سرویس سینمایی هنرآنلاین: نشست خبری پانزدهمین جشنواره بین‌‌المللی فیلم کوتاه دانشجویی نهال صبح چهارشنبه 23 خرداد با حضور متین احمدی دبیر جشنواره، معصومه آگاهی دبیر بخش بین‌الملل، نگار خسروی مدیر روابط عمومی و اصحاب رسانه برگزار شد.

در ابتدای این نشست نگار خسروی اعلام کرد: جشنواره امسال به دلیل تداخل با ماه مبارک رمضان از 28 خرداد ماه تا 4 تیرماه برگزار می‌شود. همانند سال‌های گذشته افتتاحیه و اختتامیه جشنواره در تالار ایوان شمس برگزار می‌شود و اکران‌ها نیز در سالن فارابی دانشکده کاربردی هنر و خانه سینما خواهد بود.

 وی ادامه داد: علاوه بر فیلم‌های همیشگی که در نهال پانزدهم اکران خواهند شد، ما دو ورک شاپ برگزار کردیم که ورک شاپ اول با حضور آقای مایکل هامان درباره بداهه پردازی درفیلمبرداری برگزار شد و دومی نیز کامران حیدری مستندساز برگزار کرد که نتایج خوبی در پی داشت.

خسروی افزود: در این دوره از جشنواره به لحاظ معیار و سهم خبری سایت "فیدان" به عنوان پایگاه اصلی خبررسانی ما است و در کنار آن پایگاه خبری "پیاده" که در این مسیر ما را همراهی می‌کنند.

معصومه آگاهی به عنوان دبیر بخش بین‌الملل نیز درباره فعالیت‌های بین‌المللی این دوره جشنواره اظهار کرد: امسال در بخش ملی 360 فیلم دریافت کردیم که 43 فیلم در بخش مسابقه و 8 فیلم در بخش خارج از مسابقه به نمایش در می‌آیند. در بخش بین‌الملل نیز 220 فیلم بدست ما رسید که از این میان 22 فیلم انتخاب شدند.

وی افزود: فراخوان بین‌المللی جشنواره زمانی که اعلام شد با کشورهایی که سینمای خوبی دارند ارتباط برقرار کردیم و با مدارس فیلمسازی این کشورها در ارتباط بودیم و در نهایت فیلم‌ها از 28 کشور آسیایی و اروپایی  بدستمان رسید که در نهایت 17 کشور برای بخش بین‌الملل جشنواره آثارشان حضور یافته‌ است.

آگاهی در ادامه بیان کرد: تفاوت جشنواره امسال با دوره‌های قبلی جشنواره این است که امسال برای اولین بار هیئت انتخاب داشتیم که اعضای آن نیز از آکادمی نهال تشکیل شده‌اند. رویکرد‌های امسال ما بر محور تئوری و تکنیکال بوده است و در طی جلساتی که داشتیم به آثار خوبی برای حضور در جشنواره رسیدیم و متاسفیم که نتوانستیم تمامی آثار را به نمایش بگذاریم.

متین احمدی نیز در ادامه این نشست گفت: جشنواره نهال یکی از مهمترین جشنواره‌های فیلم کوتاه ایران است و می‌تواند مدعی باشد که مهمترین جشنواره دانشجویی ایران است. بخاطر گستردگی ذهنیت دانشجویی و اینکه هر سال بین 500 تا 1000 دانشجو فیلم می‌سازند و می‌خواهند در نهال اکران شود. وظیفه ما حفظ استوار جشنواره و رویکردهای دانشجویی است.

وی ادامه داد:همچنین در جشنواره امسال بازخوانی نهال را داریم که فیلم‌های برگزیده دوره‌های 11 تا 14 جشنواره را که موفق به دریافت جایزه شده‌اند به نمایش می‌گذاریم و در کنار نمایش فیلم نشست‌های تخصصی با حضور عوامل فیلم‌ها خواهیم داشت.

امین پاک پرور دبیر اجرایی جشنواره نیز عنوان کرد: هر سال ما یک بزرگداشت داشتیم که امسال تبدیل به دو بخش شد، یک هفته فیلم داشتیم که آثار استاد تقوایی به نمایش درآمد و کتابچه‌ای که حاصل کار دانشجوهاست حاوی مقالاتی که دانشجویان درباره سینمای تقوایی منتشر کرده‌اند را به چاپ رساندیم. علاوه بر این در مراسم افتتاحیه نیز مراسم بزرگداشت علی لقمانی از استادان دانشگاه را خواهیم داشت و از او تجلیل خواهیم کرد.

خسروی با اشاره به اسپانسرهای این جشنواره گفت: امسال مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اسپانسرهای خوبی برای ما تدارک دید و به جز آن اسپانسر دیگر جشنواره، دانشگاه هنر است که خود متولی برگزاری جشنواره است. این را هم باید عنوان کنم که جوایز امسال را سازمان سینمایی اهدا می کند.

وی  همچنین در ادامه درباره داوران جشنواره بیان کرد: داوران رابطه زیادی با سینمای بدنه ندارند، چرا که از نظر ما سینمای بدنه در این جشنواره خیلی ضرورت ندارد و دانشجویان در تلاش برای اثبات خود و سینمای مستقل و تجربی هستند که سینمای بدنه در این زمینه می‌تواند مضر هم باشد. امیدوارم که فیلم‌های خوبی به نمایش درآیند و داوری‌ها عادلانه باشند.

احمدی نیز گفت: در بخش پوستر و عکس نیز 127 اثر در بخش عکس به دست ما رسید که 36 اثر وارد بخش مسابقه شدند که داوران آن مهرشاد کارخانی، امید صالحی و مسعود زنده روح کرمانی بودند.

در بخش پوستر نیز 43 اثر داریم که 16 اثر وارد مسابقه شدند و آثار در فرهنگستان هنر از 2 تا 9 تیر ماه به نمایش در می‌آیند.

در ادامه احمدی اظهار کرد: امسال مدرسه ملی سینما به ما خیلی کمک کرد و تجهیزات زیادی در اختیار ما گذاشت. این نهاد می تواند همتراز با دانشگاه هنر باشد و من از آنها تشکر می کنم که به جشنواره "نهال" کمک کرد.

وی درباره زمان برگزاری جشنواره و تداخل این زمان با پایان امتحانات دانشجویان و بازگشت آنها به شهرهایشان گفت: ما سعی کردیم امسال این قضیه را مرتفع کنیم از همین رو تلاش کردیم بعد از ماه رمضان افتتاحیه ما برگزار شود. این را هم باید بگویم که من دوست دارم در دانشگاه های مختلف فیلم های جشنواره اکران داشته باشند چون این امر معنی بیشتری به جشنواره می دهد اما بر اساس زمان و بودجه جشنواره فعلا امسال چنین چیزی امکان پذیر نیست و ما باید بتوانیم در سطح تهران تیم مان را گسترش بدهیم.

دبیر این جشنواره درباره تعداد کم آثار انیمیشنی نهال گفت: امسال آثار انیمیشنی کمی برای ما رسید به طوری که ۱۰ اثر به این جشنواره ارسال و  ۵ اثر در بخش اصلی قبول شد چراکه برای یک دانشجو ساخت یک فیلم مستند ساده تر از انیمیشن است و هزینه کمتری نیز دارد.

وی در پایان گفت: امسال ۴۳ اثر برای بخش مسابقه و ۸ اثر خارج از مسابقه برگزیده شده اند که در مجموع ۱۸ جایزه داده می‌شود. ضمن اینکه امسال بخش داوری ملی و بین الملل همزمان خواهد بود.

در خاتمه این نشست نیز با حضور  دبیران بخش‌های مختلف از پوستر این دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه نهال رونمایی شد.