به گزارش هنرآنلاین، در ابتدای این نشست دکتر ایرج داداشی با بیان اینکه پیشنهاد برپایی این همایش سال گذشته به حوزه هنری داده شد، گفت: سال گذشته پیشنهاد برپایی همایش ملی هنر و تمدن شیعی به حوزه هنری داده شد که ضمن استقبال از این پیشنهاد حوزه هنری حمایت همه جانبه ای از اجرای شایسته همایش کرد. این همایش با هدف تبیین بنیادهای تمدن شیعی به هنراسلامی شکل گرفته است.

داداشی در ادامه از برپایی دبیرخانه دائمی هنر و تمدن شیعی در حوزه هنری خبر می دهد و می گوید: به زودی در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی دبیرخانه دائمی هنر و تمدن شیعی برپا می شود تا محققان هنر اسلامی بتوانند با حمایت این حوزه به طور منسجم تری به تحقیق و پژوهش بپردازند.

خسرو زینال پور نیز در ادامه نشست گفت: حاکمیت اسلامی برای سه دهه در کشورمان محقق نشد مگر به مدد فرهنگ شیعی، امامت، ولایت و شهادت. فرهنگی که بیشتر از هر فرهنگی در دنیا مورد توجه قرار گرفته است.

وی در این رابطه افزود: از این رو فصل دیگری از فعالیت های اجتماعی و هنری برای تحقق این بنیان های اصلی آغاز شده است. باید بپذیریم که الگوی جهان اسلام هستیم و وظایف مان سنگین تر شده است. جهان اسلام با تمرکز بر انقلاب اسلامی در نظر دارد تا با کمک از این حاکمیت و انقلاب بتواند تغییرات اساسی درسرزمین های اسلامی را ایجاد کند.

دکتر سید عبدالمجید شریف زاده نیز با اشاره به اینکه پیشنهاد این طرح از یک سال پیش به حوزه داده شده و از همان زمان این موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفته است گفت: برپایی این همایش را در پژوهشکده فرهنگ اسلامی در دستور کار قرار دادیم.در این زمینه گام اول تعیین اهداف و محورهای پژوهش بود که به وسیله هیئت علمی انجام شد. دکتر داداشی، دکتر محمد علی رجبی، خانم دکتر مظاهری از اعضای علمی دبیرخانه هستند. دبیرخانه با شناسایی پژوهشگران در حوزه فرهنگ و هنر اسلامی و شیعی که از گذشته در این زمینه فعالیت کرده اند، از ۷۰ هنرمند به طور خاص دعوت شد.

وی گفت: همچنین در فراخوانی عمومی از همه هنرمندانی که دراین زمینه پژوهشی داشته اند دعوت شده است تامقالات خود را به همایش ارسال کنند.

شریف زاده در ادامه افزود: در این زمینه ۳۰ پژوهش از محققانی که به طور عام دعوت کرده بودیم و ۴۰ پژوهش از محققانی که به صورت خاص دعوت شده بودند به دستمان رسیده است. از این تعداد ۲۰ پژوهش برای سخنرانی در روز همایش انتخاب شده اند که در روزهای برگزاری همایش ارائه خواهد شد.

وی با تاکید بر چاپ تمام مقالات برگزیده گفت: ۷۰ مقاله ای که در این همایش انتخاب شده اند تا تابستان امسال به چاپ خواهد رسید.

شریف زاده گفت: با گسترش فعالیت ها در این حوزه قصد داریم به سمت برپایی همایشی در سطح بین المللی حرکت کنیم. همچنین درآینده در کنار برگزاری همایش نمایشگاهی از آثار هنرمندان برای بازدید عموم به نمایش می گذاریم.

وی با اشاره به اینکه در این همایش از چند هنرمند تجلیل خواهد شد گفت: در روز افتتاحیه از چهار هنرمند و پژوهشگری که تا امروز ۳ نفرشان مشخص شده تجلیل خواهیم کرد. خانواده مرحوم استاد مددپور، اصغر شعر باف و دکتر مجید شاه حسینی افرادی هستند که در ساعات ابتدایی مراسم از آنها تجلیل به عمل می آید.

همایش ملی هنر و تمدن شیعی دهم و یازدهم اردیبهشت ماه برگزار می شود. مراسم افتتاحیه همایش یکشنبه دهم اردیبهشت ماه از ساعت ۹:۳۰ با تجلیل از هنرمندان آغاز می شود و بعد از ظهر نیز نشست تخصصی پژوهشگران برپا می شود و روز دوشنبه هم نشست های تخصصی ادامه پیدا می کند.

انتهای پیام/31/34