های چشمگیر این آثار گفت: انتخاب رنگ نیز به همان داستان و شخصیت‌پردازی ارتباط دارد. مثلا ایگونیا را به رنگ آبی درآوردم چون از دید من یک رنگ ماورایی است. اثری که به بلوغ ارتباط دارد به رنگ صورتی است و اثری که ویژگی‌های زنانه در آن پر رنگ‌تر است به رنگ قرمز درآمده است.

رحیمی درباره دلیل زن بودن همه کاراکترها گفت: چون یک زن هستم احساس کردم جنبه‌های روانشناختی زنان را بهتر می‌شناسم و می‌توانم آنها را بیان کنم. اما شاید نتوانم وارد دنیای مردانه شوم و ویژگی‌های آنان را درک کنم.

او درباره استقبال مخاطبان از این مجموعه گفت: نظرات خیلی جالبی دریافت کردم و برای مخاطبان جالب بود که هر اثر یک داستان دارد. ذهن آنها بسیار درگیر داستان‌‎ها می‌شد و حتی بعضی از آنها مجسمه‌ها را به خودشان ربط می‌دادند و آن ویژگی‌ها را در خود پیدا می‌کردند.

نمایشگاه آثار "مریم رحیمی"با عنوان "هایپر ایگو" تا 13 تیر در گالری شیرین به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم، پلاک 5 برقرار است.