به گزارش هنرآنلاین گرافیست ها این روزها معتقدند نخبه‌های گرافیک کشورمان نیز تنها در جشنواره‌ها و مسابقات مختلف مورد تشویق قرار می‌گیرند و به اهدای جوایزی به آن‌ها اکتفا می‌شود، اما از آن‌ها برای طراحی در بخش‌های مورد نیاز کشور دعوت به همکاری نمی‌شود.

قباد شیوا در این باره معتقد است : بخش عمده‌ای از کارهای گرافیکی کشور را افرادی غیرحرفه‌ای انجام می دهند .تولیدات تمام کارخانه‌های کشور و حتی سازمان‌های دولتی گرافیک بسیار بدی دارند و توسط حرفه ای ها انجام نمی شود. بنابراین تولید تعداد اندکی آثار گرافیک آن هم در حوزه فرهنگی در طول سال توسط گرافیست های واقعی انجام می گیرد که این هم کافی نیست.

وی در ادامه گفت: تنها در صورتی در گرافیک رشد خواهیم داشت که سفارش دهنده آگاه باشد و فرق گرافیک خوب و بد را بداند و در نهایت طراح و مصرف کننده اگاه داشته باشیم .

ابراهیم حقیقی اما معتقد است در وهله اول سیستم آموزش گرافیک در دانشگاه های ما دچار مشکل است. در این باره می گوید: درحال حاضر کسانی که وارد این رشته می شوند خیلی با این مقوله آشنایی ندارند و به نوعی به دلیل عدم آشنایی که دارند سطح کلاس را پایین نگه می دارند.و از سوی دیگر در تمام دنیا دانشجویانی که می خواهند استاد شوند بعد از پایان درس، باید دستیار شوند و تجربه آموزش دادن را بیاموزند. دانشجوی فارغ التحصیل بدون اینکه در کنار یک استاد با تجربه دستیاری کرده باشد و شرایط آموزش را تعلیم ببیند بلافاصله به سر کلاس می رود و با آن طرح درس ناقص و عدم دانش و تجربه کافی باعث می شود تا دانشجویان دوره های بعدی به آن حد مطلوب نرسند. پیامد این امر هم ضربه خوردن ما در عرصه حرفه ای گرافیک است.

حقیقی نیز معتقد است :فضای نمایشگاهی و جشنواره ها رشد زیادی داشته، اما همه محدود به خود نمایشگاه می شوند و بعد از برگزاری تمام می شود و اتفاق خاصی رخ نمی دهد. درحالی که همیشه از جانب داوران در تمام بیانیه ها ذکر شده است که از برگزار کنندگان جشنواره ها درخواست می شود از پوستر برنده ها در سطح شهر استفاده شود اما این اتفاق نمی افتد.

وی می گوید: در واقع پوستر باید مخاطب را تربیت کند و سطح سواد بصری جامعه را بالا ببرد. پوسترهای اجتماعی و مناسبتی بسیاری در مسابقات طراحی شده است اما در نهایت در سطح شهر دیده نمی شوند و در انبارها مفقود می شوند. این پوسترها باید از حوزه تخصصی و روشنفکری خارج شده و به بیرون بیایند تا بررسی شود آیا مخاطب با آنها ارتباط برقرار می کند و پیام آن را درک می کند یا نه. مخاطب پوستر درحال حاضر تنها خود افرادی هستند که در این حوزه فعالیت می کنند.

انتهای پیام/31