سرویس مد و لباس هنرآنلاین: خلاقیت چیزی است که همه طراحان لباس به دنبال آن هستند، آنچه بیش از پارامترهای دیگر تمایز ایجاد می‌کند و کار یکی را نسبت به دیگری بهتر جلوه می‌دهد. خلاقیت نیز مانند بسیاری از مباحث دیگر آموختنی است کافی است شیوه‌های ایجاد آن را بدانید تمرین کنید و بکار گیرید.

امیرحسین مهدیزاده، طراح لباس، داور جشنواره مد و لباس فجر و مدرس درباره جزئیات برپایی کارگاه آموزشی خلاقیت در طراحی لباس در انجمن طراحان پارچه و لباس به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: با وجود اینکه چند سالی است که از رشد بیشتر حوزه طراحی مد و لباس در ایران می‌گذرد، اما هنوز هم اساتید و دانشجویان لازم است تا بیشتر به مقوله طراحی لباس توجه کنند و با نگاهی خلاقانه به طراحی بپردازند.

او با اشاره به اینکه نباید این ذهنیت وجود داشته باشد که طراحی لباس به‌مثابه نقاشی لباس است اظهار داشت: متأسفانه برای بسیاری از افراد که در حوزه طراحی مد و لباس نوپا هستند این تصور وجود دارد که برای طراحی لباس باید مدل مورد نظر خود را روی کاغذ نقاشی کنند، در حالی که برای طراحی لباس باید نگاهی وسیع و همه‌جانبه به نتیجه نهایی اثر داشت.

مهدیزاده تصریح کرد: این کارگاه از دوم تیرماه 97 به مدت دو ماه و در هشت جلسه برگزار می‌شود و امید است در پایان این دوره هنرجویان بتوانند با یادگیری تکنیک‌های رشد خلاقیت، طرح‌هایی معنی‌دار، تأثیرگذار و خلاقانه ارائه دهند چرا که خلاقیت یک فرایند بوده و رشد آن در گرو توانایی‌های طراح، بایدها و نبایدها و پارامترهای مختلف است.

این مدرس در ادامه افزود: نکته دیگر، لزوم اشراف هنرجویان طراحی لباس به تاریخ هنر ایران و جهان است چرا که با مروری بر آنچه تاکنون در روند رشد و تکامل هنر صنعت پوشاک اتفاق افتاده می‌توان به خاستگاه و جایگاه طراحی لباس پی برد و از نگاه‌های سطحی به امر پرهیز کرد.

او با تأکید بر اینکه افزایش توانایی فرد در کسب ایده از نمادها و نشان‌های محیطی می‌تواند کمک بسیاری به روند کار طراح لباس داشته باشد اظهار داشت: اینکه بتوانیم هر آنچه در پیرامونمان وجود دارد را عنوان منبع الهام در نظر گیریم و آن را به‌عنوان یک ایده تشخیص دهیم خود مسیر نخست در راه رشد خلاقیت در طراحی لباس است.