سرویس تجسمی هنرآنلاین: سمپوزیوم و نمایشگاهی از آثار هنرمندان ایرانی و غیر ایرانی با عنوان "بر چهره جهان رنگ نهادن" از 20 خردادماه در شهر لاهه هلند برپاست. این برنامه توسط میترا جشنی مدیر گالری میترا در شهر لاهه هلند ترتیب داده شده و پس از برگزاری سمپوزیوم یک هفته‌ای، آثار هنرمندان در موزه گالری پولخری به نمایش گذاشته شد.

میترا جشنی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره آغاز به کار گالری میترا در هلند گفت: من فعالیت هنری را از زمانی که در ایران بودم با موسسه فرهنگی هنری مهریشت ازل آغاز کردم و پس از آنکه سال 88 به امریکای جنوبی رفتم با یک خانم مجسمه‌ساز آشنا شدم و کار گالری را با هم به صورت حرفه‌ای شروع کردیم. یک سال و نیم بعد به هلند رفتم و از همان زمان بخشی از محل زندگی خود را به گالری تبدیل کردم. از سال 2015 همزمان با نوروز، گالری میترا به صورت رسمی آغاز به کار کرد و آثار مجسمه و نقاشی‌ خودم در نمایشگاهی با نام نوروز به نمایش درآمد.

جشنی ادامه داد: پس از آن نمایشگاه‌های مختلفی برای سایر هنرمندان برگزار کردم و تا به حال بیش از 20 نمایشگاه انفرادی و گروهی در گالری میترا برگزار شده است که شامل نمایشگاه‌های گروهی بین‌المللی و نمایشگاه‌های انفرادی از هنرمندان مختلف ایرانی و خارجی بوده است. در این نمایشگاه‌ها سعی کردم نقاشان جوان و آوانگارد ایرانی که در مارکت کمتر شناخته شده‌اند را معرفی کنم.

جشنی افزود: از سال 2016 گالری میترا عضو اتاق بازرگانی هلند شد و فعالیت‌های بین‌المللی را شروع کردیم. برای هنرمندان ایرانی 8-9 نمایشگاه انفرادی برگزار کردیم و معمولا در همه نمایشگاه‌های گروهی ما نیز هنرمندان ایرانی حضور دارند. همچنین از سال 2015 هر سال نمایشگاهی با عنوان نوروز برگزار می‌کنیم که هنرمندان ایرانی از نقاط مختلف دنیا به همراه هنرمندانی از کشورهای دیگری که مراسم نوروز را برگزار می‌کنند در آن حضور دارند.

او درباره برگزاری سمپوزیوم "بر چهره جهان رنگ نهادن" گفت: از مدت‌ها پیش ایده‌ای در ذهنم بود تا از هنرمندان مختلف برای حضور در هلند و برگزاری ورک‌شاپ دعوت کنم، اما به دلیل سختی رفت و آمد، دریافت ویزا و... این کار انجام نشده بود. سرانجام از چند ماه پیش این رویداد را کلید زدیم و فراخوان آن را اعلام کردیم.

جشنی افزود: تصمیم گرفتیم در کنار برگزاری ورک‌شاپ، نمایشگاهی از آثار در یک گالری قدیمی و مشهور به نام موزه گالری پولخری به نمایش درآید. البته کار بسیار مشکلی بود چون چنین مکان معتبری معمولا آثار هنرمندان ناشناخته را نمایش نمی‌دهد. اما پس از صحبت‌هایی که انجام دادیم پذیرفتند با توجه به قوی بودن کار هنرمندان آنها را نمایش دهند.

او درباره تعداد شرکت‌کنندگان در این رویداد گفت: تعداد کسانی که درخواست شرکت در سمپوزیوم را داشتند بسیار زیاد بود و ما از بین آنها 22 نفر را انتخاب کردیم. در مرحله بعد این تعداد به 18 نفر رسید اما در نهایت فقط 10 نفر توانستند برای سفر به هلند ویزا بگیرند. با وجود اینکه تلاش‌های ما برای ویزا گرفتن همه هنرمندان به نتیجه نرسید، اما این تلاش‌ها منجر به این شد که مدیر روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه هلند در ایونت ما شرکت کرد و پس از دیدن آثار، قول کمک برای سال آینده داد.

جشنی درباره دلیل انتخاب نام این سمپوزیوم گفت: نام "بر صورت جهان رنگ نهادن" از آنجا آمد که نقاشی ایرانی از دیوارنگاری‌های اشکانی تا نگارگری دوره‌های ایلخانی، تیموری و... سرشار از رنگ است و شاخصه اصلی هنر ایرانی رنگ است.

این گالری‌دار افزود: تصمیم گرفتیم در طول ورک‌شاپ هر سه هنرمند ایرانی با یک هنرمند خارجی کار کند. در بخش نمایشگاهی 37 هنرمند و در سمپوزیوم 17 هنرمند شرکت دارند. 20 خرداد هنرمندان وارد هلند شدند و پس از آن سمپوزیوم افتتاح شد. آثاری که هنرمندان با خود از ایران آورده بودند در طول ورک‌شاپ به نمایش درآمد و پس از آن همه آثار در موزه گالری پولخری به نمایش گذاشته شد و تا 17 تیر در معرض دید علاقه‌مندان است.

او درباره موضوع سمپوزیوم گفت: هنرمند به عنوان یک رابط در جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند نقش دارد. او می‌تواند نماینده ویژگی‌های کشور محل تولد خود، در کشوری که به آن مهاجرت کرده است باشد. بنابراین هدف از این رویداد نشان دادن پس‌زمینه فرهنگی جمعیت عظیمی است که از کشورهایی مانند ایران، عراق، افغانستان، سوریه و...به هلند مهاجرت کردند. همه این هنرمندان یک شاخصه مهم داشتند و آن محلی بودن آثارشان هست. یعنی حتی اگر آثار به سبک غربی اجرا شده باشند پس زمینه‌ای مرتبط با کشور مبدا را دارند.

جشنی با بیان اینکه قصد دارد هر سال این رویداد هنری را برگزار کند افزود: برای ما مهم است که بخش ورک‌شاپ به صورت جدی برگزار شود و هنرمندان بتوانند یک اثر را در طول ورک‌شاپ به پایان برسانند. به همین دلیل سال آینده نحوه انتخاب ما سخت‌گیرانه‌تر خواهد بود. سعی می‌کنیم هنرمندانی را برای شرکت در سمپوزیوم دعوت کنیم که توانمندی بالایی در بخش اجرایی داشته باشند و بخش نمایشگاهی نیز از هنرمندان پیشرو برای نمایش آثار دعوت شود. گالری میترا هیچ شعبه یا نماینده‌ای ندارد و هرگاه قصد برگزاری رویدادی را داشته باشد، شخصی را به صورت رسمی به عنوان رابط با هنرمندان ایرانی معرفی می‌کند.