به گزارش هنرآنلاین، آئین افتتاحیه همایش ملی هنر و تمدن شیعی با سخنرانی ایرج داداشی دبیر کل همایش و سید عبدالمجید شریف زاده دبیر علمی همایش آغاز شد.

سخنران بعدی افتتاحیه همایش ملی هنر و تمدن شیعی علی اکبر ولایتی بود که به بررسی هنر شیعی خصوصا هنر معماری در عصر صفویه پرداخت.

ولایتی با مقایسه چند بنای تاریخی سرزمین های اسلامی بر امتیاز شهر سازی و معماری اصفهان در دوره صفویه دست گذاشت و به طور خاص به وجوه هنری معماری میدان نقش جهان اصفهان پرداخت.

وی در پایان سخنانش از خطاطی دوره صفوی و ادبیات و شعر آن دوره سخن گفت و اظهار عقیده کرد که هنر ایرانی بعد از دوره صفویه کاملا تحت تاثیر آموزه های شیعی بوده و وسیله‌ای برای ابراز ارادت هنرمندان به خاندان پاک پیامبر (ص) بوده است.

همایش ملی هنر و تمدن شیعی در زمینه های مبانی و مسائل نظری و همچنین مصادیق و مضامین نهفته در آثار هنری تا فردا با سخنرانی پژوهشگران و اندیشمندان در دو محور 'فرهنگ و تمدن شیعی' و 'هنر و معماری شیعی' ادامه خواهد داشت.

مطالب ۲۰ مقاله از میان مقالات ۷۰ پژوهشگر و محقق که به دبیرخانه همایش ملی هنر و تمدن شیعی ارسال شده در این همایش دو روزه ارائه خواهد شد و همچنین مجموعه این مقالات تا پایان تابستان امسال منتشر و در اختیار محققان و پژوهشگران قرار خواهد گرفت.

غلامرضا اعوانی فیلسوف و پژوهشگر شناخته شده کشورمان از دیگر سخنرانان این همایش بود که ابعاد فکری تمدن و هنر شیعی را مورد بررسی قرار داد و ویژگی های آن را برشمرد.

سخنران بعدی افتتاحیه نخستین همایش ملی هنر و تمدن شیعی مجید شاه حسینی پژوهشگر سینما بود. وی با اشاره به نقش و جایگاه سینما در عصر حاضر و اهمیت آن در میان رشته های مختلف هنری، به آسیب شناسی این هنر تکنولوژیک پرداخته و بر تلاش متفکران و پژوهشگران دینی برای ارائه تعریفی دوباره از سینما و نهادینه کردن سینمای دینی در کشور تاکید کرد.

در پایان این برنامه از پژوهشگران و استادان این عرصه، علی اصغر شعرباف پیشکسوت معماری و هنرهای سنتی، غلامرضا اعوانی فیلسوف و پژوهشگر عرصه هنر و تمدن اسلامی، مجید شاه حسینی پژوهشگر متعهد حوزه سینما و همچنین خانواده مرحوم دکتر محمد مددپور تجلیل و قدردانی شد.

محمد مددپور متولد ۱۳۳۴ ، نویسنده و محقق در زمینه فلسفه هنر و هنر اسلامی است که در ۴ فروردین ۱۳۸۴ در اثر سانحه رانندگی درگذشت.‎

این همایش به همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و با همکاری معاونت پژوهش و آموزش حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می شود.

تاثیر قرآن کریم و احادیث بر شکل گیری فرهنگ شیعی، ولایت و ولایتمداری در فرهنگ شیعی، تاثیر فرهنگ شیعی بر ادبیات فارسی و تفکر و اندیشه شیعی و همچنین بررسی شاخصه های تمدنی فرهنگ شیعی از موضوع های محور اول است.

در محور هنر و معماری شیعی موضوع هایی همچون تاثیر قرآن کریم و احادیث بر زیبایی شناسی هنر شیعی، چگونگی تاثیر تفکر ولایی در شکل گیری تمدن شیعی، مناسک و آداب معنوی در هنر شیعی، تاویل و تفسیر در آثار هنری و سیر تحول و تطور هنر شیعی مطرح خواهد شد.

مبانی نظری رنگ در هنر و معماری شیعه، بررسی هنر شیعی در دوره معاصر، تاملی بر متون و منابع هنر و معماری شیعی و تاثیر هنر شیعی بر هنر سرزمین های اسلامی از دیگر موضوع های این بخش است.

انتهای پیام/۳۲