به گزارش هنرآنلاین، عصر جمعه ۸ تیر خانه هنرمندان ایران روز شلوغی را پشت سر گذاشت و در این روز همزمان پنج نمایشگاه در نگارخانه‌های این مجموعه افتتاح شدند. 

مروری بر ۶۰ سال نقاشی محمد ناصری پور

نمایشگاه ۶۰ سال با جهان هنرمندانه محمد ناصری پور به انتخاب امیر سقراطی تا ۱۹ تیر در نگارخانه ممیز و زمستان برپاست. محمد ناصری پور نقاش، معمار، مرمتگر و پژوهشگر شناخته شده ایرانی در سطح بین‌المللی است که متاسفانه علیرغم فعالیت‌های بسیار در کشور ایران کمتر شناخته شده است. او از جمله هنرمندان دقیق، کوشا و فعالی است که سهم قابل توجه‌ای در شناساندن هنر مینیاتور ایران و هنر دوره قاجار در خارج از کشور داشته است. با این که او هنرمند صاحب سبک و شناخته شده‌ای است اما ۲۵ سال از آخرین نمایشگاه انفرادی او در ایران می‌گذرد.

در این نمایشگاه  ۸۰ اثر از میان آثاری که محمد ناصری پور در طی ۶۰ سال در زمینه گل و مرغ، پرتره و معماری خلق کرده است در معرض دید مخاطبان قرار گرفت.

مجید ملانوروزی در بازدید از نمایشگاه محمد ناصری پور گفت: بدون اغراق می‌گویم نمایشگاه محمد ناصری پور یکی از بی‌نظیرترین نمایشگاه‌هایی است که در این سال‌ها دیده‌ام. او هنرمند کم نظیری است که در شاخه‌های مختلف هنری تجسمی از نگارگری تا نقاشی آبرنگ و طراحی فعالیت کرده و آثار درخشانی خلق کرده است.

او افزود: برای برگزاری چنین نمایشگاهی باید از خانه هنرمندان ایران و امیر سقراطی قدردانی کنم شاید اگر پی‌گیری‌های آنها نبود محمد ناصری پور با روحیه‌ای که دارد هرگز چنین نمایشگاهی برپا نمی‌شد.

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آثار ناصری پور بسیار ارزشمند هستند من به دانشجویان هنر تماشای این نمایشگاه را پیشنهاد می‌کنم. امروزه بیشتر نقاشان به هنرهای جدید روی آورده‌اند اما ناصری پور از معدود هنرمندانی است که همچنان پایبندی خود را به هنر اصیل و سنتی حفظ کرده است و هریک از آثار او یگانه و منحصر به فرد هستند.

نمایشگاه‌ای به مناسبت سی و یکمین سالگرد شیمیایی سردشت

به مناسبت سی و یکمین سالگرد شیمیایی سردشت٬ نمایشگاه گروهی نقاشی "بوی بادام" توسط موزه صلح تهران با همکاری گالری آنلاین تا ۱۹ تیر در نگارخانه بهار میزبان علاقه مندان است.

نمایشگاه گروهی نقاشی "بوی بادام" دربرگیرنده ۱۸ نقاشی از ۱۸هنرمند نقاش زیر ۳۵ سال است. آثاری که به این نمایشگاه راه پیدا کرده‌اند از میان ۱۵۰ نقاشی از ۱۰۰ هنرمند جوان ایرانی که در فراخوان این رویداد که با موضوع ممنوعیت سلاح‌های شیمیایی٬ نقش قربانیان جنگ افزارهای شیمیایی در افزایش آگاهی عمومی و تلاش‌های آن برای ایجاد صلح٬ شرکت کرده‌اند، انتخاب شده‌اند. داوری این آثار را جمال عرب زاده و نسرین عتیقه چی برعهده داشتند.

عکس‌هایی از قربانی اسید پاشی

"سرنوشت تو را بتی رقم زد که دیگران می‌پرسیدند" عنوان نمایشگاه عکس‌های نگار مسعودی از مرضیه ابراهیمی آخرین قربانی اسیدپاشی اصفهان است که تا ۱۹ تیر در نگارخانه تابستان برپاست.

در این نمایشگاه عکس‌های مستند اجتماعی نگار مسعودی از مرضیه ابراهیمی آخرین قربانی اسید پاشی در معرض دید مخاطبان قرار گرفت. 

گوهر خیراندیش٬ رضا درمشیان٬ الهام پاوه نژاد٬ مرجان شیرمحمدی٬ رویا نونهالی از جمله کسانی بودند که از این نمایشگاه بازدید کردند. گوهر خیراندیش درباره عکس‌های این مجموعه گفت: مرضیه ابراهیمی و زنانی که قربانی اسید پاشی شدند نمونه بارز نابرابری و خشمی است که نسبت به زن و زیبایی در برخی از افراد جامعه ما به چشم می‌خورد.

او افزود: مرضیه ابراهیمی زن توانمندی است و با این که بخشی از چهره او به خاطر اسید پاشی مخدوش شده است اما همچنان زیباست. دیدن عکس‌های او با این که زندگی شور و امید در آن موج می‌زند اما من را اندوهگین کرد. باید نگذاریم مرضیه و مرضیه‌ها فراموش شوند و با آگاهی دادن به مردم اجازه ندهیم که دوباره چنین وقایع تاسف باری در کشور ما رخ دهد.

مرجان شیرمحمدی هم گفت: برگزاری این نمایشگاه بی‌شک بر روی افرادی که به راحتی با سرنوشت انسان‌ها بازی می‌کنند تاثیری ندارد. در هر جامعه‌ای با گروهی افراد بیمار مواجه هستیم این افراد آسیب‌های جبران‌ناپذیری به جامعه می‌زنند.

او افزود: امیدوارم مسئولین مخاطب این جنس از نمایشگاه‌ها باشند و برای ممنوعیت خرید و فروش اسید تلاش کنند.

عکس‌های انتزاعی عکاس نروژی

"فرآیند" عنوان نخستین نمایشگاه انفرادی عکس "متس الکساندر گرنابو" عکاس نروژی به نمایشگاه‌گردانی مونس محمودی است که در نگارخانه پاییز تا 19تیر میزبان علاقه مندان است.

به گفته مونس محمودی متس الکساندر گرنابو یک عکاس نروژی است که برای گرفتن عکس‌هایش یک روند طولانی سه مرحله‌ای را طی می‌کند. عکس‌های این مجموعه وام‌دار صحنه آرایی تئاتر٬ امکانات ویژه آن و همچنین عکاسی و هنر دیجتال است. 

در این نمایشگاه ۴۱ عکس در معرض دید مخاطبان قرار گرفت.

قلب اروپا در خانه هنرمندان ایران

نمایشگاه تصویرگران چک با عنوان "از قلب اروپا" توسط انجمن تصویرگران ایران تا ۱۹ تیر در نگارخانه میرمیران برپاست.

مریم طهماسبی از برگزارکنندگان این نمایشگاه گفت: نمایشگاه تصویرگران معاصر از جمهوری چک با تلاش دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (شعبه چک) و انجمن تصویرگران چک در کشور چک برگزار شده است و دراین نمایشگاه آثار نسل‌های مختلف تصویرگران مطرح این کشور که جوایزی چون هانس کریستین اندرسن٬ براتیسلاوا و بلونیا دریافت کرده‌اند به نمایش درآمده است.

او افزود: با پیگیری‌های انجمن تصویرگران ایران تصمیم گرفتیم این نمایشگاه را در ایران نیز برگزار کنیم. در این نمایشگاه ۲۳ تصویرسازی با تکنیک‌های مختلف درابعاد ۷۰ در ۵۰ در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است.