سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "تیاتر قجری" به نویسندگی و کارگردانی داریوش رعیت از 23 خردادماه ساعت 18 در سالن سایه مجموعه تئاترشهر روی صحنه است. پریزاد سیف، بهروز پوربرجی و پژمان علیپور بازیگران این اثر نمایشی هستند.

داریوش رعیت در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره موضوع و مضمون نمایش "تیاتر قجری" گفت: نمایش مضمونی تاریخی دارد البته با دخل و تصرفی که من در آن داشته‌ام یعنی شکلی رئال ندارد و فضایی فانتری دارد.

او در ادامه درباره داستان این اثر نمایشی خاطرنشان کرد: در آستانه پنجاهمین سالگرد سلطنت ناصرالدین شاه، او و اعتمادالسلطنه تصمیم می‌گیرند برای زنان اندرونی نمایش "در انتظار گودو" را اجرا کنند.

این نویسنده و کارگردان تئاتر با بیان اینکه نمایش "تیاتر قجری" شباهت بسیاری با نمایش "در انتظار گودو" دارد، عنوان کرد: این اثر نمایشی، نقدی است به وقایع آن دوران از تاریخ و تضادهایی که در روحیات ناصرالدین شاه وجود داشته است. این نمایش از مرحله نگارش تا شیوه اجرایی ساختاری مدرن دارد اما در آن از شاخصه‌های نمایش‌های سنتی استفاده شده است. نمایش دارای دیالوگ‌های منقطع، سکوت و ... است. در اجرا از ویدئو پروژکشن و موسیقی روایی و زنده استفاده شده است و تا حدی به سبک  تئاتر ایپک طعنه زده‌ایم.

او همچنین اضافه کرد: از آنجا که در زمان قاجار تا حدی ارتباط با دیگر کشورها وجود داشته است، سنت و مدرنیته در آن زمان باهم آمیخته بود و بر همین اساس در این نمایش تا حدودی با توجه به حال و هوای آن دوران از موسیقی ایرانی و غربی استفاده شده است و نمایش درجاهایی میزانسن‌های سنتی و ایرانی دارد و در بخش‌هایی بر اساس تئاتر غرب است ضمن اینکه از فاصله‌گذاری برشتی در نمایش بهره گرفته شده است.

رعیت درباره طراحی صحنه نمایش "تیاتر قجری" اظهار داشت: نمایش صحنه‌ای استرلیزه‌ای دارد. تک درختی در صحنه است و تنها آکسسوار نمایش صندوقی است که اعتمادالسلطنه و ناصرالدین شاه، کشان کشان آن را بر روی صحنه حمل می‌کنند. به اعتقاد من تئاتر یعنی بازیگر، صحنه، نور و چیزی بیشتر از آن تئاتر نیست و به اثر صدمه می‌زند.

نویسنده نمایش "راننده چینی" درباره موسیقی این اثر نمایشی یادآور شد: از سازهای تار، سه تار، پیانو و دایره زنگی به صورت زنده در این نمایش استفاده شده است.

او با اشاره به اینکه تمرینات نمایش یک ماه به طول انجامید، تصریح کرد: این اثر نمایشی بهانه‌ای است برای نقد به شرایط کلی که در آن زمان بر جامعه حاکم بوده است و با گذر زمان همچنان شاخصه‌هایی از آن باقی است. "تیاتر قجری" دیدگاهی منتقدانه‌ای نسبت به وضعیت آن دوران دارد که مولفه‌هایی از آن همچنان در جامعه دیده می‌شود.

داریوش رعیت در پایان صحبت‌هایش گفت: نمایش دیدگاهی طنز دارد تا کمی از تلخی داستان اثر بکاهد. عمق محتوا و واقعیت قصه نمایش فاجعه‌ای است و به همین دلیل در آن از طنز استفاده شده تا برای تماشاگر جذابیت داشته باشد.

دیگر عامل نمایش "تیاتر قجری" عبارتند از: موسیقی: اردوان کاویانفرد، طراح گریم: افسانه قلی زاده، عکاس و روابط عمومی: حامد موسوی و طراح پوستر و بروشور: بهروز پوربرجی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.