به گزارش هنرآنلاین، در ابتدای نشست عسگری گفت: احساس می شود در شرایطی که امروز در دنیا شاهد هستیم بیداری اسلامی یک اتفاق جدی است و فراتر از شعار است و در بطن بسیاری از ملت ها این فضا محقق شده و تنها به کشورهای خاورمیانه خاتمه نمی یابد. همان طور که درامریکا نیز جنبش وال استریت ایجاد شده است.

عسگری ادامه داد: در کشورهای اسلامی این فضا ویژه تر و خاص تر است به گونه ای که در کشورهای خاورمیانه جهت این جنبش ها اسلامی و گرایش به سمت دین است هر چند که در این میان مطالبات دیگری هم وجود دارد اما خواست اصلی مردم منطقه برگشت به دین است و این موضوع واقعیت دنیای امروز را شکل می دهد.

رئیس جشنواره جایزه جهانی بیداری گفت: احساس ما نیز این بود که این حرکت مردمی را به شکلی فرهنگی پشتیبانی کنیم وتلاش کردیم این فضا توسط جمهوری اسلامی ایران ایجاد شود، براین اساس تنها عنوان "بیداری" در کشورهای اسلامی مدنظر برگزار کنندگان این جایزه جهانی نیست و همه آثاری که به پایداری در مقابل نظام سلطه و مقابله با استبداد اشاره دارد،در آن شرکت داده می شود.

وی اظهار کرد: جشنواره جایزه بیداری از ابتدا به صورت بین المللی طراحی شد.تمام تلاشمان را در این راستا انجام دادیم و تا حد زیادی به این هدف رسیدیم.

وی تاکید کرد این جشنواره نیز مانند جشنواره فجر سالانه برگزار خواهد شد. وی در این باره گفت: ابتدا ما این جشنواره را با ۳ حوزه عکس، کاریکاتور و پوستر آغاز کردیم ولی از سال آینده علاوه بر این سه رشته، رشته های دیگر هنری مانند تاتر، موسیقی و حتی فیلم هم وارد این عرصه خواهند شد.

امیر عبدالحسینی دبیر این جشنواره نیز در ادامه گفت: خوشبختانه ۵۵ کشور در هر ۳رشته آثاری به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند که از این بین هزار و ۴۳۸ اثر در بخش کاریکاتور، ۹۸۱ اثر در بخش پوستر و ۵۸۷ اثر عکاسی به دستمان رسید که در مجموع ۳۰۰۶ اثر در هر سه رشته ارسال شد که از این بین ۱۱۰۰ اثر از هنرمندان خارج از کشور بود.

وی ادامه داد: هیات داوران حدود ۳۰۰ اثر در رشته های پوستر ،عکاسی و کاریکاتور را برای عرضه در این رویداد هنری انتخاب کردند که از این بین بیشترین آثار ارسالی را بخش کاریکاتور به خود اختصاص داده و دو رشته پوستر و عکس در مرحله دوم قرار دارد که در بخش جنبی نیز ۱۵۰ اثر به نمایشگاه راه یافتند.

دبیر جایزه جهانی بیداری، استقبال از این رویداد هنری را با وجود برگزاری دوره نخست آن بسیار مطلوب ارزیابی کرد و گفت:پس از انتشار فراخوان این رویداد، هنرمندانی از ۵۵ کشور جهان با نگاه های متفاوت و هنری به موضوع بیداری ، آثار خود را به دبیرخانه ارسال کردند .

عبدالحسینی از حضور داوران و میهمانان خارجی این جایزه در نیمه دوم خرداد ماه سال جاری خبر داد و گفت: ۲۴ اردیبهشت نمایشگاه جایزه جهانی بیداری در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار و ۲۲ خرداد ماه همزمان با اختتامیه نفرات برگزیده این رویداد معرفی می شوند.

وی افزود: جلسات اولیه انتخاب آثار توسط هیات داوران انجام شد که ابراهیم حاتمی کیا، سید عباس میرهاشمی و فرزاد هاشمی از ایران و میشل ستبون از فرانسه و شهید العالم از بنگلادش در بخش عکس ۹۱ اثر را انتخاب کردند.

در بخش پوستر ابراهیم حقیقی، مصطفی اسدالهی و مصطفی گودرزی به همراه یوجی ساتو از ژاپن و الکساندر فالدین از روسیه ۶۵ اثر را برای نمایشگاه انتخاب کردند، دربخش کاریکاتور نیز کامبیز درمبخش، بهرام عظیمی ، مسعود ضیایی زرد خشویی به همراه مارسیو لیته از برزیل و جیوکس از ایتالیا ۱۴۸ اثر را حائز شرکت در بخش مسابقه این جشنواره دانستند.

دبیر جایزه جهانی بیداری ادامه داد: ۱۷ خرداد ماه در موزه امام علی (ع) داوری نهایی آثار صورت می گیرد که علاوه بر اینها جلسات سخنرانی و ورک شاپ هایی با حضور مهمانان خارجی در بخش جنبی خواهیم داشت.

عبدالحسینی با اشاره به میزان جوایز این جشنواره خاطرنشان کرد: اصل ماجرا در جوایز جشنواره بود. زمانی که جوایز اعلام شد روی مقدار آن نظرات متفاوتی وجود داشت اما به دلیل این که عنوان جشنواره جایزه جهانی بیداری بود مقدار جایزه را با جشنواره های مشابه دیگرکه جهانی برگزار می شوند مقایسه کردیم چرا که باید یک همخوانی در جوایز وجود می داشت که در نهایت این رقم یعنی جایزه بزرگ ۱۰ هزار یورو و در هر رشته ۵ جایزه شامل لوح تقدیر و مبلغ ۲۵۰۰ یورو مشخص شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا جشنواره های مشابه این جشنواره در دنیا برگزار می شود یا خیر گفت: با عنوان بیداری در آمریکا جشنواره تاتر برگزار می شود که متعلق به دوران برده داری است و همچنان نیز ادامه دارد اما این تنها یک اشتراک لفظی است و به بحث بیداری اسلامی تعلق ندارد.

دبیر جشنواره همچنین از چیدمان آثار در موزه امام علی (ع) نیز توضیح داد: قصد داریم تمام آثار در یک جا متمرکز باشد تا مخاطب بتواند تمام آثار را در یک جا ببیند اما اگر احساس شود که این تمرکز به کار لطمه وارد می کند حتما فضای دیگری را نیز به این امر اختصاص می دهیم.

وی همچنین خبر از کتاب نمایشگاه داد و تصریح کرد: هرنمایشگاهی تاریخ مصرف دارد اما آنچه جاودانه می شود کتاب آن است که ما ماکت این کتاب را در مراسم افتتاحیه رونمایی و در مراسم اختتامیه توزیع خواهیم کرد.

عبدالحسینی در پایان خاطرنشان کرد: همایش ها و ورک شاپ هایی که برگزار می شوند در موزه هنرهای معاصر خواهد بود و در بخش پوستر و کاریکاتور با موضوعات ما اساتید و داوران این دو عرصه کارگاه عملی برای دوستان نسل ۵و ۶ گرافیک برگزار خواهند کرد که به دلیل محدود بودن جا پس از ثبت نام از سوی آموزشگاه ها و دانشگاه ها تنها ۵۰ نفر در انتها انتخاب می شوند و با مدیریت الکساندر فالدین و میشل ستبون کارگاه های عملی در ۲۱ و ۲۲ خرداد ماه برگزار می شود.

گفتنی است جشنواره جایزه جهانی بیداری ۲۴ اردیبهشت تا ۲۲ خرداد در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار می شود.

انتهای پیام/31/32