سرویس تجسمی هنرآنلاین: "بی‌سرنشین" را می‌توان گذر واژه‌ای دانست برای عبور از ذهنیت بیکران مهدی معتضدیان (دیان)، از آنچه که به آن می‌نگرد، از خود می‌راند و یا باز پس می‌گیرد. به راستی چه امری موجب شده است که تا سر حد جنون، تفاوتی چشمگیر مابین مهدی معتضدیان و هم نسلانش ایجاد شود؟!

در آثار مهدی معتضدیان به درستی می‌توان ایهام را نظاره و احساس کرد. او با کشیدن پهپادها در فضای گنگ ماهواره‌ای و با استفاده از پرسپکتیوهای مقامی که بارها و بارها در نقاشی‌های ایرانی با آن مواجه شده‌ایم، شرایط کنونی حاکم در جامعه امروزین خود را به تصویر کشیده است و تلاش بر این دارد با سیر در اطراف و عبور از دشوارترین راه‌ها جایگاه مناسبی برای خود پیدا کند.

با تمام سردرگمی‌هایش سعی در برقراری تعادل دارد، که این امر را با استفاده از رنگ‌های مایل به قرمز و آبی برقرار می‌کند.

مهدی معتضدیان

مهدی معتضدیان از جمله معدود هنرمندانی است که می‌تواند آنچه در ذهنش می‌پروراند را به تصویر بکشد. در آثارش بسیار ردپای هنر ایرانی دیده می‌شود، مانند کادرهای نگارگری ایرانی که با باز گذاشتن بخشی از کادر، ما را به رخداد خارج از متن دعوت می‌کند.

او به دنبال آینده‌ای بهتر است به دور از انزوا و تنهایی و این مرحله از زندگیش را با به تصویر کشیدن تکه سنگی، آب، سبزه‌ای در میان کویر پهناور و آسمان آبی آثارش که نشان از بلند پروازی این هنرمند است، نشان می‌دهد. در بخش‌هایی یک پهپاد را به تنهایی به تصویر کشیده است و حتی گاهی با نگاه کردن از داخل پهباد به زمین سعی بر این دارد، ما را از اتفاقاتی که پیش روی‌مان هستند مطلع سازد؛ بی‌هیچ پس و پیشی، سر اصل مطلب رفته است. پهپاد در واقع جامعه هنرمند است و خط‌ها و رنگ‌های سفید پاشیده بر بوم، رد پای ضربه‌های وارده و مشغله‌های ذهنی هنرمند هستند.

مهدی معتضدیان

پهپادهای بی سرنشین، آدم‌های پهپاد نما ؟؟!  به راستی که هر دو از یک خانواده هستند...

توجه و انتخاب موضوع هنرمند، با اتفاقات امروز جامعه در هم آمیخته است. امروزه در جامعه جهانی برای دریافت اطلاعات دقیق‌تر از پهپادها استفاده می‌کنند، که به دو صورت هستند: "شناسایی" و "رزمی"، در این نمایشگاه مهدی معتضدیان آن‌ها را با قلم تصویری ماورائی و جسورانه‌اش که تلفیقی از نقاشی، تصویرگری و رسانه است، به اجرا در آورده است و سعی بر این دارد اجتماعش را با این رباط‌های نامرئی، حاشیه‌ساز و گاهی فرا زمینی که در جای‌جای این مرز و بوم پرسه می‌زنند و از مرزها گذر می‌کنند، بیشتر آشنا کند و با استفاده از لایه‌های رنگی به ‌کار برده، گویی آسیب‌های وارده به اجتماعش را به نمایش گذاشته است.

مهدی معتضدیان

مهدی معتضدیان با استفاده از خاکستری‌های رنگی، حالت غبارآلودی از زندگی را به نمایش درآورده است، مقصود هنرمند ضررها و زیان‌هایی است که متوجه جامعه بشریت است و آن را به سمت و سوی نابودی می‌کشاند. او با درایت تمام از رنگ آبی و سفید که نماد صلح و مظهر آرامش و روشنایی است، در کادر شخصی‌اش استفاده و بهره فراوان برده است تا هم نظرانش مطلع شوند، قطعا رسیدن به آسایش در جوامع امروزین از دغدغه‌های فکری هنرمند بوده است.

این نمایشگاه از تاریخ تا 30 خرداد 1397 در گالری طراحان آزاد، به آدرس میدان گل‌ها، میدان سلماس، شماره 5، دایر است.