سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "رژه کور" به کارگردانی علیرضا طاهری از امروز 3 تیرماه ساعت 21 در تئاتر مستقل تهران روی صحنه می‌رود.

علیرضا طاهری در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره این اثر نمایشی گفت: "رژه کور" براساس نمایشنامه "اتهام به خود" نوشته پیتر هانتکه با ترجمه حسن ملکی و انیمیشن کوتاه "تانگو" ساخته‌ زبگنیو ریبچنسکی شکل گرفته است. این انیمیشن در سال 1981 موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین انیمیشن شده است و به دلیل ارتباطش با سینمای پست مدرن نقدهایی به آن شده است.

او درباره ضمن اشاره به اینکه نمایشنامه این اثر پیشرو است و داستان خطی ندارد، درباره موضوع و مضمون این اثر نمایشی خاطرنشان کرد: نمایش درباره انسانی است که خواهان انسان بودن است اما نشده است. انسانی که باید مسائلی را رعایت می‌کرده و نکرده است. 

این کارگردان با بیان اینکه این نمایش شبیه کلاژ است، عنوان کرد: نمایشنامه پیتر هانکه و انیمیشن "تانگو" هر دو درباره انسان مدرنی است که در موقعیتی گیر کرده است و با تغییر ویژگی‌‌هایی، این دو اثر را در قالب تئاتر روی صحنه آوردیم و براساس صحنه شروع به دراماتورژی کردیم.

طاهری مدت تمرینات این اثر را 9 ماه عنوان کرد و یادآور شد: بیشتر کار براساس ایده‌های کارگاهی پیش رفته است و سعی شده با مشارکت گروهی به نتیجه برسیم. ترجیح می‌دهم درخصوص سبک و شیوه اجرایی مخاطب ابتدا نمایش را ببیند و تفسیر خودش را داشته باشد.

او درباره طراحی صحنه نمایش اظهار داشت: تماشاگر در بدو ورود با صحنه‌ای رئالیستی مواجه خواهد شد اما در ادامه ایده اجرایی رئالیستی نیست و صحنه نیز کاربردی غیر رئالیستی دارد.

کارگردان نمایش "سه زبانه" درباره موسیقی نمایش گفت: آهنگساز و نوازنده پیانو نمایش ساحل شهبازی است که مدت زیادی با هم همکاری داریم. بخشی از موسیقی‌های نمایش به صورت پلی بک پخش می‌شود اما بیشتر فضای اثر موسیقی زنده است.

علیرضا طاهری سرپرست گروه تئاتر "دگره" در پایان صحبت‌هایش گفت: گروه نمایش "دگره" 4 سال است که تمرکزش بر امر آموزش، تحقیق و پژوهش پروژه‌های تئاتری است. در بحث تئاتر کودک و نوجوان بسیار پیش رفته‌ایم و سن آموزش را کاهش داده‌ایم. سعی کرده‌ایم نمایش شریفی را به مخاطبان ارائه دهیم و امیدوارم تماشاگر با آن ارتباط برقرار کند.

در خلاصه نمایش آمده است: این تئاتر یک قطعه کلامی و تصویری است برای عده‌ای مرد و عده‌ای زن. نقش ندارد و موقعیت انسان را در بستر زندگی روزمره بررسی می‌کند و به اینکه انسان آن چیزی نیست که بوده و می‌تواند باشد اشاره دارد.

بازیگران : این اثر نمایشی محمد‌حسین اثنی عشری، کیمیا فرخزاد، زینب براتی، سارا حسینی، غزاله نوروزی، هدیه صدر، گیسو نوعی، عاطفه علی‌محمدی، نوشین کمالی، نادر نعمتی، وهاب عباسی، پرهام رستم‌آبادی، سینوره کفاش طلب، سحر آقا‌جری، نیما ملک، منصوره اسدی، ریحانه جمشیدیان، مونا طلوع مروی، امیر محمدی، مصطفی الیاسی، امیر‌حسین بصیر، علی شجره، تندیس احمد‌وند، فاطمه معتبر‌زاده، پارمیدا صفدری، سارا صبری، کوشا ابراهیمی، ملیکا حسین‌پور و الهه نورانی هستند.

دیگر عوامل نمایش "رژه کور" عبارتند از: دستیار کارگردان و برنامه‌ریز : آزاده تنها، طراح گرافیک، عکاس و ساخت تیزر: محمد صادق زرجویان، مدیر تبلیغات و روابط‌عمومی : آیدا اورنگ، تبلیغات فضای مجازی : تهران تئاتر و تئاتر‌بازها، آهنگساز و نوازنده پیانو : ساحل شهبازی، نوازنده ملودیکا : محسن پورمند، طراح : علیرضا طاهری، ابعاد و تناسبات : نیلوفر عظیم‌الشان، نقاشی و رنگ : پگاه جعفری، ساخت و اجرا : محمدرضا صدوقی مقدم و طراح نور : علیرضا طاهری.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.