سرویس معماری هنرآنلاین، این جشنواره با رویکرد توجه به مسائل و موضوعات اجتماعی شهروندان در دو بخش فیلم کوتاه و عکس برگزار می‌شود و شرکت در آن برای عموم هنرمندان و شهروندان شهرهای جدید کشور آزاد است.

در توضیح این جشنواره آمده است: شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید، با رویکرد توجه به مسائل و موضوعات اجتماعی شهروندان، اقدام به برگزاری نخستین جشنواره عکس و با مشارکت هنرمندان و علاقه‌مندان ساکن در "شهرجدید من" فیلم کوتاه شهرهای جدید (با استفاده از موبایل،و یا با دوربین فیلم‌برداری) با عنوان شهرهای جدید می‌نماید.

در مرحله نخست این جشنواره، آثار تولید شده شهروندان، در زمینه فیلم و عکس به دبیرخانه جشنواره در شرکت عمران شهر جدید ارسال می‌شود. پس از جمع آوری، آثار ارسال شده در تهران توسط هیئت داوران مورد بررسی قرار خواهد گرفت و برگزیده‌های هر بخش به شهر اعلام خواهد شد. شرکت‌های عمران در روز معینی که به صلاحدید خود انتخاب خواهد شد و طی مراسمی به همراه اکران فیلم‌های برگزیده از برترین آثار تقدیر به عمل خواهند آورد. مراسم اهداء جوایز در یکی از سینماهای آن شهر جدید و در صورت نبود سینما، در یکی از سالن‌های اجتماعات شهر با حضور هنرمندان، شهروندان و مسئولین استان و شهرستان برگزار خواهد شد.

در مرحله دوم هیئت داوران مستقر در شرکت مادر از میان آثار برگزیده هر شهر تعدادی از بهترین تولیدات را انتخاب و اعلام خواهند نمود.

ایجاد حس تعلق خاطر به مکان (شهرجدید)، کشف فضاها و مکان‌های عمومی شهر، توجه به عملکرد فضاهای عمومی خصوصاً فرهنگی و هنری در شهر به منظور بالا بردن سطح مشارکت شهروندان در راستای حل مشکلات اجتماعی، ارتقاء سطح بصری شهروندان، معطوف نمودن نگاه جوانان شهرهای جدید به مسائل، مشکلات و چالش‌های پیش روی شهر و حساس نمودن نگاه هنری ایشان به موضوعات شهرهای جدید، کمک به شکل‌گیری نهادها و تشکل‌های هنری برای ادامه فعالیت در مجموعه‌های فرهنگی شهرهای جدید،  توجه به نقش موضوعات هنری و فرهنگی در هویت بخشی شهری، حساس سازی شهروندان شهرهای جدید نسبت به فضای زیست شأن و  مستند سازی زندگی اجتماعی جاری در شهرها از جمله اهداف این جشنواره است.

معماری و زیبایی‌های شهر جدید، زندگی در محله‌های شهر جدید و هویت و حس تعلق به شهر، زندگی شبانه در شهر جدید، کودکان و سالمندان در شهر جدید، محیط زیست و فضای سبز در شهر جدید، کسب و کار و اشتغال در شهر جدید، اوقات فراغت و مراکز فرهنگی و هنری در شهر جدید و آسیب‌های اجتماعی در شهر جدید از جمله اولویت‌های مورد توجه در  انتخاب آثار در بخش فیلم و عکس است.

علاقه‌مندان به شرکت در جشنواره می‌بایست در وهله اول با مراجعه به سایت شرکت عمران شهر جدید از جزئیات جشنواره مطلع شده و با حضور در دبیرخانه جشنواره واقع در شرکت عمران شهر جدید نسبت به ثبت نام و یا تحویل آثار در زمان اعلام شده اقدام نمایند.

کلیه آثار ارسالی اعم از فیلم و عکس می‌بایست از شهرهای جدید فیلم‌برداری شده و تصویربرداری از شهرهایی غیر از شهر جدید غیر معتبر خواهد بود.

دبیرخانه جشنواره، ارسال کننده اثر را صاحب اثر تلقی می‌کند. در صورت اثبات خلاف آن در هر مرحله، اثر ارسالی حذف ‌شده و مسئولیت حقوقی آن متوجه ارسال‌کننده خواهد بود.

حداکثر زمان برای آثار ۱۵ دقیقه است و از نظر تعداد آثار ارسالی محدودیتی وجود ندارد.

فیلم‌هایی که استانداردهای فنی و نمایشی را نداشته باشند از بخش مسابقه حذف می‌شوند.فیلم‌های تولید شده می‌تواند هم به شکل داستانی و هم به شکل مستند باشد.

مهندس طاهرخانی، دکتر حسین ایمانی، مجتبی پورخیز، دکتر عبدالوهاب شهلی بر، محمد نظری و حسنعلی مرادی به عنوان هیئت عالی در این جشنواره حضور دارند.

مدیر عامل شرکت عمران، مدیر روابط عمومی شرکت عمران، مشاور اجتماعی شرکت عمران، مدیر روابط عمومی شهرداری در صورت دارا بودن و  مدیر روابط عمومی اداره ارشاد آن شهر جدید هیئت اجرایی جشنواره در شرکت‌های تابعه هستند.

جایزه بهترین فیلم جشنواره شهر جدید و دیپلم افتخار به همراه ۴۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال جایزه نقدی به نفر نخست، لوح تقدیر جشنواره به همراه مبلغ ۲۵٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال جایزه نقدی به نفر دوم و لوح تقدیر جشنواره به همراه مبلغ ۱۵٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال جایزه نقدی به نفر سوم اهداء خواهد شد.

همچنین نفر چهارم تا دهم نیز از ۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال تا  ۴٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال  جایزه نقدی دریافت خواهند کرد.

آخرین مهلت ثبت نام در این جشنواره ۱۶ تیرماه ۱۳۹۷ است و علاقه‌مندان به حضور در این برنامه تا ۱۵ شهریورماه ۱۳۹۷ فرصت دارند که آثار خود را به دبیرخانه واقع در تهران، میدان ونک، خیابان شهید خدامی، نبش تک شمالی، پلاک ۲۵، شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید ارسال کنند.

شایان ذکر است، آثار برگزیده این جشنواره  ۳۱ شهریورماه توسط هیئت داوران انتخاب و اعلام می‌شوند.

برگزیدگان نهایی این جشنواره، یکشنبه ۴ آذر ۹۷ هم‌زمان با میلاد با سعادت پیامبر گرامی اسلام (ص) طی مراسمی با حضور میهمانان عالی رتبه هنری و فرهنگی، شخصیت‌ها و بازیگران مطرح سینما و تئاتر و اصحاب رسانه با حضور مقام عالی وزارت در سینمای شهر جدید پردیس مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.