شما از جمله هنرمندانی هستید که از نقاشی به سمت گرافیک آمدید،در این باره توضیح می دهید که به چه دلیل این اتفاق رخ داد؟ شاید به این خاطر که نقاشی در زمانی که من آن را دنبال می کردم،ارتباط چندانی با مردم نداشت و من همیشه دلم می خواست تا هنرم راهی برای ارتباط برقرار کردن با مخاطبان داشته باشد. به همین خاطر هم تصمیمم گرفتم تا گرافیک را به شکلی جدی دنبال کنم. و حالا بعد از این همه سال فعالیت در رشته گرافیک،از آنچه هم اکنون بر فضای این هنر می گذرد، رضایت دارید؟ به هر حال امروزه تعداد کسانی که در زمینه رشته گرافیک فعالیت دارند،
به هر حال ما دارای فرهنگ و تمدنی بسیار قدیمی هستیم و همین باید در کارهایمان لحاظ شود. بسیاری از هنرها در ابتدا وارداتی بودند، اما هم اکنون توانسته اند لحن ایرانی خودشان را پیدا کنند، این اتفاق هنوز در گرافیک ما رخ نداده است که باید تلاش هایی در این خصوص انجام شود.من از همان ابتدا تلاش کردم تا در این زمینه فعالیت هخایی داشته باشم که حالا که به نتیجه کارهایم نگاه می کنم می بینم که در جاهایی در این زمینه موفق شده ام و در برخی زمان ها نیز این اتفاق رخ نداده است.
به نسبت گذشته بسیار زیاد شده است و این در نوع خودش اتفاق خوبی است، اما در عین حال نمی توان این مساله را نادیده گرفت که کارهایی که هم اکنون ارایه می شوند از لحاظ کیفیت چندان قابل تامل نیستند.شاید البته بخشی از این عدم کیفیت را باید در جاهای دیگری جست و جو کرد،اینکه به هر حال خود سفارش دهنده ها هم چندان قایل به لحاظ کردن استاندادها نیستند و همین باعث شده است که کارها کیفیت لازم را نداشته باشند. این در حالی است که در تمام دنیا گرافیک های بازاری هم دارای استاندارد خاص خودشان شده اند و ما متاسفانه از آنها عقب مانده ایم، اگرچه نمی توان منکر اتفاقات خوبی شد که در این زمینه رخ داده است و هنرمندان بسیاری هستند که کارهای خوبی از خود ارایه می دهند،اما چون تعداد آنان انگشت شمار است،تمام بار گرافیک به دوش آنان افتاده است. آقای شیوا فکر نمی کنید که این کمیت بالا در نهایت به کیفیت خوبی هم برسد؟ به هرحال هم اکنون اتفاقاتی در جریان است و گرافیست ها به این نتیجه رسیده اند که باید تحولی در این زمینه رخ دهد که همین هم امیدوار کننده است.اما در عین حال نمی توان این مساله را نادیده گرفت که همچنان کلیه تحولاتی که در زمینه گرافیک در ایران رخ می دهد،تحت تاثیر آن چیزی است که در گرافیک غرب رخ می دهد و به همین خاطر ما نتوانسته ایم هنوز زبان خاص خودمان را برای گرافیک در نظر بگیریم.من فکر می کنم با اصلاح سیستم آموزشی می توان این امید را داشت که این روند نیز اصلاح شود، اگر چه ممکن است زمانی طولانی صرف شود. شما از جمله گرافیست هایی هستید که همواره به ایرانی بودن کارهایتان تعصب دارید،با توجه به اینکه هنر گرافیک یک هنر وارداتی است،اصرار به ایرانی شدن کارها از کجا می آید؟ به هر حال ما دارای فرهنگ و تمدنی بسیار قدیمی هستیم و همین باید در کارهایمان لحاظ شود. بسیاری از هنرها در ابتدا وارداتی بودند، اما هم اکنون توانسته اند لحن ایرانی خودشان را پیدا کنند، این اتفاق هنوز در گرافیک ما رخ نداده است که باید تلاش هایی در این خصوص انجام شود.من از همان ابتدا تلاش کردم تا در این زمینه فعالیت هخایی داشته باشم که حالا که به نتیجه کارهایم نگاه می کنم می بینم که در جاهایی در این زمینه موفق شده ام و در برخی زمان ها نیز این اتفاق رخ نداده است. همان طور که شما اشاره کردید، بخشی از ضعف گرافیک ما به سفارش دهنده ها باز می گردد، چه اتفاقی باید رخ دهد که سفارش دهندگان نیز این ضرورت را احساس کنند که باید کاری بخواهند که استانداردهای لازم را داشته باشد؟ یک مساله سفارش دهندگان هستند که شاید اطلاعات کافی در این زمینه نداشته باشند و بنابراین فرق کار خوب و بد را ندانند،اما از آن طرف یک گرافیست باید به این فکر کند که آنچه ارایه می شود در نهایت امضای اوست و به همین خاطر باید نهایت تلاش
شاید مساله ای که خیلی از گرافیست ها به خصوص جوان ترها به آن توجه نمی کنند،این است که تنها نباید برای پول کار کرد و اینکه حالا اگر پول مناسبی برای کاری به ما داده نمی شود،توجهی به آن انجام ندهیم
خود را در این زمینه انجام دهد.بنابراین یک طراح گرافیست باید تمام تلاش خود را انجام دهد و هر روز به این فکر کند که کاری که امروز ارایه می دهد، با آنچه قرار است فردا ارایه دهد، تفاوت داشته باشد.اگر غیر از این باشد،اتفاقی که رخ می دهد هم برای خود گرافیست و هم برای وضعیت گرافیک خطرناک است. یک گرافیست باید تلاش کند تا کاری که ارایه می دهد، در هر صورت مولفه های هنری را داشته باشد،در این صورت برایش تفاوتی نمی کند که طرحی که انجام می دهد برای چه کاری باشد.شاید مساله ای که خیلی از گرافیست ها به خصوص جوان ترها به آن توجه نمی کنند،این است که تنها نباید برای پول کار کرد و اینکه حالا اگر پول مناسبی برای کاری به ما داده نمی شود،توجهی به آن انجام ندهیم،چون همان طور که گفتم در نهیات امضایم گرافیست پای کارش می آید و او باید تعهد لازم را در این خصوص داشته باشد، اگر چه نمی توان این مساله را نیز انکار کرد که به هر حال هر دوی این عوامل لازم و ملزوم یکدیگر هستند،چون مشکلات مالی در بسیاری از مواقع باعث شده است تا کسانی که در این زمینه فعالیت می کنند، نتوانند انرژی و وقت لازم را برای تدبیر، پژوهش و مسایلی از این دست داشته باشند. چقدر با ورود آثار گرافیکی به نمایشگاه های هنری موافق هستید؟ به هر حال هر سفارش گرافیکی می تواند یک اثر هنری باشد،بنابراین می تواند در گالری ها نیز به نمایش درآید،اما من اصولا با این نگاه که گرافیست ها تنها کارهایی ارایه دهند که به مردم عادی ارتباطی نداشته باشد،مخالفم. انتهای پیام/31