سرویس سینمایی هنرآنلاین: نشست خبری دوازدهمین جشنواره ملی دانشجویی فیلم کوتاه سایه با حضور خسرو خسروی رئیس دانشکده هنر، کاظم دانشی مدیراجرایی، سروش حضرتی نیکو دبیر جشنواره و رامتین شهبازی استاد مشاور جشنواره ظهر امروز در دانشکده سوره برگزار شد.

 در ابتدای این نشست خسرو خسروی رئیس دانشکده طی سخنانی کوتاه گفت: چند جشنواره در دانشگاه سوره برگزار می‌شود و امیدواریم به زودی جشنواره آثار تجسمی هم کلید بخورد؛ اما مهمترین جشنواره ما جشنواره سایه است و ثمرات زیادی برای دانشگاه و فعالیت‌های حرفه‌ای دانشجویان داشته و خواهد داشت. این جشنواره و اتفاقات آن در خارج از دانشگاه بسیار انعکاس داشته است و در محافل حرفه‌ای اتفاقات خوبی را برای فارغ التحصیلان ما رقم زده است. در واقع می‌توان گفت رشته سینما برای ما قطب دانشگاه است.

وی ادامه داد: امیدواریم این جشنواره جلو برود و شرایط بهتری را در عرصه سینما فراهم کند. خوشحالیم که امسال بعد از 11 سال، این جشنواره از یک جشنواره داخلی به یک جشنواره ملی تبدیل شده است و آثار مختلف از جاهای مختلف ایران جذب کرده است.

در ادامه رامتین شهبازی نیز گفت: دانشگاه سوره و رشته سینما در آن، اهمیت بسیار زیادی دارد و خروجی‌های موفقی به سینمای ایران ارائه کرده است. از جمله می‌توان به شهرام مکری، محمد حسین مهدویان، سعید روستایی، حسین امیری و رقیه توکلی که همه فارغ التحصیلان این دانشگاه هستند، اشاره کرد. در رشته فیلمبرداری نیز هومن بهمنش، تورج اصلانی از این دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اند و مشغول فعالیت حرفه‌ای در سینما هستند و امروز اسامی آن‌ها در سطح بین‌المللی شناخته شده است.

این استاد و منتقد سینما بیان کرد: همگی این دوستان اولین فیلمشان را در دانشگاه سوره در معرض دید قرار داده‌اند. سایه تاکنون 11 دوره به شکل داخلی برگزار کرده است و فقط فیلم‌های خود بچه‌های سوره را در بر می‌گرفت و در شاخه‌های مستند، داستانی، تجربی نمونه‌های بارزی به نمایش درآمده است. در میان این رشته‌ها انیمیشن به دلیل این که خود مدیریت دانشکده قصد دارد جشنواره مجزایی را شکل بدهد در جشنواره سایه حضور نخواهد داشت.

وی افزود: در دور جدید با همت دانشگاه و حمایت زیاد مسئولان دانشگاه که به عنوان بخش خصوصی مشغول فعالیت هستند این جشنواره برگزار می‌شود و امسال به دلیل اینکه دانشگاه سوره وارد بیست و پنجمین سال فعالیت خود می‌شود و یک ربع قرن از فعالیت آن می‌گذرد، این جشنواره به شکل ملی برگزار خواهد شد. اتفاق دیگری که امسال در دانشگاه سوره رخ می‌دهد تشکیل مدرسه تابستانی سینماست که با همکاری مستقیم دانشگاه سوره و مدرسه ملی سینما شکل گرفته و قطعا مشارکت جدی‌تری را می‌طلبد.

شهبازی اظهار کرد: رشته سینمای دانشگاه سوره ابعاد مختلفی دارد، ما در تمام رشته‌ها خروجی خوبی داشتیم و از این بابت به خود می‌بالیم که تا این حد موفق بوده‌ایم. در ادامه نیز با مشورت با مدیران دانشگاه، بنای حرکت جدید را جشنواره سوره قرار دادیم و امیدواریم در بخش‌های دیگر نیز بتوانیم به همین شکل موفق عمل کنیم.

سروش حضرتی نیکو دبیر این دوره از جشنواره نیز گفت: فراخوان این دوره از جشنواره 25 بهمن ماه اعلام شد و تا آخر فروردین ماه ادامه یافت. 810 نفر ثبت نام کردند و 720 اثر به دست ما رسید که در مجموع 51 فیلم از میان آثار ارسال شده در بخش رقابتی انتخاب شدند. در بخش داستانی 31 فیلم را رامتین شهبازی، ابراهیم ایرج زاد و عماد خدابخش انتخاب کردند. در بخش مستند موسوی، محمد قاسم پور و مهدی مطهر 16 اثر را برای رقابت انتخاب کردند. در بخش تجربی تیام یابنده، فرشاد عسگری کیا و میلاد ستوده تنها 4 اثر را مناسب رقابت دیدند و در نهایت در بخش فیلمنامه نیز امیررضا نوری پرتو، محمد هاشمی و محمدرضا مجد 34 اثر برگزیدند.

وی ادامه داد: این جشنواره از 10 تا 12 تیرماه در سالن سینمای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از ساعت 14 تا 22 شب برگزار می‌شود و اختتامیه آن نیز 13 تیرماه در همان محل برگزار خواهد شد و جوایز برگزیدگان این دوره از جشنواره نیز شرکت در کلاس‌های موسسه بامداد به مدیریت اصغر فرهادی و پریسا بخت آور خواهد بود.

حضرتی نیکو افزود: همچنین در اختتامیه این دوره از جشنواره از هومن بهمنش فیلمبردار با تجربه سینمای ایران تجلیل خواهیم کرد. انتخاب او به دو دلیل بود اول اینکه از چهره‌های فارغ التحصیل این دانشگاه است و دوم این که خواستیم به نوعی بار دیگر گرایش فیلمبرداری را در دانشگاه زنده و پویا کنیم. چرا که چند گرایش در دانشگاه برای مدتی از بین رفت و از سال گذشته بار دیگر این گرایش‌ها به رشته‌های دانشگاهی بازگشت از جمله آنها فیلمنامه، تدوین، کارگردانی و فیلمبرداری بود که متاسفانه فیلمبرداری به دلیل اینکه متقاضی کمی داشت برگزار نشد. علاقمندیم با این تجلیل دوستان ترغیب شوند و مجدد این گرایش در دانشگاه سوره فعالیت خود را از سر بگیرد.

 کاظم دانشی نیز در ادامه بیان کرد: مهمترین ویژگی جشنواره فیلم سایه دانشجویی بودن است. از برگزار کنندگان تا شرکت‌کنندگان همگی در حال حاضر دانشجو هستند و تمام تیم برگزار کنندگان هم دانشجویانی هستند که با کمترین هزینه این جشنواره را برگزار می‌کنند و دوستانه آن را پیش می‌برند.

 وی در ادامه گفت: در طول زمان برگزاری جشنواره ما سه ورک شاپ خواهیم داشت. ورک شاپ اول با حضور هایده صفی یاری در بخش تدوین خواهد بود. کارگاه دوم ما را فریدون جیرانی با فیلمنامه برگزار خواهد کرد و در بخش آخر نیز فرشاد محمدی ورک شاپ فیلمبرداری را برگزار می‌کند. تلاش کردیم تا اصغر فرهادی نیز در این جمع حضور داشته باشد که متاسفانه به دلیل سفرهای خارجی این امر میسر نشد.

 شهبازی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا آثار تجربی رنگ و بوی کمتری در جشنواره دارند گفت: این به خاطر فضایی است که در سینمای اجتماعی وجود دارد. نگاه دانشجو معمولا تندو تیز است و باید از آنها حمایت شود. ما نگاهمان باز بود و دست دانشجویان را باز گذاشتیم. در این دوره از جشنواره به لحاظ فنی آثار بسیار پیشرفت کرده‌اند و خیلی خوب هستند اما در حوزه نگاه فیلمساز مشکل داریم و این عجولانه سلبریتی شدن تبدیل به یک آفت شده است. برخی دوست دارند که خیلی زود تبدیل به ستاره شوند و ما به این موضوع در انتخاب آثار نگاه نکردیم؛ بنابراین فکر می‌کنیم این نگاه‌ها نیازمند صیقل خوردن هستند و باید برای فیلمساز شدن دانشجویان تلاش کنند و آثار متفاوتی خلق کنند.

حضرتی نیز افزود: در بخش تجربی آثار کمی ارائه شدند ما در این بخش حساسیت زیادی داشتیم و خیلی از آثاری که به عنوان آثار تجربی ارسال شده بودند داستانی بودند و ما به این سمت رفتیم که در انتخاب آثار فیلم‌های تجربی واقعی را انتخاب کنیم.

 دانشی نیز در خاتمه گفت: در اختتامیه این دوره از جشنواره ما یادبودی برای دکتر حسین فهیمی خواهیم داشت و جایزه ویژه این بخش را به بهترین فیلم جنگی اهدا خواهیم کرد. ضمن این که تندیس این دوره از جشنواره نیز خروس طلایی است چرا که این خروس برای دانشجویان سوره بسیار خاطره انگیز است.

دوازدهمین دوره جشنواره ملی دانشجویی سایه از 10 تا 12 تیرماه در سالن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.