سرویس معماری هنرآنلاین، در مرکز شهر وین در سقف طبقه آخر یک ساختمان 7 طبقه بتنی تصمیم به ساخت یک کافی شاپ گرفته شده است. به علت قرارگیری در ارتفاع بالا و تسلط این ساختمان بر ساختمان‌های اطراف و وجود خانه‌های کم ارتفاع، مناظر طبیعی مانند: رودخانه جنگل و شهر از این کافه بسیار زیبا دیده می‌شوند.

ساختمان‌های این منطقه در جنگ ویتنام آسیب‌های زیادی دیده‌اند. بسیاری از این ساختمان‌ها با الهام گیری از نمادهای سبک مستعمراتی طراحی و بازسازی شده‌اند. امروزه، صرف نظر از ارتفاع  ساختمان، بعضی از آن‌ها این نماد و سبک را اجرا می‌کنند. چالش این پروژه، ساختن با یک سبک جدید و استفاده از متریال منحصربه فرد و محلی بوده است.

 

طراحی کافی شاپ با ایده نوین

پس از مطالعه ویژگی های چندین مواد و متریال محلی مانند آجر،سنگ و... بامبو انتخاب شد و کار با آن شروع شد.با بهره گیری از تجربه های قبلی، و دانستن اینکه در این آب و هوای گرمسیری بامبو به راحتی قابل دسترس است و می توان از فواید آن به کاهش زمان ساخت و هزینه اشاره کرد. عمده علت اصلی استفاده از بامبو در این پروژه، سبُکی آن است. به خاطر همین ویژگی چند کارگر به راحتی می توانند آن را جا به جا کنند و با استفاده از جرثقیل به طبقات بالا  انتقال داد. علاوه بر این، نصب بامبو به گونه ای است که بدون نیاز به ساختار پشتیبانی اضافی قابل اجراست.

کافی شاپ با سقف گنبدی

طراحی کافی شاپ

در طبقه 7 (بالاترین طبقه) ساختار بتنی با بامبو پوشیده شده است و آن را به یک عنصر با ویژگی‌های خاص تبدیل می‌کند. تشخیص این فضا برای عابرین پیاده در خیابان نیز ممکن است. در این فضا از 14 ستون استفاده شده است، 10 ستون برای پنهان سازی و 4 ستون اضافی که این ستون‌ها کافی شاپ را به  فضاهای مختلف تقسیم می‌کنند. هر فضا و محیط منظره خاص خود رو به شهر خود را داراست. ساختار گنبدی سقف این مجموعه از هر نقطه‌ای در شهر قابل تشخیص است. گنبد و حجم مستطیلی آن بر روی سقف با شکل L مانند آن بسیار متناسب شده است.

طراحی کافی شاپ  با نمای شهر

طراحی کافی شاپ با متریال طبیعی

طراحی کافی شاپ با متریال محلی

طراحی خلاق کافی شاپ

نمای بیرونی کافی شاپ

سقف بلند کافی شاپ

طراحی کافی شاپ خاص

 

منبع: آرل