سرویس استان‌های هنرآنلاین، در این نمایشگاه که با تم اشعار عباس کیارستمی به دبیری احمد وکیلی به میزبانی نگارخانه سروناز برگزار شده است، آثار توسط هیئت انتخابی متشکل از ٣ هنرمند و هنرمندان مدعو در حال برگزاری است.

به گفته آرش رئیسیان، مدیر گالری دارگون ، در خصوص این نمایشگاه که با همکاری یک نگارخانه‌ای در تهران برگزار می‌شود، "عباس کیارستمی جایگاه مهمی در هنر معاصر ایران دارد و ما در گالری دارگون با برگزاری بزرگداشت سالانه او تلاش می‌کنیم نگاه تفکر برانگیزش را زنده نگاه داریم و آن را نشر دهیم و بر آن تأکید کنیم.

وی گفت: از این روست که دومین بزرگداشت او را با سالگرد تولدش آغاز کردیم و این بار اشعار هایکوی او را منبع الهام قرار دادیم و مدیای چاپ دستی را برای برگزاری نمایشگاه انتخاب کردیم.

رئیسیان افزود: هیچ کدام از این دو انتخاب دلیل بخصوصی نداشت چرا که این راه بلندیست که آغاز کرده‌ایم و هر بار با یک رسانه به جنبه‌ای از یک عمر تلاش و خلاقیت عباس کیارستمی خواهیم پرداخت. با کمک هنرمند برجسته احمد وکیلی فراخوانی را تنظیم کردیم و در نتیجه اعلام فراخوان ۱۲۰ اثر به دبیرخانه دارگون رسید.

مدیر گالری دارگون در شیراز گفت: هیئت انتخاب متشکل از هنرمندان عرصه چاپ، فرشته متقی، المیرا میرمیران و شهروز صدر فرزانه از آن میان در دو مرحله ۵۴ اثر را برای حضور در نمایشگاه انتخاب کردند.

مدیای چاپ دستی به دلیل داشتن چندین نسخه که در یک زمان چاپ می‌شوند این امکان را داد تا نمایشگاه را در ۵ شهر هم‌زمان برگزار کنیم.

رئیسیان اضافه کرد: گالری دارگون، برگزار کننده اصلی این پروژه در تهران، گالری سروناز در شیراز، گالری دیبا در کرمان، گالری مارلیک در یزد و گالری اکنون در اصفهان هم‌زمان این نمایشگاه را برگزار می‌کنند.

وی عنوان داشت: نام نمایشگاه(آن سوی دیوار) برگرفته از اشعار عباس کیارستمی است. حامیان این نمایشگاه شرکت طراحی پرهون به مدیریت بیژن نعیمی طراحی کتاب نمایشگاه و موسسه چاپ کوفا به مدیریت آقای قلیچ مسئولیت چاپ کلیه متریال تبلیغاتی اعم از پوستر، بروشور و کتاب نمایشگاه را عهده‌دار شدند.

مدیر گالری دارگون گفت: پوستر نمایشگاه توسط استودیو پارسی و با الهام از  پوستری که عباس کیارستمی برای فیلم سهراب شهید ثالث طراحی کرده بود طراحی شده است. در طی نمایشگاه که دو هفته به طول خواهد انجامید نشست‌هایی در زمینه هنر چاپ دستی، شعر هایکو در ایران، مینیمالیسم در آثار کیارستمی و زیبایی‌شناسی سینما و اشعار عباس کیارستمی برگزار خواهد شد.

رئیسیان اظهار کرد: مام کتاب‌هایی که توسط عباس کیارستمی و یا درباره او منتشر شده است در نمایشگاه گرد آوری شده و عرضه می‌گردد. بعد از این دو هفته نمایشگاه آن سوی دیوار برای یک سال به دیگر شهرهای ایران سفر خواهد کرد تا دیدگاه عباس کیارستمی پیوند دهنده قلب‌های هنرمندان گوشه و کنار ایران با یکدیگر باشد.

به گفته وی، این تلاشی است برای قدرشناسی از هنرمند بزرگی که بسیار به ما آموخت و دستمایه‌های گران‌قدری برای آموختن به ما ارزانی داشت.

نمایشگاه جمعی چاپ دستی با عنوان "آن سوی دیوار" به بهانه دومین بزرگداشت عباس کیارستمی تا ١٤ تیرماه جاری در نگارخانه سروناز برپاست؛ علاقه‌مندان می‌توانند‌ از ساعت ١٧:٣٠ الی ٢٢:٣٠ به این نگارخانه مراجعه کنند‌.

 

الهه بهرامی