به گزارش هنرآنلاین، در مراسمی که صبح امروز در تالارمهر حوزه هنری برپا شده بود، رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم اختتامیه جشنواره آئینه مطهر گفت: در جامعه‌ای که پر از مشکل و سختی است بر ذهن هنرمند خاک پاشیده می‌شود.

علی لاریجانی در ابتدای سخنانش در مورد شهید مطهری گفت: خوشحالم که هنرمندان درمورد مطهری و شناساندن شخصیت این بزرگوار قدم پیش گذاشتند و خلق اثر کردند که آنچه باعث ماندگاری یک فکر می‌شود هنر است.

وی افزود: شهید مطهری اهل وارستگی و سیر و سلوک عرفانی بودند که باعث افزون‌شدن ماندگاری او شده است. آنچه که امروز در جامعه وجود دارد با انچه که مطهری می‌خواست و در آثارش هویداست فرق دارد و فاصله‌هایی دارد که باید این فاصله‌ها را شناخت.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما شهید مطهری را کسی می‌دانیم که فکرساز است و مقام معظم رهبری نیز در مورد مطهری گفته‌اند که مطهری ایدئولوگ انقلاب اسلامی است، پس باید در جامعه امروزمان ببینیم که آیا به تفکرات او در ترسیم جامعه رسیده‌ایم؟

وی در مورد مطهری و نظر او در مورد هنر و هنرمند توضیح داد: او معتقد بود که همه افراد دارای استعداد ذوقی هستند همانطور که استعداد پرستش و یا استعداد علم‌اندوزی دارند البته رشد این استعداد‌ها به دو چیز بستگی دارند اول تلاش خود فرد برای تبلور استعداد ذوقی خود و دیگری هم جامعه است که چگونه استعداد افراد را متبلور کند.

وی بیان کرد: مطهری معتقد بود که یک انسان کامل و سعادتمند کسی است که همه استعدادهایشان را متوازن رشد دهد و یک جامعه متعالی جامعه‌ای است که بسترهای لازم برای پرش ذهنی افراد و بلوغ استعدادهای همه افراد خود را مهیا کند. وی نقد جدی داشت بر جامعه‌هایی که برای بلوغ یک سری استعدادهای افراد خود به نسبت سایر استعدادهای آنها تلاش می‌کنند.

وی در مورد پرداخت استاد مطهری به هنر توضیح داد: هرگاه ایشان در آثار خودشان به هنر می‌پردازند به پرورش قوه خیال هنرمند اشاره کرده‌اند و معتقدند که زایش هنر توسط هنرمند وقتی حاصل می‌شود که هنرمند ناهوشیار باشد.

لاریجانی اذعان داشت: هنرمند اگر بخواهد پرواز کند و خیالش فربه شود باید وارسته شود. این وارستگی است که خیال هنرمند را بر روی موضوع متمرکز می‌کند و باعث خلق آثار می‌شود. جامعه‌ای که مملو از مشکل باشد ذهن هنرمند را از حالت عادی خارج می‌کند و نمی‌گذارد که ذهنش خلاق شود.

وی گفت: خوب است که جلساتی بگذاریم و یاد او را گرامی بداریم ولی این اصلا کافی نیست. اگر قبول داریم که مطهری ایدئولوگ جامعه ایران اسلامی است باید فاصله‌هایی که بین جامعه مورد نظر او و جامعه امروز وجود دارد را شناخت.

لاریجانی ادامه داد: مطهری معتقد بود دو عنصر برای جامعه کلیدی است؛ عدالت و محبت. هرچند که عدالتی که امروز از آن یاد می‌شود و در جامعه رایج شده به هیچ‌وجه با عدالت شهید مطهری یکسان نیست.

وی بیان کرد: فکر می‌کنم باید این مرد بزرگ که مهمترین بارزه او زدن حرف حق تحت هر شرایطی بود را بهتر بشناسیم و به درک بهتری از او و آثارش برسیم.

محمدرضا جعفری جلوه مدیرعامل بنیاد علمی فرهنگی شهید علامه مرتضی مطهری نیز گفت: این انقلاب، نظام و بیداری عظیم اسلامی که امروز جهان را مسحور خود کرده است،‌ معلم بزرگی داشت که اگر اندیشه و فرهنگ او در هنر سیقل و بروز نمی‌کرد، ماندگار نمی‌شد.

وی شهید مطهری را یک ادیب و هنرمند در کلام، بیان، سخنوری و اندیشه دانست و افزود: چه شایسته است که هنر در خدمت اندیشه‌های ایشان بیش از پیش بارور شود و به صیقل برسد.

در ادامه مراسم، محسن سلیمانی دبیر جشنواره آیینه مطهر عنوان کرد: از آنجا که اندیشمندان و حکمای مسلمان ایرانی در تمامی اعصار اسلامی، تبین کننده فرهنگ و علوم بوده‌اند، تمامی شئونات اجتماعی و فرهنگی، زندگی آنها را دربرگرفته است.

وی اظهار کرد: ایشان همواره این تفکر را با بیانی رمزگونه عجین کرده‌اند، چرا که سخن گفتن از معنا و باطن جز به طریق اشارات، امکان ندارد و در این راه هنرمندان مسلمان، با انس و الفت و همدلی با تفکر ایشان به همان زبان رمز و اشاره دست یافته، تفکر و مبانی حکما و علما را ازطریق آثار هنری، در جای‌جای زندگی خود، نمود داده‌اند و هنر ایشان بیانگر همان معرفت، در قالب تصویرشده است تا انسان‌ها را از ظاهری نمادین به حقیقتی فراتر متذکر شوند.

دبیر جشنواره آیینه مطهر خاطر نشان کرد: علما و حکمای بزرگ اسلامی، در همه اعصار هنرمندان را به درک حقایق عالم صورت، در ظرف معنای تجلی یافته فراخوانده‌اند و سیر کمال هنر را در شناخت هنرمند از زیبایی و حسن مکنون در اشیا دانسته‌اند.

سلیمانی با تاکید بر جایگاه ویژه شهید مرتضی مطهری عنوان کرد: معاونت فرهنگی بنیاد علمی فرهنگی شهید علامه مطهری، با همکاری سازمان‌های فرهنگی هنری، اولین جشنواره تجسمی آئینه مطهر را در دو بخش گرافیک و خوشنویسی با اهداف ترویج دیدگاه‌ها، اندیشه‌ها و آثار شهید مطهری و همچنین آشنایی و تعامل هنرمندان خلاق و فعال در عرصه هنرهای تجسمی با این شهید فرزانه، به منصه ظهور رسانید.

به گفته دبیر جشنواره، شورای برنامه‌ریزی و هیات علمی جشنواره متشکل از عبدالصمد صمدی، مجتبی ملک‌زاده، ناصر نوروزی‌منش، اسفندیار ستار‌پور، محمد دارایی، محسن سلیمانی، احسان پارسا و داوود یاراحمدی پس از بررسی و تبیین چگونگی برپایی جشنواره، فراخوان این برنامه را منتشر کردند و در نهایت ۱۳۵۰ اثر در رشته‌های خوشنویسی نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ و ثلث و همچنین آثار گرافیکی، در دو بخش پوستر و طراحی جلد کتاب به دبیرخانه رسید که از این میان توسط داوران ۹۳ اثر خوشنویسی و ۳۴ اثر گرافیکی، برای نمایشگاه جشنواره انتخاب شد. همچنین شش نفر در بخش طراحی گرافیک و ۱۲ نفر در رشته خوشنویسی برگزیده و از ۲۴ نفر تقدیر به عمل آمد.

سلیمانی در پایان اظهارکرد:امیدوارم در آینده با حمایت هرچه بیشتر، شاهد جشنواره‌های پربارتری در این زمینه باشیم.

همچنین رضا صفری به نمایندگی از اعضای هیات داوران بیانیه‌ داوران جشنواره آئینه مطهر را قرائت کرد.

وی گفت: این جشنواره به شکلی نظام‌مند، در جهت احیا و ترویج اندیشه‌ها و جایگاه شهید مرتضی مطهری و گرامیداشت این استاد فرزانه، در قالب هنری برپا شده است و بی شک کدام تفکر و اندیشه بالاتر از اندیشه‌های زنده‌یاد مطهری است، که به گفته رهبر معظم مبنای فکری نظام جمهوری اسلامی ماست.

صفری خاطر نشان کرد: داوران جشنواره آئینه مطهر، ضمن بررسی آثار راه یافته به بخش مسابقه و با توجه به تکنیک، عناصر تصویری و قدرت اجرایی آثار و با در نظر گرفتن موارد متعددی در رشته‌های خوشنویسی و گرافیک، نفرات برتر را انتخاب کردند .

وی توضیح داد: آثار رسیده به این جشنواره، از کیفیت و کمیت بالایی برخوردار بودند، اما برخی آثار با وجود توجه به مسائل تکنیکی، اما به دلیل عدم توجه به موضوع، از گردونه داوری حذف شدند.

در رشته خوشنویسی با گرایش نستعلیق، مصطفی عابدینی از آبیک قزوین، نیما الیکایی از نوشهر و محمد عباسی از مشهد مقدس به ترتیب جوایز سوم تا اول را از آن خود کردند.

در رشته خوشنویسی با گرایش ثلث نیز علی اصغر نظری حائل رتبه سوم، ناصر طاووسی رتبه دوم و مجید داستانی رتبه نخست را از شهر قم به خود اخصاص دادند.

هیات داوران در رشته خوشنویسی با گرایش شکسته نستعلیق، جوایز اول تا سوم را به ترتیب به سیدعلی فخاری، بهادر پگاه و میثم سلطانی از شهر قزوین اهدا کرد.

در رشته خوشنویسی با گرایش نسخ نیز سیدمحمد موسوی از مشهد رتبه سوم و ناصر طاووسی از قم رتبه دوم را از آن خود کردند.

هیات داوران در رشته طراحی پوستر به ترتیب محمد افشار از اصفهان، الهام السادات حسینی از اصفهان و مجید دهقانی از مشهد را حائز رتبه‌های اول تا سوم دانست.

در رشته طراحی جلد کتاب نیز محمد حسین چایچیان از اصفهان ، محیا سادات شاه‌صبایی از تهران و فرشاد عیسی پور از ایلام به ترتیب رتبه‌های سوم تا اول را کسب کردند.

همچنین در رشته خوشنویسی از سید حیدر موسوی، سید مرتضی جعفری، مصطفی رضایی، شهناز ملکی، علی مقارن عسگری، حمزه علی زمانی، احمد صباحی کیا، صابر صفایی، محمد حسن اکبری، لقمان صحرا نورد، مصطفی اسکوییان، الهام میرصلاحی، علی آقاحسینی، پیمان گل‌کار و راضیه فولادی سپهر تقدیر شد.

در رشته گرافیک نیز از علیرضا اسکندری، سید صادق حسینی، غلامرضا پیرهادی، احمد عزیز پور، زهرا حسن زاده، صالح الهی، سعید ولی‌نژاد، سیدابراهیم فخر حسینی و نرگس حاتمی موحد، تقدیر به عمل آمد.

در بخش پایانی این مراسم، نمایشگاه خوشنویسی و گرافیک جشنواره آیینه مطهر با حضور رییس مجلس شورای اسلامی افتتاح شد.

انتهای پیام/31/32