سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی سعید خضایی با عنوان "هفت‌خوان رستم" در گالری سیحون برپاست. در این نمایشگاه 7 تابلو با تکنیک اکولین و جوهر رنگی به نمایش درآمده که هر کدام نشان دهنده یکی از خوان‌های رستم هستند. خضایی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره این مجموعه گفت: در این نمایشگاه به سراغ شاهنامه رفتم چون فضای تصویری عالی دارد و کار خیلی زیادی می‌توان روی آن انجام داد. پیش از این بارها شاهنامه را خوانده بودم و تاثیر زیادی از آن گرفتم.

خضایی افزود: سعی کردم روایت شخصی خود را در داستان‌ها دخیل کنم و صرفا به روایت عین به عین متن شاهنامه نپردازم. در نقاشی شما اجازه دارید تفسیر شخصی خود را به تابلو اضافه کنید. به عنوان مثال در خوان دوم آمده است که رستم از بیابانی بی‌آب و علف می‌گذرد و یک میش به کمک او آمده و راه را نشان می‌دهد. اما چیزی که در تابلوی من دیده می‌شود فراتر از این تصاویر است و سعی کردم چیزهایی که در ذهن رستم بوده است را هم نشان دهم.

او درباره دلیل انتخاب داستان "هفت‌خوان رستم" گفت: نقاشی‌های گذشته شاهنامه را که مطالعه می‌کردم متوجه شدم هیچ وقت این هفت پرده با هم نقاشی نشده‌اند و هر نقاش تنها چند پرده را به تصویر کشیده است. ولی احساس می‌کردم این داستان پتانسیل آن را دارد که یکجا نقاشی شود و به همین دلیل آن را انتخاب کرده و به تصویر کشیدم.

نمایشگاه نقاشی سعید خضایی در گالری سیحون

خضایی درباره تاثیر گرفتن از نقاشی‌های کهن شاهنامه گفت: مطالعاتی در آثار گذشتگان داشتم و آثار اساتید مختلف را دیدم. تجربیات بصری من به صورت ناخودآگاه در آثارم تاثیر داشته و بدون اینکه قصد داشته باشم از مکاتب نقاشی ایرانی پیروی کنم شباهت‌هایی با آنها در آثارم دیده می‌شود. المان‌های مختلف از نقاشی ایرانی در تابلوهای من وجود دارد اما هیچ کدام از آنها کپی شده از نمونه‌های کهن نیستند؛ بلکه سال‌ها دیدن نقاشی زیبای ایرانی باعث شده این عناصر در کارم وارد شود.

او با اشاره به استفاده از رنگ‌های غیرجرمی در آثارش گفت: در زمینه کار من بوم‌سازی انجام شده و زمینه را برای این نوع نقاشی آماده کرده‌ام. نوع رنگی که روی این بوم جواب می‌دهد رنگ‌های جوهری است چون می‌تواند بافت زیرین را منعکس کند. رنگ‌های جوهری به فضای کار من کمک می‌کرد و حدود 30 درصد از رنگ‌ها ساخته خودم هستند. گاه رنگ آبی یا سبز خاصی مورد نظر من است و با تجربیاتی که کسب کرده‌ام می‌دانم رنگ‌های موجود در بازار برای کار من مناسب نیست. بنابراین با مواد گیاهی رنگ‌هایی را می‌سازم که به خوبی در این کارها جواب می‌دهد.

خضایی ادامه داد: نقاشی ایرانی مثل یک گنجینه بصری است که بسیار جای کار دارد و آنقدر غنی هستند که چیزی کم از آثار مدرن ندارند. شخصیت‌پردازی، فضاسازی، ترکیب‌بندی، چرخش رنگ و... در نقاشی ایرانی اصلا کمتر از آثار آبستره یا مدرن نیست. با وجود اینکه امروزه عده‌ای از هنرمندان ایرانی هم در این فضا کار می‌کنند اما بسیاری از نقاشان ایران از آن چیزی که دارند دور می‌شوند و قدر آن را نمی‌دانند. در صورتی که می‌توانیم این داشته‌ها را به روز کرده و به صورت مدرن ارائه کنیم.

نمایشگاه نقاشی سعید خضایی با عنوان "هفت‌خوان رستم" تا 30 خرداد در گالری سیحون به نشانی خیابان وزرا، خیابان چهارم، پلاک 1 ادامه دارد.